Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Möjlighet att få ersättning från arbetsplats?

Skrivet av [Behöver massa hjälp o tankar, snälla!]
Jag frågar detta för att ”kolla läget” innan en eventuell kontakt med facket som sambon är medlem i.

Min sambo blir nu i dagarna uppsagd från jobbet efter över ett års sjukskrivning. Denna uppsägning är både "önskad" (klart det är skönare att ha en fast anställning) och ett måste (då arbetsplatsen inte kan uppbringa något arbete som passar sambons skada). Frågan jag ställer mig är då: finns det någon form av ersättning som en vanlig lagerarbetare kan få från sin arbetsplats? Tex avgångsvederlag, skadestånd för långsam handläggning och därmed utebliven inkomst, eller liknande?

Info:
*Fast anställning sen november 2001.
*Mycket omtyckt av ledningen för sin goda insats på arbetet.
*Ett flertal gånger nämnd vid tankar på nya ansvarsposter. Önskad av kunder.
*Sjukskriven sen juli 2003.

*Arbetsplatsen påbörjade aldrig någon rehabilitering efter fyra veckor, som lagen säger att de ska. Enda rehabiliteringen var en som Försäkringskassan ordnade efter drygt ett halvår. I övrigt håller sambon på att rehab. sig själv med träning, kost, samtal med psykolog.
*Mycket dålig kontakt mellan arbetsplats, FK och sambon. Arbetsplatsen har varit svåra att nå och har inte alltid hört av sig om andra parter så önskat.
*Handläggningen kring omplaceringsundersökning och arbetet kring uppsägning har gått långsamt och under tiden har sambon förlorat en halv månadsinkomst per månad:
- I början av oktober blev sambon sjukskriven bara 50% av en läkare som betedde sig mycket illa och inte överhuvudtaget såg till sambons psykiska mående. Sambon blev 100% sjukskriven någon dag senare av en annan läkare.
- FK går på första läkarens utlåtande (läkaren är f.ö. anmäld till patientnämnden och journalanteckningarna kommer förhoppningsvis strykas ur journalen) och plötsligt förlorar vi en halv månadsinkomst då arbetsplatsen inte kan uppbringa någon som helst sysselsättning för 50%.
- November månad samma sak, fast nu går den sista veckan i månaden samt första veckan i december åt till att överhuvudtaget få tag i arbetsplatsen och få ett ordentligt svar – Finns det arbetsuppgifter eller ska han sägas upp?
*Arbetsplatsen har alltså inte jobbat så pass effektivt som den borde och dessutom inte överhuvudtaget ha stöttat sambon i sjukskrivningen med någon som helst form av rehabilitering. Jo! De gick med på att betala halva årskortet på ett mycket dyrt gym OM sambon tränade tillräckligt mycket. Men det är det enda. (Sambon skaffade istället årskort på ett billigare gym där även jag tränar, 159:- per månad!)

*Arbetstiderna ändrades drastiskt under sambons sjukskrivning, från 3 nätter/vecka till 5 dagar/vecka, dvs. 2 000:- lägre lön netto samt 60 mil extra att pendla varje dag. Kan det vara av nytta för ev. skadeståndsanspråk?

I övrigt:
*Sambon har förtur på kö till operation av ryggraden. Väntar dessutom på tid för en ordentlig utredning kring sitt psykiska mående och kommer få samtalsterapi en gång per vecka i minst ett år.
*Arbetsplatsen är en av Sveriges snabbast växande och har en mycket god ekonomi, så en ersättning till min sambo skulle inte kännas nämnvärt i kassan.

Sen undrar jag också, hur lång tid tar det normalt på ett företag att få till stånd en uppsägning?

Jag är mycket tacksam för alla tankar och kunskaper jag kan få!

(Detta inlägg ligger på fler snack för möjlighet att få svar från människor med flera olika kunskaper och erfarenheter!)
Svar på tråden: Möjlighet att få ersättning från arbetsplats?

jag

Skrivet av  TattiR
kommer inte svara på din fråga men man får väl inte säga upp pga sjukskrivning?jag kan ha fel...
 

Jo det får man och det ökar

Skrivet av  ElalNora
var en artikel om det i DN i helgen. Har tyvärr inget svar på frågan.