Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

diskriminering

Skrivet av robert
Om jag sökt ett jobb, varit på intervju och chefen sagt "du får jobbet om du kallar dig något annat än vad du heter i förnamn" (jag hade samma förnamn som chefen vilket han tyckte inte skulle fungera, inget konstigt eller speciellt namn heller, "Robert")
Vad skall jag göra i en sådan situation??
Svar på tråden: diskriminering

Söka ett annat jobb...

Skrivet av  Flu
... Låter som en knepig chef.

Vi har visserligen en Bengt på vårt jobb som kallar sig för Ingemar, men det är hans eget val (& andranamn), eftersom vi vid något tillfälle hade fem stycken Bengt samtidigt...
 

tycker

Skrivet av  Solen
det var otroligt dummt sagt av chefen.
Fast om jag verkligen skulle vilja ha jobbet och jag hade ett annat namn jag skulle tycka vara okay, så skulle jag i alla fall tagit jobbet.
 

Jag skulle ta jobbet

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
och vägra byta namn, jösses vilket sjukt krav. Om han skulle säga upp en sen vad skall han skriva som orsak då? Samarbetssvårigheter kanske, grundat på vad, att du vill behålla din identitet? Jag har jobbat på ett flertal arbetsplatser med en drös med Anders och de har snabbt blivit ex. Anders S. Anders L. osv.

Vad är chefen rädd för att ni skall blandas ihop?
 

Diskriminering är det väl inte

Skrivet av  maisy
Men kanske det konstigaste krav jag har hört. Om chefen är seriös så skulle jag tänka efter noga innan jag skulle ta det jobbet. En chef som på fullt allvar begär att du ska byta namn, vilka andra konstiga krav kan han ställa?
 

Nja..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Det låter kanske värre än det är? Min mamma heter Monika och det fanns redan en Monika (inte chef) på företaget när hon började. Så de frågade om de fick kalla henne något annat, om hon hade något inarbetat smeknamn eller andranamn hon kunde tänka sig att använda, så det blev ett nytt smeknamn till sist, Kicki. Idag är min mamma gift med sin förre chef, och han kallar alltid henne Kicki, det gör även deras vänner om de känner min styvfar bäst (eller har känt honom längst). Nåja, det var bara en anekdot ;)

Det behöver inte vara en så stor grej, men om du inte får jobbet ifall du vägrar kalla dig något annat, så kanske du borde fundera över vad du tycker om chefen och företaget i övrigt? Sedan kunde det ju varit värre, han kunde bett dig ligga med honom för att du skulle få jobbet.. ;) Kalla dig Sune eller Benke eller något annat läckert, det är väl lugnt?