Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur många timmar ska en månadslön räknas på?

Skrivet av Sara bf 17/4, J-99 & N-02
Min sambo har schemalagt 230-240 h/4 veckor och har en grundlön som är fackets minimimånadslön. Men frågan är nu om den månadslönen inte är beräknad på 160 timmars arbete, som är normal arbetstid?
Svar på tråden: Hur många timmar ska en månadslön räknas på?

Prata med facket...

Skrivet av  Fiery
Jag tycker det låter som ett brott mot vad det nu är för lag.

Vad jag vet så är en heltid 40 timmar i veckan, dvs 2400 timmar per år. Om han har 235 i snitt i månaden så har han över 2800 timmars arbete schemalagt.

Vi hos oss får inte pga avtal och fack arbeta mer än 50 timmar övertid på en månad eller 200 timmar på ett år utan att bli avstängda pga för mycket arbete.

Tycker det låter konstigt, så jag skulle nog ställa en fråga till facket. (Om inte annat så för att undvika att han kör slut på sig själv.. )

 

Min arbetstid

Skrivet av  Flu
är beräknad på 2080h/år, dvs 173,33h/månad, minus semester & arbetstidsförkortning.
 

167 h/mån är ett snitt

Skrivet av  Krille G
Arbetstiden för en heltid varierar från avtalsområde till avtalsområde så kontakta berört fack för exakt svar.

Jag har träffat på allt från 164-174 timmar per månad och vet att det finns jobb inom skiftindustri bla som har lägre än 160 och det räknas ändå som heltid. När LO-ekonomerna räknar lönestatistik har de slagit ut arbetstiden över en 28 års cykel för att alla helgdagar skall inträffa enligt alla möjliga kombinationer och de får då fram en jämförelse siffra på 167 h/månad som ett heltids mått. Din sambo går garanterat över det övertidstak som regleras såväl i svensk som europeisk arbetsrätt och som en skrivit om här tidigare.

Jag kan bara hålla med om det som skrivits tidigare att om inte för något annat så för din sambos egen skull måste det justeras. Det är lätt att gå in i väggen men ack så svårt att ta sig ur...

 

Artiklar från Familjeliv