Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undrar om det är nåt skumt... (trafiklärare)

Skrivet av Mia
med mina arbetstider. Tycker att nåt känns fel, så jag ska beskriva dem och vill väldigt gärna att någon sen kan tala om IFALL det är nåt "fel" i dem. Just nu är jag föräldraledig men ska börja jobba i vår och jag vill att det ska vara korrekt arbetstid. Vill ju inte jobba längre än nödvändigt med små barn som ska hem från dagis osv.

Jag jobbar som trafiklärare. Jobbar jag 100 % ser varje dag ut så här:

7.45-8.30 Lektion i bil (=LiB)
Fem minuters "paus" enligt min arb.givare (till 8.35)
8.35-9.20 LiB
Fem min. "paus" till 9.25
9.25-10.10 LiB
Tjugo min "rast" till 10.30
10.30-11.15 LiB
11.20-12.05 LiB
LUNCH 12.05-13.00
13.00-13.45 LiB
Fem min "paus" till 13.50
13.50-14.35 LiB
Fem min "paus" till 14.40
14.40-15.25 LiB
Tjugo min "rast" till 15.45
15.45-16.30 LiB
Fem min "paus" till 16.35
16.35-17.20 LiB

Dessa små "pauser" retar gallfeber på mig och mina arbetskompisar, eftersom vi inte har några pauser i praktiken. Alltid är man sen pga nåt i trafiken när man kommer in och ska till nästa elev som står och väntar, man ska ta betalt, försöka gå på toa (samma som eleverna får gå på), försöka äta nåt för att inte somna eller bli grinig och trafikfarlig osv. Om man skulle skippa dessa "pauser" på pappret (för de existerar ju ändå inte, man är alltid sen ändå) så skulle dagarna bli kortare.

"Rasterna" ligger ju utanför de 8 timmarna som man ska jobba per dag, och jag undrar om det är rätt. Ska inte rasterna räknas in i den ordinarie arbetstiden??

Kan nån hjälpa mig att reda ut det här?
Jag tycker helt enkelt att jag jobbar häcken av mig för småpengar mellan 7.45 (måste ändå vara på jobbet vid 7.30 för att fixa bilen, ev tvätta och tanka den osv) och 17.20. Efteråt måste jag ju in för att lämna utbildningskort osv, kanske ringa elever osv. Men då jobbar jag ju fortfarande, men får bara betalt för 7.45-17.20. Det är alldeles för långa dagar, speciellt nu när jag har småbarn.



Svar på tråden: Undrar om det är nåt skumt... (trafiklärare)

Vet inte...

Skrivet av  BackSpace
men för varje jobbad timme har man rätt till ca 5 minuters betald rast för att gå på toa, sträcka på sig med mera. Det verkar som att ni inte får betalt för 5-minutrarna?
 

Paus menade jag, inte rast IMT

Skrivet av  BackSpace
 

Raster räknas inte in i arbetstiden...

Skrivet av  Krille G
... däremot skall du ha betalt under dina pauser. Om du sedan måste komma tidigare respektive gå senare pga saker som har med arbetet att göra och som inte går att sköta på ordinarie arbetstid skalldina ordinarie göranden minskas så att det ryms. Alternativt skall du ha övertidsersättning när du kommer tidigare respektive går senare. Förutsatt att det alltså inte går att lösa på annat sätt.
 

i min enkla värd...

Skrivet av  \\Thomas
... får din arbetsgivare ut väldigt många timmars jobb ur er för en heltidstjänst. Utan tvekan ska allt arbete som du förväntas göra för att sköta ditt jobb schemaläggas, tankning och städning av bil är typiskt sådant arbete.

Att de dessutom drar av fem minuter per 45 minuter för rast, är löjligt. Lunchen är ingen arbetstid, men resten ska i mina ögon vara det. Trafikskolor brukar ofta ha kollektivavtal med HTF, tyvär har de inte just det avtalet på sin hemsida, men fixa hem det, och läs igenom och snacka sen med ett fackligt ombud. Annars kan du om du är medlem ringa till 0770-870870 och snacka med HTF, gör det och du kommer att få kortare arbetsdagar på trafikskolan...
 

Tack för era svar...

Skrivet av  Mia
Detta har jag grunnat på länge nu, även om jag inte jobbat så mycket den senaste tiden. Ska kolla upp det här eftersom jag är med i HTF.
 

Artiklar från Familjeliv