Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kan hända???

Skrivet av Arbetstagaren
Min chef har begärt intyg från försäkringskassan om alla dagar jag har fått tillfrällig föräldrapenning, att jag har läkarintyg (för alla dagar) verkar inte räknas... Problemet är att jag är lite slarvig och har inte anmält alla dagar till fk, det är 8 dagar på ett helt år som jag har missat att anmäla.

Vad kan hända, kan hon göra någon pga detta???

Hon verkar tro att jag är hemma för att jag tycker att det är roligt men jag vill ju arbeta, men har man ett sjukt barn hemma vad ska man göra. Det är också alltid jag som är hemma pga min mans jobb (han jobbar i hela landet).

Vad kan hon göra, vad kan hända, kan hon göra något mot mig pga detta eller kan jag vara lugn???

Det är ju jag som förlorar på att jag har glömt anmäla, ialla fall fölorar jag en del pengar.

Tack på förhand.

Svar på tråden: Vad kan hända???

Har du otur

Skrivet av  Kumikameli
kan det bli massa bråk. Man har enligt lagen (Föräldraledighetslagen 8§) rätt till ledighet _under den tid man har tillfällig fp från FK_.

Man har alltså inte laglig rätt att vara hemma för att ens barn är sjukt (jag menar tex att två föräldrar inte i normalfall kan vara lediga för vård av samma barn), utan rättigheten är kopplad till just ersättningen från FK.

Din arbetsgivare _kan_ alltså hävda att du varit frånvarande utan orsak och bråka om det. Vad de kommer att bråka om och vad de i såna fall kommer att kräva är svårt att säga. Också vad som skulle hända _om_ de försökte avskeda dig för den olovliga frånvaron och _om_ det gick till AD. Jag känner inte till ngt sådant fall, men det betyder inte att det finns.

Är du medlem i facket tycker jag att du ska kontakta dem genast. Annars tycker jag att du ska förbereda dig själv med försvarstal och förklaringar och helst bevis på att barnet varit sjukt.

Hoppas att det löser sig!
 

Inget svar på frågan...

Skrivet av  Kicki
Men jag tycker du ska ringa FK och anmäla din tfp nu i efterhand. Säga att du inte hann anmäla eftersom barnet va sjuk etc. Ibland går de me på de, ibland inte.

Hoppas de ordnar sig för dig!!!
 

Artiklar från Familjeliv