Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bläää.

Skrivet av gabbiz med Alvin
Jag har en lista på alla jobb jag sökt och som jag väntar på svar ifrån. Det är 17 stycken (jag har fått svar från 9 st sedan september). På åtminstone 5 dem av dem gick ansökningstiden ut i oktober eller tidigare. Jag HATAR när företagen inte hör av sig om man inte fått jobbet. Hovrätten borde väl ändå vara ett ställe som ska höra av sig om man inte går vidare i urvalsprocessen? Inte ett ljud, det står inget på hemsidan om att tjänsten är tillsatt eller att urvalet är igång eller nåt sånt. Om man lägger ner lite tid på sin ansökan så blir man rätt sur när de inte ens kan höra av sig och säga att man inte får jobbet.

Dessutom är jag lite ledsen för att jag inte fick komma på intervju till ett drömjobb som jag sökt. Jag mailade tillbaks och frågade vad det var hos de andra sökande som gjorde att de gick vidare och fick följande svar: "Du var faktiskt väldigt intressant för oss men vi valde att satsa på en generation äldre, vi ville ha in en person som var lite äldre och mer erfaren inom kontorsområdet, vi har nyligen anställt en tjej som är yngre och vi ville nu fördela åldern på kontoret lite mer." Ja, det var ju på ett sätt uppmuntrande, men för j-igt att jag inte får ett jobb p.g.a. min ålder, det är ju liksom inget man kan ändra på..

Det värsta var en gång när jag var på intervju för ett sommarjobb och inte fick jobbet och inte ens ett besked om att någon annan fick jobbet. Jag var på intervju och sedan hörde jag inte ett knyst från dem igen. De måste verkligen ha avskytt mig..

Bara lite sur på hela världen idag. Tur att sambon snart kommer hem med en räkmacka till mig. Hoppas ni andra som söker jobb har bättre tur.
Svar på tråden: Bläää.

sänder dig

Skrivet av  Solen
en styrkekram! Och du - det kan ta väldigt lång tid innan företagen hör av sig. Dom är lite långsama helt enkelt. :-)
 

Hej Gabbiz!

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
Det är verkligen jättenoncharlant av företagen att inte höra av sig till alla de som lagt ner tid och möda på ansökningar till deras lediga tjänster! De borde förstå att det inte precis ökar deras "goodwill" - något de flesta företag annars är så himla måna om...

Jag har också varit med om att inte ens få besked efter att ha varit på intervju. Då är det ju extra dålig stil att inte höra av sig så man får veta hur det gått. Men det företaget är tydligen alltid dåliga på det har jag hört från folk som jobbar där. Det är f.ö. det ställe som Anya (Verne med Vera) jobbar på nu!

Hoppas att din unga ålder är till din fördel en annan gång! En annan gång kanske de behöver lite ungt, nytt blod bland sina befintliga "gamlingar" ;-)

Jag sökte också mitt drömjobb nyligen och hade lite förhoppningar om att iaf komma till intervju. Men inte ens så långt kom jag :-( De tog dessutom jättelång tid på sig att behandla ansökningarna och kalla till intervju - tror att ffa myndigheter är lite långsamma av sig. Har du ringt och frågat hur det går på alla jobb du inte hört något ifrån?

Själv hittar jag nästan inga jobb som det ens är lönt att söka... Antingen har jag inte rätt utbildning/erfarenhet eller så är det alltför kvalificerade jobb för att jag ska ha en chans bland alla sökande. Tur att man har en liten trots-Otto att ta hand om så man slipper gå och känna sig helt onyttig iaf.

Mitt största problem just nu är att jag inte fått några pengar från a-kassan pga att min j-a *censur!!* fd chef först inte orkat skicka mig arbetsgivarintyg på två veckor (mejlade och tjatade, mitt fack ringde o tjatade och maken fick spel och ringde och skällde på hans svarare!) och när det väl kom var det inte korrekt ifyllt så jag fick det i retur från a-kassan... Får jag inga pengar snart får vi låna av mina föräldrar för att ha råd att äta och värma upp huset och kanske köpa nån liten julklapp till Otto för... Makens nästa lön kommer ju inte förrän i slutet på december...
 

Oj, tryckte på "skicka" lite för snabbt!

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
Skulle ju hinna med att önska dig lycka till i fortsatta jobbsökandet! Hoppas både du och jag får våra drömjobb snart eller vinner några miljoner på Lotto :-) Kram!
 

Men ännu mer blää.

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Fy, vad dålig stil av din fd chef. Håller tummarna för att a-kassan snabbt får tummarna loss när intyget väl är rätt ifyllt. Så fruktansvärt nonchalant och slarvigt.

Jag klarar mig iaf bra på a-kassan och just nu pluggar jag ju samtidigt som jag söker jobb, för att kunna ta ut min fil.kand. (något som min handläggare på af tyckte var bra, tror jag). Så just nu skriver jag både c-uppsats i engelska och epikanalys i litt.vet. Vet inte i vilken ände jag ska börja..

Jag har sökt 27 jobb hittills, nästan bara i Lund och Malmö, hittar i princip något att söka varje gång jag är inne på platsbanken eller tittar i Sydsvenskan, så jag söker ca. 2-3 jobb i veckan. Det händer att jag även söker jobb som jag egentligen inte har precis rätt utbildning för (inga avancerade grejer, men typ administrativ eller ekonomisk utbildning på gymnasienivå..), men för det mesta är jag väl kvalificerad för jobben. Jag har ju dels erfarenhet av kontorsarbete och har läst många språk på universitetsnivå, så en hel del administrativa, kontorist- och assistentjobb har jag sökt. Senast igår sökte jag ett sekreterarjobb.

Usch, det är ett heltidsarbete att vara arbetslös ;)

Tack för ditt gulliga svar. Håller helt med om dina förhoppningar för oss. Stor kram till dig och gos-Otto.
 

Artiklar från Familjeliv