Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vikariat

Skrivet av Fuji
Hur fungerar det här med vikariat egentligen? Jag har vikarierat på samma avdelning sen i juni-04 och har nu fått förlängt till 050228. Igår började en ny kille på avdelningen, med samma arbetsuppgifter, och han fick ett vikariat till 050831! Får det vara så eller borde jag vara den som fått det längre vikariatet? Hur fungerar det alltså, rent regelmässigt? Vilka rättigheter har jag?
Svar på tråden: Vikariat

inga rättigheter alls...

Skrivet av  \\Thomas
... innan du klarat av Lagen om anställningsskydds kvalifikationsregler. När du jobbat i ett år, (eller 12 månader inom 24 månaders ram) så måste dom varsla dig en månad innan om du inte kan få fortsatt anställning. Dessutom måste dom i det varslet berätta att du har förtur till alla lediga tjänster som passar dig i 9 månader från den sista anställningsdagen.

Allt detta gäller dock bara om du jobbat i minst ett år. Även om så hade varit fallet, så har du ju ett jobb just nu, och då kan de ta in en annan. Sen när ditt vik tar slut, så måste dom inte avsluta hans för att ge det till dig, utan det gäller bara lediga jobb som dyker upp...
 

Om jag inte är _helt_ fel ute...

Skrivet av  Mrs Jane Doe
(... eller reglerna ändrats sista ... dagarna eller så....) ... så är reglerna sådana att ett vikariat måste vara klart beskrivet i anställningspapprena - det måste alltså framgå för _vem_ man vikarierar för och under _vilken tid_ (formulerat med slutdatum "dock längst t.o.m. 2005-01-31" - om det var det slutdatum du hade innan förlängningen) vikariatet löper.

Den nya killen har ju ett startdatum före ditt slutdatum (antar jag) - vilket gör att du inte kunnat få det utan att sitta på två olika anställningar samtidigt) och om företaget följer de regler som finns för vikariat så är det någon _annan_ han vikarierar för.
 

Artiklar från Familjeliv