Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utbrändhet, sjukskrivning, uppsägning

Skrivet av Mia
Utbrändhet, sjukskrivning och uppsägning (2005-01-09 22:51:45) + -

Jag har en provanställning på sex månader och har arbetat för företaget i tre månader nu samtidigt som jag har pluggat heltid på distans till nu i december och haft ensam vårdnad om min dotter. För två veckor sedan gick jag in i väggen totalt och är nu sjukskriven, diagnos: utbränd. Nu till frågan, min arbetsgivare ringde i fredags och var väldigt otrevlig och hotade bland annat med uppsägning om jag inte börjar arbeta snart. Jag försökte, och inte för första gången, förklara för honom att hur gärna jag än vill arbeta så kan jag inte. Det är knappt så jag klarar ta hand om min dotter som det är nu. Så det jag undrar är, kan han avsluta min provanställning pga att jag är sjukskriven? Arbetet i sig trivs jag ju bra med förutom chefen då, och skulle gärna vilja komma tillbaka dit den dagen då jag är "frisk"....
En till fråga: Jag har inte hunnit arbeta så pass mycket att jag har rätt till a-kassa och för övrigt förstår jag inte hur jag ska kunna söka jobb i skicket som jag är nu så vad händer om han säger upp mig? Jag kan väl inte vara sjukskriven från ingenting?

Jag vet inte riktigt i vilket snack det här inlägget passar in, vet ni något bättre snack för ämnet så säg gärna till!
Svar på tråden: Utbrändhet, sjukskrivning, uppsägning

Inget svar direkt...

Skrivet av  Lena
...men jag vill ändå svara dig...
Stackars dig! Fy så jobbigt det låter! :-(
Vilket pucko till chef...

Jag tror inte att man får säga upp någon pga sjukdom - om du är med i facket så fråga dem. Om inte så gå med omedelbums! Jag skulle tro att det räknas som diskriminering eller nått att avskeda en sjukskriven. Vad han däremot kan göra är ju att avsluta din anställning när tiden går ut (eftersom det var en provanställning). Det kan man nog inte göra så mycket åt...

Jag har en kompis som gick in väggen i höstas och han har precis nu börjat försöka jobba igen = han åker in till kontoret och sitter och läser mail i en timma sen åker han hem och sover i 3... Det är inte att leka med! Se till att låta det ta sin tid att komma tillbaka - om du stressar det så är risken stor att du trillar dit igen :-(

Kolla med FK hur det fungerar om du blir uppsagd eller om din anställning tar slut.
Hoppas det ordnar sig och att du mår bättre snart.
kramar!
 

Inte mycket hopp tyvärr

Skrivet av  Krille G
Arbetsgivaren kan avsluta en provanställning utan att ange skäl. Tyvärr är arbetsrätten så svag i den här typen av fall. Det kan du alltså inte styra/påverka.

Räkna alltså med att bli uppsagd eftersom arbetsgivaren visat den sidan och lägg istället den eventuella kraft du har på din dotter och att ta reda på hur du skall få ihop ekonomin om du blir uppsagd.

Har du inte tjänat in till A-kassa så kan ju Försäkringskassan eventuellt ha något så kolla där. Tyvärr låter det som om du tillsist kommer att bli tvungen att söka dig till socialen istället. Men det är ju det den är tillför. Att rädda då man trillar mellan borden. Hoppas någon annan kan ge dig mer positiva besked.

Men som sagt på arbetsrättssidan vad gäller din anställning så är du vid en provanställning helt i arbetsgivarens våld.
 

Men det låter väl ändå

Skrivet av  Maria
lite konstigt tycker jag! Man kan väl inte gå från att vara sjukskriven till att plötsligt bli frisk bara för att man blir arbetslös? Isåfall blir det väl så att hon blir sjukskriven från att söka arbete, den enda frågan är ju vilke ersättning hon får då,?
 

Det är riktigt, men...

Skrivet av  Krille G
...som jag tolkade är det risk för att Mia om hon inte tjänat in till A-kassa kan det även vara så att hon ej tjänat intill sjukpenning heller. Eller åtminstone till en så låg att socialen är enda vägen för att kunna försörja sig för närvarande.

Det är ju så att arbetsgivaren står för sjuklönen den första tiden och sedan baseras fk ersättning på jobbet hon har, men om hon inte längre har jobbet och hon ej haft en inkomst tillräckligt länge är det inte säkert att hon kommit in i systemet.

Men som sagt det är arbetsrätten jag är "expert" på och inte FK-frågor, så jag hoppas att det inte är så mörkt som jag tror
 

Artiklar från Familjeliv