Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetslös med extra jobb, fråga????

Skrivet av Anne
Jag jobbar extra på två jobb, ett varannan lördag och söndag och ett annat lite då och då när de ringer.
Nästa år tar min föräldrapenning slut och jag blir arbetlös. Tänkte anmäla mig till Arbetsförmedlingen och skicka in a-kassa ansökan. Måste jag söka heltidsjobb för att få a-kassa eller kan jag ha kvar mina extrajobb och söka halvtidsjobb????
Svar på tråden: Arbetslös med extra jobb, fråga????

Både och

Skrivet av  Nicke
Du kan både söka heltidsjobb och behålla extrajobb såvida de nu inte tar upp deltid kanske. Men har du haft ett extrajobb regelbundet en lång tid före arbetslösheten så påverkar extrajobbet inte heltids a-kassa.
 

jag menar...

Skrivet av  Anne
kan jag anmäla mig som sökande på deltid och fylla i a-kassa de dagar jag inte arbetar och samtidigt söka ett deltidsjobb för att allt tillsammans blir heltid så småningom- hänger ni med?
Jag vill ju inte säga upp mig så jag blir helt arbetslös!!!
 

Jag ansökte

Skrivet av  Fidde
om att mina två extrajobb skulle klassas som bisyssla (då påverkar de inte a-kasseersättningen) eftersom de inte upptog "normal" arbetstid ( kvällar och helger vid behov, aldrig regelbundet). Detta godkände inte a-kassan utan jag var tvungen att redovisa hur mkt jag jobbade. Enormt irriterande då jag skötte dessa två vid sidan av mitt ordinarie arbete när jag hade det.
Det bästa är att ta kontakt med a-kassan redan nu och fråga, så du är förberedd med intyg och hela kalaset. Annars riskerar du förlängd handläggningstid när det väl är aktuellt.
 

Jag fick mina 2 extrajobb klassade

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
som bisyssla så det bedöms nog olika, Värt att ansöka om iaf.
det är som med sjukskrivningar vid graviditeter hos fk. Vissa godkänner samma bessvär som en annan inte godkänner.
 

Artiklar från Familjeliv