Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gäller?

Skrivet av My
Jag är arbetlös.
Sökte ett jobb jag hittade på Platsbanken (inget som AF tvingade mig att söka)
Var på intervju.
Men kände på en gång att dte inte var nåt jag ville jobba med.
Det var dessutom bara deltid och inte ett fast jobb.

Kan jag tacka nej till detta om dom nu vill ha mig utan att det "händer" nåt? Dvs med A-kassan.
Svar på tråden: Vad gäller?

Ring din

Skrivet av  Signe
kontakt på AF och prata med dem och hör vad de anser. Tackar du nej och företaget beslutar gå vidare med det kan du bli avstängd från A-kassa i mer eller mindre tid.
 

Jag skulle

Skrivet av  Åse
tacka nej och inte säga något till AF! Tror inte att risken är särskilt stor att Af skulle få veta på annat sätt.
 

Fuska - betalar du då????

Skrivet av  Marie
Jag vet inte om du är medveten om att vi alla är med och finansierar det som betalas ut från AF. Det är helt ok för mig så länge som de regler satts upp följs (de borde iofs vara ännu strängare) men om man kan kvittera ut pengar trots att man tackat nej till ett jobb tror jag att det är väldigt få som känner solidaritet med den personen. Det skall ALLTID löna sig, för arbetsföra personer, att arbeta jfr med att erhålla bidrag. Av begreppen RÄTTIGHET och SKYLDIGHET verkar det som om att vi svenskar ofta tappar bort det senare....
 

Jodå

Skrivet av  Åse
jag är medveten om att även jag är med och betalar a-kassa. I motsats till dig och flera andra försökte jag leva mig in i Mys situation istället för att blåsa upp det hela till en moralpredikan.
 

Ta det!

Skrivet av  Nea
Inte för att du annars riskerar att bli avstängd men för att du snyltar på systemet. Var glad åt det jobb du kan få! Du får väl fortsätta söka annat även om du får det här.
 

Nä men

Skrivet av  My
det känns inte som att man kan vara glad åt ett jobb som man inte gillar + att man måste åka flera mil för att jobba endast 4 timmar.. det är mest det sistnämnda jag ogillar med det hela.
Der är inget välbetalt jobb.. så det är nästan att jag går ett ut på lönen - bensinpengarna.
 

Du måste inte vara glad...

Skrivet av  Nea
men likväl ta jobbet tycker jag. Ser ju också bättre ut när du söker andra jobb att du redan har ett. Om man söker jobb som arbetslös är det fort att arbetsgivaren börjar fundera på vad det är för fel på den som inte redan jobbar...
Och det skadar aldrig med arbetslivserfarenhet, meriter och referenser. Och det får man ju inte genom a-kassan...
 

Jag tycker helt tvärtemot dig

Skrivet av  Bella

Att ta ett jobb som man inte vill ha är oschysst både mot sig själv och arbetsgivaren.
 

Men a-kassan...

Skrivet av  Nea
är ju tänkt för dem som faktiskt inte får ett jobb. Att man bara inte VILL jobba räcker inte. Då utnyttjar man systemet och det gillar jag inte...
 

Ta jobbet!

Skrivet av  Marie
Du har mycket större chanser att få andra mer intressanta jobb om du redan har ett jobb. Det kan vara en farlig väg att glida in på att börja tänka att "det går på ett ut". Ett jobb är ,enligt mig, så gott som alltid bättre än att vara bidragstagare.
 

Enligt reglerna kan du tacka nej

Skrivet av  Åse
om ett erbjudet arbete inte anses som lämpligt. Du måste kolla vilka regler som gäller för just din a-kassa, men AEA som jag tillhör säger så här:

"När ett arbetes lämplighet bedöms tar kassan hänsyn till sådant som medicinska skäl, lokal bundenhet, utbildning och yrkesvana. Står tid och kostnader för resor inte i rimlig proportion till den erbjudna lönen, eller om den erbjudna lönen med tio procent understiger din arbetslöshetsersättning är arbetet inte att betrakta som lämpligt."

http://www.aea.se/fos_arbete_5.asp?sektion=forsakring&aktiv=4