Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag undrar också, vågar jag?

Skrivet av Anonym
Klar med min utbildning. Det finns inte mycket jobb. Så dyker det upp en tjänst, nära min hemort! Ett yrke jag egentligen inte funderat på att arbeta som. Men som jag faktiskt har bra/hög kompetens till. Ska man söka för att få erfarenhet, eller ska man gå tillbaka till sitt gamla (lågavlönade, trista arbete) arbete? Där man dessutom är alldeles för högutbildad?
Den nya tjänsten innebär en löneökning på femtusen och en stor portion utmaning.
Vågar jag?
Svar på tråden: Jag undrar också, vågar jag?

ge mig en bra

Skrivet av  milolo
(eller dålig) anledning till att du ska gå tillbaka till ett lågavlönat och tråkigt jobb om du har möjlighet att få något du kanske trivs bättre med och dessutom får mer betalt för?!?!?

Förstår faktiskt inte varför du frågar...;) (eller jo, lider själv av beslutsångest, så jag förstår....)

Självklart vågar du!!!! Sök tjänsten, du har ju INGET att förlora!!!
/pepkram från mi
 

Okej, en bra anledning ;-)

Skrivet av  Anonym
Jag är inte säker på att jag klarar av yrket, trots min höga kompetens för det!
Jag har liksom siktat in mig på ett annat yrke, som jag också har hög kompetens till, men det växer inte på träd precis. Och då får jag kalla fötter när denna dyker upp. Jag vet att jag ligger bra till för den här, jag tror nog inte bara på mig själv tillräckligt, jag är nog för trångsynt (att jag bara siktat på ett yrke, av alla jag har befogenhet till).

Tack för pepkramen, vi får se om jag vågar (tänk om jag misslyckas, vad sjutton gör man då?, piiiiinsamt ju).
 

men om du nu får

Skrivet av  milolo
jobbet så tror ju uppenbarligen arbetsgivaren att du klarar av det iaf!
Jag är precis som du, lite väl trångsynt emellanåt. Jag har också siktat in mig i mig på ett visst yrke, ska jobba på en viss ort och bo på en annan. Och strävar benhårt mot mitt mål. Men jag känner att jag mår bättre om jag vågar släppa lite på tyglarna och se mig omkring, det finns ju tusen vägar att gå!!
Och du. Man får misslyckas. Ingen mer än du skulle se det pinsamma i det, liksom..;) Jag tror att du kommer må bättre om du försöker, och kanske misslyckas, än om du fortsätter på din utstakade väg och undrar hur det hade gått om du tagit chansen!!

Sök jobbet, ta det och ge järnet!! Man vet inte vad man fixar förrän man testat!!!

 

Det där var pep på hög nivå :-)

Skrivet av  Anonym
Jag HAR skrivit ansökan nu. Så det är väl bara att skicka iväg då. Jag är bara så rädd att jag inte ska klara det. Men visst, om nu arbetsgivaren tror på mig, så ska väl inte jag vackla. Låter som jag redan fått jobbet nu, men jag vet att jag ligger bra till.
TAckar för din peppning!
 

lycka till! ;) *IMT*

Skrivet av  milolo
.
 

Exakt varför

Skrivet av  Kumikameli
skulle du _inte_ söka?

Förstår inte. Det är klart att du ska söka!!
 

Jag är rädd att misslyckas helt enkelt

Skrivet av  Anonym
Så är det. Fast jag är kvalificerad och ligger bra till. Så känns det otäckt om jag misslyckas. Kan riktigt höra hur snacket skulle gå efteråt. Fy vad jobbigt. Men tror arbetsgivaren på mig, så ska jag väl ta chansen. Fast nu HAR jag skrivit ansökan :-)
 

du vågar! lycka till imt.

Skrivet av  yab
.
 

Tackelitack :-) imt

Skrivet av  Anonym
d
 

Hur många jobb har du tänkt söka?

Skrivet av  karin
Man måste söka många jobb för att få ett enda. Så min rekommendation är att söka jättemånga jobb, och välja sedan, när anställningserbjudandena börjar droppa in. De som man bara är lite intresserad av söker man iallafall, för att få den träning man behöver i att söka jobb. Man blir faktiskt skickligare och skickligare på att söka jobb, och att svara på frågorna de ställer. Så om du söker jobb som du bara kanske vill ha, så har du större chans att faktiskt få jobbet som du verkligen vill ha. Övning ger färdighet. Sök du. Och se det inte som en förlust för dig om du inte blir anställd. Tänk bara "synd för dom".
 

Artiklar från Familjeliv