Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*sparken*

Skrivet av Jenny & Fredrik
Hej... Idag på jobbet fick jag veta att jag skulle sluta...omgående. Jag, liksom alla andra på jobbet är provanställda...och affären går inte tillräkligt bra för att behålla all personal. Jag + 3 till får gå.

Jag har berättat för min chef att jag var gravid....Och idag fick jag "sparken".

Grejen är att jag är nu FRUKTANSVÄRT ledsen. Hur påverkar det barnet? Jag har nu gråtit konstant sen kl 14. och mår inte alls bra... Får attacker med panikångest, hyperventilerar o.s.v. Sambon är orolig och vet ej hur han ska hantera detta... för tillfället har jag lugnat ner mig och kan sitta här o skriva..men bra mår jag inte.

Jag är så orolig för framtiden...gravid och arbetslös.

Jenny
Svar på tråden: *sparken*

Så orättvist (långt)

Skrivet av  Nadia v 8
Jag blir så arg när jag hör sånt. Kan bara säga att min situation inte är mycket bättre. Är nyinflyttad från Tyskland och min chef vill inte anställa mig vit. Hittar inget annat jobb heller. Det betyder att jag bara får försörjningsstöd. Jag hade semester nu från jul till nyår och sa att jag ville börja jobba igen den 2 januari. Så var det bara en lapp på dörren att han hade åkt på semester. Han har inte ens sagt nånting till mig!!!! Jag har ingen som helst säkerhet. Vad ska jag göra om han bara försvinner så här för två veckor och jag inte kan jobba. Inget jobb, inga pengar. Vad jag blir arg. Han utnyttjar mig. Men tills jag har hittad nåt annat, vilket kommer att vara svårt nu när jag är gravid, är det bättre att tjäna lite extra vid sidan om än att sitta hemma tycker jag. (Inte säker)
Men du borde ju få a-kassa och du hittar säkert nåt bättre jobb. Jag har också haft nån dag där jag var så arg och ledsen att jag grät hela tiden...fick dåligt samvete efter på grund av bebisen. Men kanske är det bäst att låta det ut ibland, så länge man känner sig bättre efter...
 

a-kassa

Skrivet av  Jenny & Fredrik
Jag får ingen a-kassa....för jag har bara precis gått med i facket. Ingen a-kassa...inga pengar....
 

skit

Skrivet av  Nadia v 8
får du försörjningsstöd då?
 

Nja

Skrivet av  Jenny & Fredrik
Jag ska få föräldraledighetspenning som är baserad på mitt f.d jobbs lön (80%). Om jag slulle hitta nått annat jobb innan jag ska föda bäbis så blir föräldrapenningen baserad på det nya jobbets lön... Så..jag kommer ju klara mig när bäbis kommer...men man vill ju gärna kunna leva fram tills dess....
 

Först då?

Skrivet av  Nadia v 8
Får du först pengar när bebisen är född? Men du måste ju kunna få hjälp på nåt sätt. Din man tjänar nog för att ni kan klara er ett tag?
 

Kaos ...

Skrivet av  ~zilla m.Aurora18/3-99 + bf 18/8~
Kan du inte få det ? JAg hade bara varit med i 6 månader o fick reda på man kunde söka ersättning. Prata med din arbetsförmedling så löser det sig nog. Det e till för folk som inte varit med i facket än.

Lycka till *kram*
 

Det löser sig nog

Skrivet av  Jenny & Fredrik
Jag ska kolla upp allting noga, det löser sig nog. Min sambo har eget företag...som går hyffsat nu, så det ska nog lösa sig...men det är altid bra med 2 löner ... Och helst vill man själv oxå dra sitt strå till stacken ju.
 

Hoppas det håller

Skrivet av  ~zilla m.Aurora18/3-99 + bf 18/8~
tummar för er. O hoppas du mår bättre snart.
Det med pengar e alltid så jobbigt tycker jag... *man skulle varit ekonomiskt oberoende* ;O)
 

men...

Skrivet av  Pyret Bf 8/8
... visst har du gått med i både facket OCH a-kassan?

För även om man inte har varit med i akassan i 12 månader så kan man ha rätt att få grundbelopp (370:- per dag) ialla fall om man har uppfyllt det sk "arbetsvillkoret". Grundbeloppet blir man ju inte direkt rik på men det är ju alltid något om man står helt utan inkomst...

Jag hoppas att det löser sej för dej!!

Kram

 

Nej så trist

Skrivet av  Mia, Jonathan o ängeln David + Mini v.11
Attans rent uta sagt. Jag förstår att du mår dåligt, menjag tror inte bebisen mår dåligt om det inte sitter i en längre tid för dig. Du ska se att det löser sig, du kanske kan få något annat jobb till dess bebisen kommer. Håller tummarna...

Kramar

PS. Vilket bf har du, håller på att lägga in dig på listan? Sen undrar jag om du vill ha nicket Bowgirl på listan eller om jag ska skriva Jenny & Fredrik?
 

bf

Skrivet av  Jenny & Fredrik
jag har inte varit på mvc än, så jag vet faktiskt inte exakt!!!! Hoppas det går bra ändå. jag ska dit den 16 januari
Du kan skriva Jenny o Fredrik
 

Inga problem! :-) (imt)

Skrivet av  Mia, Jonathan o ängeln David + Mini v.11
...
 

Jag tror nog....

Skrivet av  Linda
att det ordnar sig för dig.
I bland e allt så orättvist, men man lär sig oxå himla mycket av allt.

Jag och min sambo har oxå haft motgångatex när hans jobb inte betalade ut nån lön så då fick vi leva på mig.
Jag har inte nån fast tjänst utan går på A-kassa och jobbar extra på dagis....
Men det gick på nåt konstigt sätt.....
Men du kan gå till Arbetsförmedlingen och jag tror du har rätt till Alfa-kassa.
Hade en kompis som varit arbetslös och inte varit med i facket hon fick det.
Men det är ju inte mycket pengar ungefär 4000-5000 kr
Men håll ut.....
Allt ordnar sig.....
Hör gärna av dig så man får höra att det har gått bra.
Kjam
 

Kram ...

Skrivet av  Meja v8
och hoppas att det löser sig. Jag tror inte du behöver vara orolig för bebisen för att du gråter och mår dåligt.
Kram
 

Artiklar från Familjeliv