Hjälp! Varumärkesplattform |
|
Skrivet av | Tistel |
Jag har fått ansvaret för att ta fram en varumärkesplattform för en av de produkter som vårt företag säljer. Är det någon som kan ge mig lite underlag för vilka rubriker man kan jobba utifrån? Vad ingår egentligen i en varumärkesplattform. Åh, jag vet inte var jag ska börja.... | |
Svar på tråden: Hjälp! Varumärkesplattform | |
|
|
Det enda jag lärt mig om sådana är |
|
Skrivet av Bea m. Vincent & Herman | |
Varumärkesplatformen skall tydliggöra: Var - på vilka marknader varumärket ska konkurrera Vad - vilka funktionella värden varumärket skall upplevas erbjuda Hur - vilka emotionella värden varumärket skall upplevas erbjuda. Dvs man gör en identitets- och kärnvärdesanalys för att identifiera vad varumärket ska stå för och i vilken riktning det ska byggas. Kärnvärdena fungerar som målbild och styr bland annat produktutveckling och marknadskommunikation. Man kan ha en så kallad "brand book" som styrdokument för varumärkesuppbyggnaden och rubriken i den kan vara Mission Vision Strategi Identitet Kärnvärden Positionering Kommunikativ identitet Grafisk profil Hoppas jag fick ihop det någorlunda rätt nu. Har inte allt i huvudet och försökte verifiera mot webben lite. Exempel: http://www.drott.se/sitetemplates/sitePage.aspx?id=6740 Se om du kan få tag på: Varumärkesstrategi - Om konsten att utveckla starka varumärken av Frans Melin jag har för mig den tar upp hur man skall tänka när man gör en varumärkesplattform. (http://www2.liber.se/module/ibh/titel/show_titel.jsp?p_kdb_titel=340039) Vet att den pratar om begreppet i alla fall. |
|
Åh tack |
|
Skrivet av Tistel | |
Tusen tack för en utförlig beskrivning! | |
|
|
Hoppas du såg att Mission |
|
Skrivet av Bea m. Vincent & Herman | |
hade hoppat upp ett steg. | |
En fråga till |
|
Skrivet av Tistel | |
Mission; det ska mer beskriva vad vi vill erbjuda kunden och Vision beskriver det vi vill att varumärket ska kunna göra för vårt företag (t ex störst på produkt X i Sverige inom 5 år)? | |
Så här ungefär |
|
Skrivet av Bea m. Vincent & Herman | |
Klippte från en PDF hittade (http://www.emmys.org/downloads/images/brandplatform.pdf du hittar säkert annat bra och matnyttigt där): Mission: This is a clear, ambitious and achievable business goal that drives an organizations day-to-day operation. It is a benchmark for all management and employee decisions. Pepsi: "Beat Coke." Starbucks: "To be the most recognized brand in the world in 25 years" Vision: Description: This is brands reason for being. It is a broad and emotional goal that an organization is always aspiring to. Example Disney To create happiness." Ordningen på dessa två verkar variera. Några fler exempel hittar du i: http://www.brandslaw.com/documents/infocentre/Build_brand.pdf |
|