Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läsa till Barnmorska

Skrivet av Mona
Ända sedan min dotter föddes för 4,5 månader sedan har jag haft en liten dröm om att bli barnmorska.
Men jag avskräcks av två saker.
Dels att det är så låååång studietid... FÖRST 4 år till Sjuksköterska, och SEN 1,5 år till bm...

Dels att det är ju ett så stort ansvar.... =/

Usch, jag vet inte...
Men jag är så oerhört intresserad av förlossning, graviditet, spädbarn....
Har lånat hem studielitteratur "Lärobok för barnmorskor" och läser med stort intresse...

Har funderat på att bli doula "istället".... För den långa studietiden känns inge kul...

Nån som tänker som jag?
Eller som kan ge mig råd...?
Hur utbildad måste man vara för att exempelvis sommarjobba på en förlossningsavdelning?

Jag är dessvärre bara barnskötare...

Mvh Mona

Svar på tråden: Läsa till Barnmorska

Hej Mona

Skrivet av  PLugghästen
Jag pluggar just nu till barnmorska och jag tycker absolut inte du ska låta dig avskräckas av några års studier. Sjuksköterskeutbildningen är 3 år, sen jobbar man 6 mån - 1 år och söker sin på "morskis". DEt är en tuff, komprimerad, fantastisk utbildning. Tänk att få läsa och fördjupa sig i det man är mest intresserad av och sen få jobba med det och utvecklas i sin yrkesroll som färdig barnmorska!
Tänk positivt - är du motiverad så klarar du det. I promise.
För att få jobba på förlossning måste du vara minst undersköterska. På BB kan du jobba som barnsköterska/undersköterska/vårdbiträde men arbetsuppgifterna varierar mellan de olika sjukhusen.
Lycka till, skriv gärna igen och berätta om du bestämt dig. Eller om du har fler frågor.
 

Ååhh...

Skrivet av  Mona
..vad skoj att du ville svara! =)

Tyvärr inser jag, när jag tänker efter... att det blir nog ingen bm av mej...
Massa olika anledningar...
Dels alla års studier...
Dels kostnaden som ju blir då....
Sen så är det ju tyvärr så att vi har åtta mil till närmsta förlossningsavdelning... Det blir många mil...
(Fast nu när jag läser "minussidorna" så ser det inte så farligt ut...)

Men jag håller ändå drömmen vid liv och frågar vidare - jag är hemskt rädd för blodprov och "sånt"...
Vad känner/kände du för det?
Jag har hört att det är en helt annan sak att göra det på nån annan...?
Tror även att jag kan komma över det...?

Avskräcks du inte av det enorma ansvaret?
Vid en snabb fundering är det ju "bara" att förlösa barn, kanske tillkalla läkare och besluta om snitt, och att suga slem ur bebisen....

Men det är ju även snabba ryck till akutbord, avgöra om barnet mår dåligt i magen, stötta, peppa och hålla modet uppe på en trött mamma och sy bristningar...

Vad tänker du om det??

// Mona
 

Hej igen Mona

Skrivet av  Plugghästen
Att ta blodprov och stickas är inte så farligt även om man har lite svårt själv för nålar, blod m.m. DEt finns en hel del vårdfolk som tycker det är äckligt och svårt med sånt och själv är stickrädda. Jag har aldrig haft svårt för sånt, däremot har jag jobbigt med spyor och ibland att sätta kateter. Men det går.
Visst är det ett makalöst ansvar att vara barnmorska, jag är nu lite akutmänniska sen tidigare eftersom jag jobbat på en IVA-avdelning för spädbarn där det ofta var akuta situationer, så jag känner mig inte så där jätteorolig (men det kommer säkert såna perioder också) Jag tycker det är skönt med ett så pass självständigt yrke som barnmorskeyrket innebär.
Vad synd att du bor så långt från förlossningen - men hoppas att su ändå kan bestämma dig för att som en början söka in på syrra-skolan. Du kommer nog inte att ångra dig.
Du vet väl att det finns både sskeutbildning och barnmorskeutbildning på distans? Då kan du jobba lite samtidigt och slipper ta lån.
Skriv gärna igen. Ha det bra så länge
 

Hej!

Skrivet av  Mona
Nej, jag visste inte att man kunde plugga bägge sakerna på distans!
Det sätter ju faktiskt hela alltet i ett helt annat ljus!
Vill du ge mej lite hintar om hur man då går tillväga, adresser/nummer eller så...??
Då kan jag ju praktiskt taget plugga i flera år... alltså om jag tar det på halvfart eller så, och kanske bli färdig om massa med år, så kan vi flytta!
Nu blev jag alldeles positiv här..! =)

Får jag fråga lite om dej?
Hur gammal är du? Hur kommer det sej att du började plugga till bm? Hade DU några tvivel?

// Mona
 

Hallå Mona igen

Skrivet av  Plugghästen
Jag är nog mycket äldre än du, jag är 40-plussare och har fyra barn, den äldsta är 23. Jag har velat bli barnmorska VÄLDIGT länge, men jag har varit hemma många år med mina barn när de var små och sen har det kommit annat emellan. Men NU så.
Det känns skönt att ha en del livserfarenhet i det yrket det kan inte förnekas.
Jag kan rekommendera Högskolan i Borås som har en del distansutbildningar inom vården. Gå in på deras hemsida www.hogskolaniboras.se och klicka dej fram. Det ska bli spännande att höra vad du tycker. Kram från mej.
 

Högskolan i Borås

Skrivet av  Mona
Jag var inne på deras hemsida, men hittade inte alls många distansutbildningar...
http://www.hb.se/studera/vt2005.asp?sort=1531 var det enda jag hittade...

*fundersam*
 

Artiklar från Familjeliv