Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

måste berätta detta för er (långt)

Skrivet av T2
Nyligen blev min mamma butikschef för en affär som tillhör en stor kedja.Hon har väl jobbat nu i 1 år. Hon och jag skojar om att det skulle vara kul att jag börjar hos henne som butiksbiträde. Hon är lite på mig hela tiden om "vår" ide. Men jag har sagt att jag inte gillar att sälja, jag tycker om mitt jobb, även om 8-17 jobb är tråkiga. Jag vill inte heller ha så mycket kundkontakt som man har i en affär, och jag vill inte ha monotona arbetsuppgifter. Skulle det vara en tjänst som hon har som butikschef så skulle det vara jättekul sa jag till henne. Hon gör allt möjligt och står inte bara i kassan hela tiden. Till min förvåning sa hon att eftersom jag har barn (nr 2 är på väg) så skulle det inte passa för mig att jobba som butikschef. En butikschef får inte vara sjuk och inte vara hemma med sjuka barn.!!!Varför kunde jag inte bli en bra chef?frågade jag henne. Det spelar väl ingen roll om man har barn, bara man är kvalificerad för jobbet!!det är ju jobbet det handlar om. Snacka om att jag tappade hakan!!!Jag bröt telefonsamtalet med henne på en gång och tänkte på om alla arbetsgivare tänkte som hon. Jag kan inte tro att hon diskriminerade mig samtidigt som hon är själv kvinna och mamma!!! Efter detta är jag bara irriterad och arg på henne. Jag kan inte ens prata med henne om vanliga grejer, tänker bara på det som hänt.
Puh, tack för att jag fick skriva av mig...
Vad tycker ni om det??
Svar på tråden: måste berätta detta för er (långt)

Men, oj!

Skrivet av  E
Inte kul att höra sån inställning från sin mamma. Klart att du tänker på det hela tiden, det skulle jag också gjort. Hoppas hon tar sitt förnuft till fånga, och att hon inte är så mot sina medarbetare.
 

Jag håller med er båda...

Skrivet av  anonym idag
Jag jobbar för en butikskedja och rekryterar butikschefer bl a. Jag håller med dig om att man kan vara en minst lika bra ledare fastän man har barn. Teoretiskt är det inget hinder att vara butikschef och vara småbarnsförälder. I praktiken, däremot, så har småbarnsföräldrarna aldrig blivit långvariga hos oss. I vårt företag så krävs det väldigt mycket av butikscheferna, i tid och engagemang, och man får massor tillbaka vill jag understryka... :) Ofta har småbarnsföräldrar ambitionen att jobba hårt etc, men om man ofta har sjuka barn etc så kan stressen och pressen bli för hård. Detta beror givetvis på vilket företag du jobbar för etc, men så ser det ut hos oss. Vi diskriminerar inte föräldrar när vi rekryterar, men det är utan undantag de som blir sjukskrivna pga stress/utbrändhet och också de som säger upp sig i högst utsträckning, tyvärr. Hos oss klarar sig killar m barn bättre än tjejer, men det beror antagligen på att de lever i något ojämställda förhållanden..
 

Om din man

Skrivet av  karin
om din man stannar hemma varje gång barnet blir sjukt, och går ner på deltid för att hinna med hem och barn så är barn inget hinder för dig att bli chef.

Det är ju så de manliga cheferna gör. Oftast.

Jag vill inte att min chef ska utebli från viktiga möten utan förvarning. Och det blir man om man är hemma med sjuka barn.
 

Artiklar från Familjeliv