Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Köra eller vänta?

Skrivet av *förvirrad*
Har blivit anställd på ett företag för 1 månad sedan. Har 6 månaders provanställning. Har nu ett litet dilemma: försöka få barn nu (men resultatet att jag måste berätta att jag är gravid innan jag blir fast anställd och de då kanske inte vill ha kvar mig) eller vänta tills maj och försöka då istället, när jag blivit fast anställd....? hur skulle ni göra?
Svar på tråden: Köra eller vänta?

Riskhantering

Skrivet av  Vimse
Du måste ställa risken mot vinsten.
Hur viktigt är jobbet för dig? (finns det andra jobb att få om du skulle bli av med detta, är detta ett viktigt karriärsteg etc)
Hur viktigt är det att bli gravid nu jämfört med om fem månader?
Hur bedömer du risken att företaget handlar oetiskt och ger dig sparken om du blir gravid? Vill dom ha dig oavsett om du blir föräldraledig?
Bara du kan väga ovanstående mot varandra. Men om du väntar två månader så är du home safe, dvs du kan hålla graviditeten hemlig i tre månader om du blir gravid direkt. Så skulle jag nog göra. Två månader är en så pass kort tid att det kan vara värt att vänta för att säkra jobbet.
 

Vänta.

Skrivet av  Flu
Under provanställningen kan företaget i praktiken säga upp dig när som helst utan motivation. Du behöver ju i praktiken inte vänta mer än 3 månader innan du kan börja försöka bli gravid, så lite tålamod kan det väl vara värt? :-)
 

Artiklar från Familjeliv