Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Provanställning som övergår i tillsvidare

Skrivet av Anvi
Hej,

Är det nån som vet hur fort man får veta om man får vara kvar efter en provanställning eller ej? Jag har provanställning till den sista februari, hur snart får jag veta huruvida jag får stanna eller ej? Om jag inte får vara kvar så måste jag ju börja söka nytt jobb.
Svar på tråden: Provanställning som övergår i tillsvidare

Provanställningen

Skrivet av  Flu
övergår automatiskt till fast anställning om ingenting annat meddelats senast sista dagen i provanställningsperioden.
 

Ev. tidigare

Skrivet av  Krille G
Flu. har i princip rätt - men det är inte ovanligt att det i kollektivavtal står att uppsägningstiden för en provanställning är typ 14 dagar. Det innebär då att om du inte fått besked 13 dagar före så kommer anställningen att övergå till en tillsvidaretjänst. Eftersom du inte hinner bli fullt uppsagd innan provanställningen går ut. Kan tyckas att det kvittar för du är ju sannolikt sist anställd i alla fall och kan där med bli uppsagd. Men skillnaden mellan att bli uppsagd från en provanställning kontra en tillsvidareanställning är ju den att för provanställningen behöver inte anges något skäl, medan det för en tillsvidare anställning måste finnas saklig grund i enlighet med §7 LAS. Dessutom arbetsgivaren i princip inte anställa någon annan förrän 9 månader gått.

Läs alltså ditt kollektivavtal noga.
 

Enl mitt fack (jusek)

Skrivet av  Mymlan
kan man mycket väl få besked om att ens provanställning kommer att upphöra ända fram till dess att de sex månaderna löpt ut. Men man har ändå rätt till sin uppsägningstid som alltså hamnar utöver de sex månaderna.
 

Beskedet måste komma _senast_...

Skrivet av  Mymlan
...sista dagen av provanställningen, menar jag
 

Ja, men...

Skrivet av  Krille G
...då har din anställning gått över till att vara en tillsvidare anställning och det är den du blir uppsagd från. Detta gör stor skillnad inte minst för arbetsgivaren som då inte får ta in någon annan på 9 månader.
 

Fel

Skrivet av  ullebulle
31 § En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning skall underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Är arbetstagaren fackligt organiserad, skall arbetsgivaren samtidigt med underrättelsen varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetstagaren tillhör.
Arbetstagaren och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt till överläggning med arbetsgivaren om beskedet."

Lagen om anställningsskydd.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19820080.HTM
 

Sorry!

Skrivet av  Flu
Missade det, läste bara 6e paragrafen.
 

Jag tyckte att det

Skrivet av  ullebulle
lät osannolikt att man i princip skulle kunna få gå på dagen provanst går ut. Jag visste eg inte heller *s*.
 

Tack

Skrivet av  Anvi
Tack för era svar. 2 veckor, det var inte mycket! Men det är väl bara att bita ihop och hoppas att man får va kvar då.
 

Artiklar från Familjeliv