Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni?

Skrivet av Sara med två
Jag jobbar på ett företag som har rätt dåligt med pengar, så nu fick vi frågan att jobba gratis en kväll o natt o ta de pengarna till en personalfest för all personal. Alla har sagt ja av någon anledning men för mig känns det sådär, är inte så intresserad av festen o tar hellre pengarna till familjen. Men alla måste säga ja för att det ska bli av så då föll även jag för grupptrycket o accepterade.
Tycker ni att man som företag kan göra så eller är det bara jag som är tråkig?
Svar på tråden: Vad tycker ni?

Jag tycker företaget gör fel

Skrivet av  EllaNora
har ni kollektivavtal? Är du med i facket? Skulle ALDRIG ställa upp.
 

näe

Skrivet av  Sara med två
de har inget kollektivavtal, men jag är med i facket.
Ska kanske tillägga att det är ett litet företag o man vill helst fortsätta vara en i gänget, svårt att sätta sig emot när man är så få.
 

Jag tycker att det är fel

Skrivet av  maisy
Att tvinga folk att arbeta gratis kan aldrig vara okej. Om företaget inte har råd att fixa en fest så får man vara utan fest. Eller så fixar man en fest där alla som vill vara med betalar vad det kostar.
 

precis

Skrivet av  Solen
varför jobba gratis för festen. Vore det inte enklare att betala för festen eller har inte alla råd med det?
 

Jag hade INTE gjort det..

Skrivet av  KristinVitamin
Inte en chans.. Företaget agerar mkt oproffesionnelt tycker jag!

Du är absolut itne tråkig, jag skulle MYCKET hellre ha en kväll ledigt än en personalfest, och då har jag inte ens några barn än.
 

Verkar hel skumt!

Skrivet av  joie
Personalvården är nog avdragsgill så det är väl därför de föreslår detta och i och med de slipper de ju lönekostnader. Det är ju o.b. på kvällen + natten dessutom, vilket ger en ännu högre lönekostnad.
Jag skulle inte acceptera att jobba gratis för det första. För det andra tycker jag att det är fult att utsätta sin personal för detta grupptryck. Jag tycker att ni borde ha haft en diskussion på jobbet om detta.Förresten har detta MBL-förhandlats (dvs. att de fackliga representanterna har förhandlat med arbetsgivaren)? Det måste arbetsgivaren göra enligt lag!
 

FEL!

Skrivet av  Lisia
Företag kan inte och ska inte tvinga sin personal att arbeta gratis, Det är förbjudet. Slaveriet avskaffades för länge sedan även brukarsamhället.
 

Artiklar från Familjeliv