Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka uppsägningsregler gäller

Skrivet av K
Om man tar ett vikariat på ca ett år, är man skyldig att stanna hela tiden ut, eller kan man säga upp sig från en sådan tjänst? Jag undrar därför att jag kanske kan få ett "Föräldraledighetsvik" men vill hellre ha ett fast jobb. Kan man ta vikariatet och säga upp sig om det dyker upp ett fast jobb? Har för mig att det varit en månads uppsägningstid på ej fasta jobb men jag kanske har helt fel? Nån som vet?
TAck på förhand!
Svar på tråden: Vilka uppsägningsregler gäller

Har man skrivit kontrakt

Skrivet av  S.G
på en viss tid så har jag för mig att det är den perioden som räknas. Hittade detta på en sida "Ett vikariat löper som huvudregel ut när den man vikarierar för återgår i tjänst. Inget hindrar dock att man avtalar om en uppsägningstid från din sida om du eventuellt vill lämna vikariatet före den xx xx/xx.
 

Det beror på...

Skrivet av  Korall
...vad det står i anställningskontraktet.

Står det xx är anställd som vikarie 040305-041231 så är det den tiden som gäller och vikariatet är inte uppsägningsbart (från endera sidan).

Står det xx är anställd som vikarie från och med 040305 tills vidare, dock längs till och med 041231 så är vikariatet uppsägningsbart.

Mitt kontrakt är en hybrid, det står 04-xx-xx - 05-xx-xx, uppsägningstid enligt Alfa (statliga avtalet). Jag har idag kollat med facket och det vikariatet är också uppsägningsbart.

Det är alltså en förhandlingsfråga. Vilket ju i och för sig en uppsägning ju också är, även om det står att man inte kan säga upp vikariatet, för troligen vill en arbetsgivare inte ha en anställd kvar som inte vill jobba på ett visst ställe.

I mitt fall har jag en månads uppsägningstid, jag har ett ettårigt vikariat.
 

Alltså, jag menar...

Skrivet av  Korall
...så klart att du så klart kan förhandla om vikariatets uppsägningsbarhet vid anställningen. Dock skulle jag vara lite försiktig, för man vill ju inte antyda att man kommer att ta första bästa fasta jobb och dra...

Knivigt - lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv