Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*suck* Trött på släkten...

Skrivet av miapia *igångsättning 18/8*
Måste bara skriva av mig lite

...Visst, det är jättebra att de bryr sig, men de kunde väl låta mig vara också. Jag får prestationsångest. Nej, jag har inte lyckats klämma ut någon bebis än...

Mamma/pappa har ringt varje dag. Klart att de var oroliga när jag låg på sjukhus, men nu är det mer för att kontrollera: "Jaha, du är hemma. Inga känningar?"

Och så ringer P:s mamma, visserligen bara en gång, men redan irriterad så räcker ju det... "Det är inget på gång än?"

Och igångsättningen... Läkarna säger: "Du kan få kraftiga värkar. Räkna inte med barn på måndag." Jag säger samma sak till mor och svärmor. Vad får jag tillbaka?

Mamma: "Inte då. När jag fick dig fick jag något värkstimulerande. Då gick vattnet och du kom efter en halvtimme!" (Jo, visst... mamma var redan öppen 7 cm...)

Svärmor: "Nej då, det kommer inte att göra ont och det går nog fortare. När jag fick M så hade värkarna stannat av. Då fick jag en tablett och så kom hon med en gång." (Just det... värkarna hade stannat av... hon var i aktivt förlossningsarbete...)

Och när jag sa till mamma att man faktiskt kan vara öppen 2 cm i över en vecka lät hon jätteförvånad. Det hade hon ju aldrig hört talas om...

Först blev jag irriterad på mamma, sen på P:s mamma och då blev han sur på mig för att jag blev irriterad på hans mamma, så nu är jag sur på honom för att han inte förstår. Jag vill föda barn i lugn och ro, men just nu känner jag mig bara pressad och stressad och ledsen... =C
Svar på tråden: *suck* Trött på släkten...

Förstår precis.

Skrivet av  ninnis bf+1
Jag kollar numera nummerpresentatören och svarar inte på alla samtal. Så nu tror väl min mamma att vi är och föder bara för att vi inte svarat på hela dagen. Men då får hon tro det för jag behöver vara ifred nu.
 

Jamen, varför kan dom inte lyssna??

Skrivet av  lilla A BF 29/8
min mamma är härligt förstående - jag är SÅ glad att ho faktiskt fattar när jag kommer med nåt jag läst eller hört, hon säjer aldrig "nej SÅ är det inte!!" och är medveten om att hon visserligen fött tre barn, men det gör henne inte till allvetare och förlossningsexpert - för hon lade liksom märke till att det var 3 olika förlossningar!

Men så har jag å andra sidan dubbla svärmödrar (du vet, en "äkta" och en "ny fru") så vi får se hur det blir med dem när det börjar närma sig... (håller tummarna)
 

Förstår dig...

Skrivet av  Minique bf 14/8
Här ringer det ungefär sjugånger om dagen från olika vänner och släkt...
ALLA utom min egen mor (som iofs ringer dagligen bara för att kolla att JAG mår bra) frågar om "det har startat än".
En eloge till min mor som aldrig har frågat!
Alla andra skulle ta efter henne istället ;-)

 

Åh vännen!

Skrivet av  Thomasina bf+5
Du vet ju att jag vet precis hur du har det. Och det är hemskt!! Och man blir så arg och irriterad och stressad. Ibland undrar jag om min livmoder har svår prestationsångest och därför inte kommer igång ordentligt. ;) Vi borde ha all rätt i världen att föda barn i lugn och ro och inte behöva vara rädd att bli "bedömda" efteråt. Det är som att någon som pluppar ut en bebbe på fem timmar utan att spricka är "duktig", medans någon som tar två, tre dygn på sig, får komplikationer, kanske snittas tillslut är en sämre kvinna/mamma på nåt sätt. Märkligt... Den senare är ju den verkliga hjältinnan.

Men du, imorgon, eller i övermorgon, är det ju över!! Skönt för dig att veta det åtminstone.

Kram!
 

Vet du...

Skrivet av  miapia *igångsättning 18/8*
...Jag bestämde precis att du, jag och Cattis får nättrillingar! På tisdag - för jag tror inte att bebisen kommer redan i morgon. Man brukar få något uppmjukande hormongelé först och förstföderskor brukar oftast få minst två kurer = 12 timmar. Ibland behövs en tredje kur. Därefter spräcker de hinnorna eller sätter dropp eller både ock.
 

Tack! Det känns bättre idag!

Skrivet av  miapia *igångsättning 18/8*
Pratade ordentligt med P igår så att han förstår att jag tycker att de där frågorna är jobbiga. Jag vet att mamma kommer att ringa idag och jag tänker göra klart för henne att det blir inga telefonsamtal förran bebisen är född - och jag ska dra den längsta igångsättningshistorien för henne så att hon inte sitter och väntar i morgon kväll. Kommer barnet redan i morgon får hon se det som bonus, helt enkelt, för det ör vi. Kram på er!
 

Artiklar från Familjeliv