Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Avskedad under föräldraledighet!

Skrivet av Lovisa
Är hemma med en son som är sex månader. Blev kallad till arbetet igår på ett informationsmöte där det sas att det skulle dras in på tjänster för att de skulle se över personalgrupper osv. Företaget går inte dåligt. En nu VD är tillsatt och det verkar som att när det tillsätts en ny chef måste den visa sig duktig och sparka folk. Det var likadant förra gången. Under mötet fick vi inte reda på vilka personalgrupper som skulle drabbas utan det skulle vi få veta senare. Jag fick genast en klump i magen eftersom jag har känt mig bortraderad när jag gick på föräldraledigheten. De tog inte in någon vikarie utan en annan i personalgruppen gick upp i tid, de tog bort min arbetsplats osv.
När jag kom hem från mötet igår ringer VD:n upp mig och frågar vilken facklig tillhörighet jag har, jag säger det och frågar om jag är berörd av uppsägningarna och då svarar hon att hon har mitt namn på listan. Det kändes som ett stort svart hål öppnade sig framför mig. Nu går man ut i arbetslöshet. Varför sparkar företag som går bra folk? Det blir ju bara värre och värre med arbetslösheten. Tack för mig.
Svar på tråden: Avskedad under föräldraledighet!

Din fråga

Skrivet av  Kumikameli
kan ju ingen svara på. De kanske inte skulle gå bra om de inte skar i personalkostnaderna?

Nä, jag vet såklart inte, vill bara beklaga att det är så det ser ut och att du behöver bli orolig.

Din arbetsplats verkar ju göra på rätt och lagligt sätt iallafall. Ring själv ditt fackförbund om du känner att du behöver stöd.

Det är jättejobbigt och tråkigt både att oroa sig och att vara arbetslös. Hur det nu än går för dig, så kommer det att bli bättre tider. Trist att väntan ska vara så jobbig och tråkig bara.
 

vänd på det

Skrivet av  yab
när arb givaren säger upp en så har man ju möjlighet att få hjälp!
Det här kanske var din chans att komma igång och göra något annat.
Det behöver ju inte vara negativt att bli uppsagd!
Tänk som så - nu har du chansen att fundera ut vad du skulle vilja jobba med och var osv !
Lycka till!
 

Bevaka turordningen

Skrivet av  Krille G
En företags ledning har i princip rätt att driva sitt företag med hur liten arbetsstyrka som helst. Det ända som hindrar är om det arbetsmiljömässigt börjar bli farligt. I det läget kan skyddsombudet kontakta inspektörerna på arbetsmiljöverket, som i sin tur kan komma med föreläggande om åtgärder.

För din del gäller det att bevaka turordningsreglerna i LAS (Lagen om anställningsskydd) för det är där du kan ha eventuellt stöd. Är någon annan anställd efter dig är det denna som skall sägas upp först. Ta kontakt med ditt fack redan nu så att du har beredskap.
 

Artiklar från Familjeliv