Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Företrädesrätt!

Skrivet av Orolig på jobbet
Sådan som vikarier har när de varit anställd längre än ett år. Gäller det bara på den arbetsplatsen, den ort eller hela landet.

Ta som ex en viss bank som har två kontor i samma stad. Har man då företräde till tjänster på den bank man jobbat? Båda kontoren i stan? Alla bankkontor i landet?

En fråga till, om det kommer ut en tjänst som även en fast anställd söker för att den vill byta. Vem går då först?!
Svar på tråden: Företrädesrätt!

Många frågor...

Skrivet av  Krille G
Företrädesrätten har du vanligen till de arbetsplatser som ligger på samma ort när de ingår i en koncern. I det här fallet de två bank kontoren, men inte övriga landet. Orten utgör vad man inom arbetsrätten brukar kalla för en turordningskrets. Det finns dock undantag om bankkontoren på orten har olika organisationsnummer. Då räknas de som olika juridiska personer och då har man bara förtur inom den man varit anställd i.

Du har ingen förtur till övriga landet däremot har arbetsgivaren då det är en landsomfattande koncern skylldighet att pröva möjligheten till omplacering före uppsägning. Det innebär i korthet att om man på ett bank kontor oavsett var i landet det ligger behöver minska sin personal (sägaupp folk) är man först skyldig att erbjuda dessa eventuella likvärdiga tjänster som kan finnas på ett annat kontor. Även om det ligger 150 mil bort. I praktiken är det ytterst få som sedan tackar ja till en sådan omplacering, men som sagt det är så det skall gå till annars är inte uppsägningen enligt lagen sakligt grundad.

Sista frågan: Som vikarie konkurrerar du på lika villkor med den fast anställde såvida denna ej är deltids anställd istället för heltid. Då finns det nämligen en förturs regel till utfyllnad av arbetstiden upp till heltid som går före allt. Såvida det inte rent fysiskt måste till fler personer. Exempelvis om något skall lyftas kan man ju behöva vara en i varje ände - det räcker inte med att en arbetar mer i sin ände om det saknas folk i den andra. Hoppas du hängde med annars är det bara att ställa fler frågor - jag tittar in här med någon dags mellan rum
 

Tack för ett bra och tydligt svar!! Undrar...

Skrivet av  Orolig på jobbet
om du möjligtvis också kan informera mig om vad som gäller nu när friåret införs över hela landet...

Som jag förstått det blir man inte beviljad friår om det finns någon med företrädesrätt. För då blir det liksom ingen ledig plats eftersom personen med företräde har förtur mot andra arbetssökande.

För att värna om de redan fast anställda på arbetsplatsen och deras rättigheter borde man alltså inte förlänga vikariat så länge att de får företrädesrätt?!

Jag är facklig representant på mitt företag och sitter med i anställningsgruppen. Vet att två på min arbetsplats funderar på friår. Vi har en vikarie vars tjänst kan förlängas antingen precis så h*n missar företrädesrätten, alternativt ett helt år till. Vems sida och vems intressen bör jag bevaka?! Känner mig väldigt splittrad.
 

intressant

Skrivet av  Krille G
Livet är fullt av val och ändan har du bak presis som vi andra *ler*

Som du själv observerat kan man inte bli anvisad friårs plats som det heter i regleringstexten för det här med friår, då någon har förtursrätt och då inte bara den vanliga förtursrätten utan även tillägget dvs förtur till högre anställningsgrad om man jobbar deltid. Tycker det är kortsiktigt tänkt men så är det som sagt skrivet.

Personligen anser jag att du som facklig företrädare skall värna sysselsättning och trygghet varför vikariatet bör förlängas så det ger förtur, förutsatt att vikarien är fackansluten. Om du samtidigt vill försöka värna dina andra arbetskamraters möjlighet till friår skall du försöka få till en skrivning där vikarien är anställd from en datum tom en annan och inte med något om dock längst tom.

Om man gör en ren visstidsanställning utan några förbehåll är den nämligen inte uppsägningsbar från någotdera hållet. Vilket innebär att vikarien ej kan söka tjänsterna som blir lediga vid friår, eller rättare sagt inte för än vikariatet gått ut och då bör dina arbetskamrater ju redan fått sin ledighet och andra börjat som vikarier för dem - så då är ni av med det problemet. Det som kan vara problem är dock att få arbetsgivaren att gå med på en förbehållslös visstidsanställning även om det är det som LAS syftar till.

Hoppas resonemanget var förståligt och till hjälp
 

Och förhoppningsvis

Skrivet av  Orolig på jobbet
en sista fråga som jag glömde bort...

Företrädesrätten gäller ju för lediga tjänster man är kvalificerad för. Gäller det också om man är överkvalificerad, och kanske hellre tar ett "enklare" jobb istället för att vara arbetslös?
 

Ja

Skrivet av  Krille G
Man skall vara tillräckligt bra, dvs kvalificerad för tjänsten som du själv skriver. Att vara överkvalificerad är inget hinder om än märkligt...

Ibland behöver man inte ens vara kvalificerad om det tex inte gäller förtur utan omplacering vid uppsägning räcker det att man inom rimlig tid hinner skaffa sig kvalifikationerna som krävs.

Lite överkurs men jag går pappaledig och börjar få lite arbetsrätts abstinens *ler*
 

*fniss*

Skrivet av  Orolig på jobbet
Vilken tur att du är pappaledig med jobbrelaterad abstinens så du haft tid att svara på mina frågor! ;) Tack snälla Krille G för all hjälp, nu är jag lite mindre förvirrad!

Ska undersöka möjligheten med att sätta fasta datum på vikariatet, lät som en väldigt bra kompromiss. Då kan jag värna om båda parter!
 

Lycka till *imt*

Skrivet av  Krille G
.
 

Artiklar från Familjeliv