Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

så ledsen igår (om fosterläge och kejsarsnitt)

Skrivet av Spirella
Jag är ju i v30 nu och bäbis ligger i säte. Den har legat så sedan v25. H*n rör sig från sida till sida och sparkar lite, men inte tumlar h*n runt någonting!

Nu börjar jag bli riktigt orolig för att h*n inte kommer att vända sig rätt! Inte för att jag är rädd för att föda i säte, men jag är livrädd för kejsarsnitt! Och nu kommer det som kändes riktigt hemskt: igår fick jag veta att UAS hade 34% kejsarsnitt under maj månad! Det är ju var tredje förlossning!

Gud så jag grät när vi kom hem från föräldrakursen igår. Jag kände mig helt övertygad om att bäbisen inte kommer att vända sig och att den kommer med bägge fötterna först och att det blir akutsnitt. (usch, nu grinar jag igen!)

Varför vänder den sig inte?! Det börjar kännas som ont om tid också, med tanke på att den har legat så här i över en månad redan. Man läser överallt om att för förstagångsföderskor brukar barnen lägga sig tillrätta ungefär vid den här tiden. Kan man göra något mer än att ligga med höfterna upp och axlarna ner flera gånger om dagen? Hjälp!
Svar på tråden: så ledsen igår (om fosterläge och kejsarsnitt)

Men vännen!

Skrivet av  Thomasina
Jag är ingen alls expert på det där med fosterlägen, så alla råd och tips och spekulationer lämnar jag åt de som kan.

Men jag vill jättejättegärna skicka dig en stor kram och klappa dig snällt på ryggen så att det kanske känns lite bättre. Kram!
 

Vända sig.

Skrivet av  Cattis v.33+0
Hej Spriella!

Precis som Du har jag varit otroligt orolig för att mitt barn skall ligga i säte och har också funderat över varför den inte har vänt sig.

Har inte känt några sparkar uppe i magen, utan endast nedtill. Har inte heller känt mycket sparkar utan mer knök och buffar.

Var på förlossningen för att kolla detta häromdagen och då visade det sig att den lille busen minsann visst låg med huvudet nedåt. Trots det så känner jag inga sparkar uppåt.

Så det kan ju faktiskt vara så (om du inte har kollat med UL förståss) att din lilla bebis faktiskt ochså är en lurendrejare och faktiskt ligger med huvudet rätt.

Annars har bebisen gott om tid på sig att vända ännu.

Kram!
 

Tillägg

Skrivet av  Cattis v.33+0
Är så vimsig nu för tiden att jag glömmer bort att skriva hälften av det jag tänker.

De sparkar jag känner nedtill är förmodligen de små händerna som knackar på utåt. Har då och då känt en kick i nedre sidan och det känns kraftigare än handsingarna.

Kram
 

Inte vara ledsen...

Skrivet av  Jessica bf 24/8
När jag var på föräldraförberedelsen senast så sa bm att i v35 är det bra om bebisen ligger rätt för en förstagångare. Gör den inte så provar man att vända den runt vecka 37. Det är inget våldasamt vändningsförsök, utan man försöker att putta utanpå magen på något sätt.
Var inte orolig. Det är många veckor kvar.
Kram.
 

Men du,

Skrivet av  Nr2 bf 4/9
du har många veckor kvar tills bebben "ska" ha vänt sig så oroa dig inte. Vad jag undrar är om de sa varför de haft så många kejsarsnitt? Kan det vara för att UAS får ta komplicerade förlossningar lite överallt ifrån? Eller att de är ovanligt villiga att utföra kejsarsnitt på tjejer som vill ha det?
 

Bebisen tycker att det är gott om tid kvar!

Skrivet av  Sophia
Min bm sa sist att det är ingen idé att fundera på hur barnet ligger nu (jag var då vi v30) eftersom det kan vända sig många gånger än. Hon sa att det är först i v37 som man kan säga något om hur den kommer att ligga vid förlossningen, och har den inte fixerat sig då så kan fortfarande saker hända!
Inte för att jag är expert, men jag tror faktiskt att du tar ut oron i förtid. Och man kan faktiskt föda vaginalt i säte också, det görs hela tiden. Den höga procenten kejsarsnitt i Uppsala kan bero på att en del kvinnor VILL göra kejsarsnitt.
Åh, Spirella, du ska se att det löser sig. 97% av barnen lägger sig med huvudet neråt, och det gör säkert din bebis också, när den har fått lust.
Min ligger tvärs över magen, med benen på högersidan och huvudet åt vänster.
Ett oerhört ovetenskapligt tips: min bebis ägnar sig åt kullerbyttor enbart, men nästan alltid, när jag badar i badkaret. Jag lägger mig medan karet ännu är tomt, och medan vattnet tappas upp förvandlas bebisen till en cirkusartist.
Kan du inte se efter om din gör likadant?
Kramar och tumhållningar från Sophia
 

Tack alla goa människor!

Skrivet av  Spirella
Ni är så himla goa härinne! Ja, visst kanske jag oroar mig i förtid och det är gott om tid ännu, men det är just det faktum att bebben ligger så stilla i magen hela tiden. Skall till bm nästa vecka, så får vi se vad hon säger.

Jag frågade varför det var så hög andel kejsarsnitt. Tydligen låg det totalt under 2002 på 19% men nu i maj var det så högt i första hand beroende på oerfarna förlossningsläkare som ville ta det säkra för det osäkra och många gånger snittar i onödan! Det kändes inte så betryggande.

Jag skall testa Sophias badtips och se om min bebba också vill slå volter då!
 

Det måste ändå...

Skrivet av  Boken Bf 29/8
...vara jobbigt att höra att snittfrekvensen låg så högt pga oerfarna läkare!Men som övriga skrivit så är det ju många veckor kvar och att de gör ett vändningsförsök runt v.37 om bebisen inte själv vill.Vad har de förresten för policy när det gäller sätesbarn i U-sala.Är det=kejsarsnitt eller?Hade en kompis som födde sin pojk i säte den normalavägen...beror ju lite på bäckenstorlek och hur barnet mår.Känner i alla fall med dig för jag fasar själv för att råka ut för snitt...det känns ångestfyllt...även om det i så fall skulle vara pga bäsens skull.Hoppas i alla fall att den lill* vänder sig så småningom
Kram
 

Får föda vaginalt

Skrivet av  Spirella
Jag har förstått det som att man här i stan kollar mammans bäckenstorlek vid sätesbjudning och är det ok så kan man föda vaginalt. Det är ju ändå en större risk för akutsnitt vid sätesförlossning än vid huvudbjudning. Men det är inte automatiskt snitt vid säte (som tur är, tycker jag).
 

igår

Skrivet av  sanna o liam + 15/8
när jag var på förlossningen så hade min bebis huvudet neråt. Idag när jag var på mödravården så hade busen vänt på sig och ligger nu i säte. Men jag kommer ihåg att Liam låg i säte i v 32-33 och han han vända sig till v34 igen :0)
Har en kompis som hade huvudet neråt när dom kom in på förlossningen (ej fixerat) Och att den faktiskt vände på sig till säte där. Men det är nog ovanligt att den gör det så sent.
Tycker absolut inte att du behöver oroa dig nu förrän i v.35-37 då gör dom ju vändningsförsök.
Men samtidigt så känner jag igen din oro, kände precis så med Liam.
kramis
 

En kompis till mig...

Skrivet av  Solstrålen bf 7/8
... som också är förstagångsföderska, hennes bebbe låg också i säte, ända till v 35 då den helt plötsligt vände sig. Så visst kommer nog din också vända sig!! Om den inte gör det så kan man ju försöka vända den utifrån också. Så oroa dig inte!! Kram på dig!!
 

Jag hoppas verkligen!

Skrivet av  Spirella
Jag vill SÅ att den skall vända sig och inte födas som far sin!
 

Vännen..

Skrivet av  Benita m Jordan-01 + Ärtan bf 1/8
Jag har också en liten som ligger i Säte el tom om den skulle komma nu med fotbjudning. Är också orolig då kejsarsnitt inte är det jag önskar gå igenom. Men våra bäbisar har ju fortfarande några veckor på sig att vända sig.
Håller mina tummar för att dom gör det.
Kram
 

Åh, håller verkligen tummarna!

Skrivet av  Spirella
Du har ju bf 3 veckor före mig också, jag förstår om du är lite orolig (med tanke på hur jag själv känner mig). Testar du "knepen" att ligga högt med rumpan flera gånger/dag för att ge bebben mer rum att vända sig?
 

Japp..

Skrivet av  Benita m Jordan-01 + Ärtan bf 1/8
Står även på huvudet nu som då..Lovar att det inte är en vacker syn, men man provar ju allt.

Kram
 

Kram!

Skrivet av  Anja v.29
Hoppas du känner dig lite bättre nu med alla upmmuntrande ord. Jag förstår dig precis när det gäller kejsarsnitt, vill inte heller råka ut för det. Vi kanske båda skulle läsa på lite mer om det så man vet vad som händer i värsta fall.
 

Det ordnar sig!

Skrivet av  Ann & Lovisa & Knytt, aug -03
Det är ju, som de andra säger, så lång tid kvar, att det är omöjligt att sia om hur hän ligger när det är dags för nersläpp! Min bebis är uppe och rör på sig igen, efter att ha legat parkerad neråt i över en vecka, och jag tycker det är mysigt! Misstänker att jag har gott om plats för honom ännu.

Tänkte på snittstatistiken: den har inget att göra med att Uppsala har en av landets absolut bästa neonatalavdelningar? Måste får väl åka till Uppsala om de har komplikationer, har jag fått för mig, och det måste ju också i sig höja snittfrekvensen. Hoppas att jag inte är ute och cyklar nu, men jag har för mig att det är så.

Kramar och pepp!!!

Ann
 

Tid kvar!

Skrivet av  miapia bf 19/8
Jag är i v 31 och min bebis ligger absolut inte med huvudet före, troligtvis på tvären, eller överallt... Har hört att de brukar vända sig runt v 32. Jag hoppas på att h*n vänt sig nästa gång jag kommer till bm. Kramar från en till som är livrädd för snitt!
 

hellre snitt än sätesförlossning

Skrivet av  Ever bf 22/8
såg en u-sökning på över 1000 sätesförlossningar...hälften vaginala och hälften planerade snitt.
Risken var SIGNIFIKANT högre för allvarliga skador i samband med vaginal sätesförlossning. Risken för död det första året var också högre vid vaginal sätesförlossning än kejsarsnitt.
 

Artiklar från Familjeliv