Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tvingas söka vikariattjänst trots t.v. anställning

Skrivet av Petra med Elsa 11/1 2004
Jag jobbar som produktutvecklare på ett av sveriges största livsmedelsföretag. Jag har en tillsvidareanställing.

Under min föräldrarledighet har mina arbetsuppgifter försvunnit (i och med avslutat samarbete med ett företag) så de har tagits bort på naturlig väg. Jag har gått med på att ta vikarietjänster när jag kommer tillbaka till jobbet nu i februari för det ser inte ut att bli någon annan tjänst "ledig". Men härom veckan fick jag veta att jag måste söka de vikarietjänster som finns, och tävla med både utomstående och interna sökanden!! Jag tycker detta är så enormt orättvist och min position på jobbet känns väldigt osäker trots att jag har en t.v. anställning. Min fråga är, får de göra såhär mot mig? Får de välja en utomstående sökande framför mig som är t.v. anställd??

Jag känner att detta är ett sätt för att kunna sparka mig. Jag är ganska ny men inte sist anställd, måste inte den sist anställda gå först om det inte skulle lösa sig med vikariat för min del innan jag får sparken??

Jag mår dåligt och är orolig. Min man studerar utan varesig bidrag eller lån för han har studerat så himla länge. Vår ekonomi klarar inte att jag blir utan jobb. Vi har en liten tös på 11 månader att försörja!

Hoppas på svar och tröstande ord.
Kram Petra
Svar på tråden: tvingas söka vikariattjänst trots t.v. anställning

Felbehandlad

Skrivet av  Krille G
Har du en tillsvidare tjänst så har du. När du kommer tillbaka från föräldraledigheten skall du ha din gamla tjänst tillbaka. Har den förändrats/försvunnit så som du beskriver skall du ha en motsvarande tjänst (fortfarande tillsvidare). Skulle det mot förmodan inte finnas någon liknande tjänst på hela företaget måste de uppta uppsägningsförhandlingar med dig och ditt fack. Där din tillsvidaretjänst sägs upp pga arbetsbrist. Är det då någon som anställts efter dig och som har en tjänst du kan utföra har du rätt till den och den andra får gå enligt turordningsreglerna i LAS. Om det till slut mot förmodan ändå blir så att de kan säga upp dig gäller att du när uppsägningstiden gåttut har förtur till återanställning under 9 månader. Med andra ord behöver du inte tävla med några andra såvida det inte finns fler i din sits, dvs som har förtur eller som har deltid och anmält att de vill gåupp i heltid. Din arbetsgivare är ute på 50 famnar (djupt vatten) så skriv inte under några papper utan kontakta ditt fack. Det är inte helt ovanligt att arbetsgivare försöker bli av med anställda som precis fått barn då de förväntar sig att man kommer att vara hemma mer än övriga. Men detta handlande är olagligt så stå på dig.
 

tack

Skrivet av  Petra med Elsa 11/1 2004
det var precis det jag behövde läsa! Jag ska ha möte med min arbetsgivare idag. Hoppas att vi kommer fram till bra och rimliga lösningar.
 

Stå på dig!

Skrivet av  Korall
Precis som Krille G säger så har du rätten på din sida, men det är en jobbig sits du hamnat i.

Visa att du är påläst och vet vad som gäller, och ställ krav. Jag hoppas att det löser sig för dig *håller tummarna*.