Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läkarsekreterare

Skrivet av Vickan
funderar jag på att utbilda mig till...
Nån annan som gör det? Eller har jobbat som det?
Svar på tråden: Läkarsekreterare

Jag är utbildad till det, har dock

Skrivet av  EllaNora
bara jobbat med det i en månad. Utbildningen var intressant.
 

jag

Skrivet av  Magda
funderar på att utbilda mig till det... Utbildningen ska ju bli 2-årig nu.
För typ 10 år sen kom jag in på utbildningen men då tackade jag nej bl a för att många sa då att det yrket skulle försvinna. Men jag tror ändå det var bra att jag väntade. Tycker utbildningen verkar sååå intressant & rolig. Får se hur det blir, vet ej om jag får studiestöd.
 

Jag gjorde det

Skrivet av  Läkarsekreterare
förra året, alltså ht -03 till vt -04. Det var en tvåterminers Komvuxutbildning, som nu har omvandlats till en treterminers KY-utbildning.

Det är mycket innötande av termer och kroppsdelar vilket kan vara jobbigt men det är _så_ intressant, tycker jag! Jag fick jobb direkt efter utbildningen och stortrivs verkligen. Två negativa saker bara: nästan bara kvinnor och lönen. Men annars är det superkul. Jag jobbar på en mottagning på ett sjukhus och gör lite mer än bara skriver. Vi turas om att stå i kassan/receptionen vilket är kul då man får träffa patienterna och de andra som jobbar där såsom läkarna och sjuksystrarna. Sen har vi hand om rekvisitioner av journaler, utskrift att rättsintyg och en massa andra saker.

Jag har jobbat som sekreterare i olika former under nästan 10 år och det här är helt klart det roligaste och mest intressanta jobb jag haft.
 

Får man fråga om lönen?

Skrivet av  Vickan
Hur mycket tjänar du? Eller hur ligger det generellt?
Det jag har kollat på är 2-årig utb på universitetet.
 

Den ligger

Skrivet av  Läkarsekretare
på mellan 15000 och 18000 skulle jag tro. Jag har 17000. Beror ju mycket på om man jobbar för någon privat mottagning eller inom landsting. Känner ett par tjejer som har 19000 och 20000, nyutexaminerade, och de jobbar på privata ställen.
 

Jättekul jobb!

Skrivet av  Myra
Jobbar som läkarsekreterare inom psykiatrin, och tycker jobbet är kul och omväxlande. Min lön är 19 000 kr (landstinget).
 

Vad kul med era svar!

Skrivet av  Vickan
Nu känner jag mig ännu mer sugen! Men jag måste erkänna att det känns konstigt att det bara är 2 år, utan några förkunsakper. Men jag är ju glad för det förståss :o) Så nu får jag väl bara invänta att söka in till hösten 2005 då... kanske plugga in nåt/några ämnen på komvux iaf, som kan vara bra att ha ändå.

Kram på er!
 

Negativ

Skrivet av  K-ina
Som motvikt ska jag då komma med lite negativt. Jag gick utbildningen på 80-talet, jobbade som läkarsekreterare i några år, gick annan utbildning och har jobbat med annat efter det. Men så förra året började jag frilansa inom mitt "nya" yrke och jobbar nu 50% som läkarsekreterare tills jag ser om jag kan leva på mitt frilansande.
Jag tycker att läkarsekreterarjobbet är ganska monotont, urusel lön, framtiden är oviss eftersom man strävar efter att läkarna ska kunna diktera in i datorerna själva. Sedan är ju sällan landstinget någon vidare bra arbetsgivare.

Usch, vad tråkigt det här blev - men du har ju fått så mycket positivt från de andra, så det var bara som lite motvikt till det.
 

Jag har varit i kontakt

Skrivet av  Vickan
med en studievägledare på Universitetet här, och hon sa faktiskt lite som du. Att framtiden är oviss och att många blir besvikna av den dåliga lönen...

...så jag kanske får tänka om
 

Också neg

Skrivet av  Lovisa
Hej!
I det länet jag bor sparkas det läksekr för fullt. Själv jobbar jag på en företagshälsovård (är f n föräldraledig) men fick igår reda på att jag får sparken. Det finns inga fasta jobb och vikariat är nästan omöjligt att få. Ska man behöva springa runt som en springvikarie hela livet?! Utsikterna är kanske bättre i övriga landet men i Värmland är det kört.
Utbildningen är jätteintressant men när man kommer ut och jobbar känns det som de inte tar tillvara kompetensen.
Lycka till med ditt val!