Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

A-kassa fråga

Skrivet av Noelle
Jag har sagt upp mig o flyttat till annan ort.
Har anmält mig på arbetsförmedlingen som sa att jag måste söka 5 jobb i veckan för att ha rätt till a-kassa.
Har pratat med barnomsorgen som inte har nån ledig plats förrän till höstterminen i aug.
Arbetsförmedlingen säger att jag ej får tacka nej till jobb pga att barnomsorg ej kan ordnas.
Jag känner ej en enda människa här som kan vara barnvakt.
Vad göra?
Som jag ser det får jag vara utan a-kassa tills barnomsorg är ordnad o då börja söka jobb.
Svar på tråden: A-kassa fråga

Måste söka 5 jobb

Skrivet av  Liten Lotta
i veckan för a-kassa? Är det verkligen sant? Jag nyligen blivit arbetslös och inte fick jag höra ngt sådant!

Kram!
 

beror på din akassa

Skrivet av  cajza
vilka regler som de har. Jag var arbetslös lärare i höstas. Jag fick då beskedet att jag under de första hundra dagarna inte behövde söka jobb under min kompetens och inte heller jobb som gav mig en lön på 10% under min akassa.
Jag sökte en hel del jobb kom dock inte i fråga trots lång erfarenhet, men det berodde till största sannolikhet på att jag var gravid även om ingen sa det högt.

Dessutom tror jag att du bör kolla upp hur många karensdagar du har innan akassa betalas ut, har man sagt upp sig själv undrar jag om det inte handlar om 45 dagars karens, men det kan ju också bero på vilken akassa man tillhör.
 

Artiklar från Familjeliv