Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läsa till Barnmorska

Skrivet av Mona
Ända sedan min dotter föddes för 4,5 månader sedan har jag haft en liten dröm om att bli barnmorska.
Men jag avskräcks av två saker.
Dels att det är så låååång studietid... FÖRST 4 år till Sjuksköterska, och SEN 1,5 år till bm...

Dels att det är ju ett så stort ansvar.... =/

Usch, jag vet inte...
Men jag är så oerhört intresserad av förlossning, graviditet, spädbarn....
Har lånat hem studielitteratur "Lärobok för barnmorskor" och läser med stort intresse...

Har funderat på att bli doula "istället".... För den långa studietiden känns inge kul...

Nån som tänker som jag?
Eller som kan ge mig råd...?
Hur utbildad måste man vara för att exempelvis sommarjobba på en förlossningsavdelning?

Jag är dessvärre bara barnskötare...

Mvh Mona

Svar på tråden: Läsa till Barnmorska

Hej Mona

Skrivet av  PLugghästen
Jag pluggar just nu till barnmorska och jag tycker absolut inte du ska låta dig avskräckas av några års studier. Sjuksköterskeutbildningen är 3 år, sen jobbar man 6 mån - 1 år och söker sin på "morskis". DEt är en tuff, komprimerad, fantastisk utbildning. Tänk att få läsa och fördjupa sig i det man är mest intresserad av och sen få jobba med det och utvecklas i sin yrkesroll som färdig barnmorska!
Tänk positivt - är du motiverad så klarar du det. I promise.
För att få jobba på förlossning måste du vara minst undersköterska. På BB kan du jobba som barnsköterska/undersköterska/vårdbiträde men arbetsuppgifterna varierar mellan de olika sjukhusen.
Lycka till, skriv gärna igen och berätta om du bestämt dig. Eller om du har fler frågor.
 

Ååhh...

Skrivet av  Mona
..vad skoj att du ville svara! =)

Tyvärr inser jag, när jag tänker efter... att det blir nog ingen bm av mej...
Massa olika anledningar...
Dels alla års studier...
Dels kostnaden som ju blir då....
Sen så är det ju tyvärr så att vi har åtta mil till närmsta förlossningsavdelning... Det blir många mil...