Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag göra (också på Arbeta och ha småbarn)

Skrivet av Madde
Jag har längtat jättemycket ett bra tag nu efter ett syskon till min lille son (drygt 1 år) . Längtan går liksom inte att sätta stopp för utan bubblar upp med jämna mellanrum. Min man känner samma sak men låter mig avgöra det hela (på gott och ont). Jag jobbar 100 % nu och kommer till våren ha meriterat mig för bättre tjänst. Inga löften men rätt goda förutsättningar. Vad tänker folk här inne? Ska man skippa karriärssteg under småbarnsåren och följa hjärt- och magkänsla eller ska förnuftet få ett ord med i spelet? Det skulle vara ruskigt skönt att ro jobbet i land först och sedan försöka bli gravid. (tror inte förutsättningarna är så bra om det SYNS att jag är gravid) Men å andra sidan vill jag inte vänta...
Svar på tråden: Hur ska jag göra (också på Arbeta och ha småbarn)

Var sak har sin tid ?

Skrivet av  Fidde
Hej
Kan man tänka sig att var sak har sin tid ? Att det är tid för barn och familj nu, och karriär och sånt kan komma senare ? Nåt måste man ju ha att se fram emot när barnen växt upp...
Å andra sidan, om det är så nära inpå att avancera så varför inte tänka att "blir det barn så blir det" och bara gå framåt. Så gjorde vi. Hade inte planerat syskon riktigt än men det kommer ett litet bylte i april och min fru har precis fått fast anställning. Vi tänker oss att barnen kommer nu, så kan vi arbeta ihjäl oss senare...*flin*.
Bara ett av säkert många sätt att resonera..
 

Tycker att ni

Skrivet av  Lotta
ska försöka få barn OCH att du ska försöka få den bättre tjänsten. Det är inte säkert att ni lyckas på en gång och det är inte säkert att du får samma chans när du kommer tillbaka från barnledighet.

Det är alltid bra att ha hunnit ta karriärssteget innan barnledigheten. Sedan har du ett bra avstamp när du kommer tillbaka.

Men blir du med barn så att det syns innan och dom inte vill ge dig chansen, ja då är det inte mycket att göra.

För min egen del har jag prioriterat att försöka bli med barn när det har känts rätt, men samtidigt försökt bädda så bra jag har kunnat inför framtiden.
 

Håller med

Skrivet av  Vimse
Jag tycker du ska försöka bli med barn, men agera på jobbet (för din egen skull och din arbetsgivares) som att du ska jobba på. Dels för att det kan ta tid att bli med barn och då kan du ju hinna avancera, dels för att inte förlora fart. Den dagen du blir med barn agerar du utifrån det där du befinner dig då. Jobba på båda fronterna alltså.
 

All lycka till dig!

Skrivet av  Mamma
Jobba på med karriären! Jobba på med barn! Skulle de neka dig en bättre tjänst för att du är med barn så är det ett jämnställdhetsbrott!
 

Ro i land jobbet!

Skrivet av  Marie
Och försök även att bli gravid. Jag tror upplägget att först försöka se till att "knipa tjänsten" och sedan bli gravid är det bästa. Det låter som om det finns risk för att du ångrar dig efteråt. Jag jobbar själv 100% (chefsjobb med 15 anställda) och jag tror faktiskt att jag blir en bättre mamma av att jobba med något som är stimulerande. För att ändå få mycket tid över för min familj har jag dels förhandlat till mig 7 veckors semester dels så jobbar jag endast 50% under 6 veckor på sommaren. Sedan är mina helger i första hand vigda åt familjen.

Lycka till med vad du än väljer!
 

Artiklar från Familjeliv