Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Säga upp sig

Skrivet av Malin
Hej!

Om man säger upp sig själv, har man en straffmånad då innan man får a-kassa? Får man ta ut FP under straffmånaden? Någon som vet?!
Svar på tråden: Säga upp sig

45 dagar

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Man har 45 dagars karens, och som jag har förstått det går det inte att försörja sig på FP så länge, utan det är 45 arbetslösa dagar det handlar om, inte FP-dagar eller semester eller något annat. Men jag kan ha fel. Kolla på www.ams.se
 

Inte bara en månad!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Som gabbiz säger, det är 45 arbetsdagar som gäller. Plus de vanliga 5 dagarnas karens, vilket innebär att man är utan inkomst i 10 veckor!

Enda sättet att kommar runt det är att ha annan inkomt, tex föräldrapenning, i 120 (tror jag) dagar. Efter den tiden förfaller avstängningen från a-kassan och man får bara de vanliga 5 dagarnas karens.
 

Alltså...

Skrivet av  Malin
Om jag är föräldraledig i 120 dagar så förfaller karensen!?
Finns det någon ursäkt till sin uppsägning som AF godtar?
Vad händer om man blir sjukskriven, och väljer att sluta under sjukskrivningen?
 

Det finns godtagbara skäl...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... för egen uppsägning. Det kan vara att maken fått arbete på annan ort, tex. Sen kan man ju få arbetsskador eller sjukdomar som gör att man inte klarar av sitt nuvarande arbete, men mycket väl kan klara ett annat jobb. Läkarintyg och försök till omplacering osv krävs antagligen.

Vid sjukskrivning gäller nog samma 112 (tack Signe!) dagars "preskriptionstid" som annars. Men så länge blir man ju sällan sjukskriven i ett svep, det brukar väl röra sig om en eller ett par månader i taget. För glöm inte bort att det fortfarande är 5-dagarsveckor vi pratar om!
 

Förtydligar lite

Skrivet av  Signe
såg att jag hade missat en viktig poäng i det hela.
Säger du upp dig själv blir du avstängd i 45 arbetsdagar men du kan inte bli avstängd längre än 112 kalenderdagar (mig veterligen ska detta alltså vara oavsett vad man sysslar med under tiden)
5 dagars karens får man alltid när man påbörjar en ny stämplingsperiod.
 

112 dagar

Skrivet av  Signe
är det, längre än de kan man inte bli avstängd.
 

Inte fp

Skrivet av  K-ina
Jag sa upp mig från mitt förra jobb pga flytt till annan ort. Fick inte ta ut fp under den tiden utan var tvungen att vara anmäld arbetslös och arbetssökande. Jag gick på en rejäl blåsning, den första handläggaren jag pratade med på min a-kassa sa att det var ok att ta ut fp under karenstiden, men sedan visade det sig att det var helt fel. Så jag hade alltså tagit ut föräldrapenningen i onödan!
 

Artiklar från Familjeliv