Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En intim fråga!

Skrivet av Pernillla & Johannes 31/8-03
Är det fler som inte fått tillbaka mensen än? Jag kan inte påstå att jag saknar den, men jag hade tänkt att jag skulle sätta in en hormonspiral när mensen kommit igång, men det verkar ju dröja. Så nu vet jag inte hur jag ska göra för jag vill inte sätta in spiralen nu, när jag inte har ngr blödningar eftersom det är vanligt med småblödningar då och då med spiralen, och eftersom vi ska på utlandssemester och så, samtidigt börjar det bli hög tid för nåt prementivmedel (förutom gummi) för det ska verkligen inte bli nåt syskon här!

Hur har ni andra gjort med preventivmedel, eller är ni i bebisverkstatagen allihopa? :)
Svar på tråden: En intim fråga!

Ingen bebisverkstad

Skrivet av  Karolina med Isak -03
Jag gillar inte spiral och kommer inte överens med hormoner..... så kan du räkna ut resten ;-) Innan Isak så använde jag kombinationen Persona och pessar, funkade rätt bra fast jobbigt att mäta hormoner på morgonen (jag är så morgontrött, lätt att glömma).

Ska bli kul att ses på fredag. Jag har undrat hur det gick med din dotter och det där i skolan?

Kram Karolina.
 

Gillar inte heller p-piller

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
men tyckte kopparspiralen funkade bra, fast det blir lite långdragna blödningar och dem skulle jag gärna slippa helt.

Vi ses på fredag :)
 

Jag har haft

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
mens kanske 4 gånger sedan Junia föddes, första kom kanske efter 8 månader. Trodde att den var tillbaka, men den är sporadisk. Vi använder inte preventivmedel just nu, men så har vi ju inte sex varannan dag heller ;-)
 

Nä, inte varannan dag här

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
heller precis ;) men utan skydd vågar jag inte, för blir jag gravid så blir det abort, och det vill jag inte utsätta mig för så här gäller 100% skydd!
 

En tanke bara

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Om det är 100% skydd ni verkligen vill ha, funderar ni inte på sterilisering då? Det är faktiskt min starka övertygelse att det efter barnafödslar och graviditeter och allsköns skydd för kvinnan är mannens tur att dra sitt strå till stacken och bidra till barnbegränsningen om man nu är totalt övertygad. Om nu G absolut inte vill ha några fler barn så är det kanske något att tänka på?
 

Jo, det är ingen dum tanke alls

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Vi har inte nått dit än, men jag tycker idén är god.

 

Ingen mens här...

Skrivet av  Jessica med Frida
Jag har tänkt att sätta in en kopparspiral när mensen kommer i gång, men det verkar dröja här också.
Vi använder inget preventivmedel nu, men har knappast sex varje dag heller. ;)
Avbrutet kör vi på, vet att det är osäkert. Vi vill vänta med fler barn, men OM jag skulle bli gravid på detta sätt så är barnet välkommet.
 

Ammar du fortfarande?

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Känns som att mensen nog inte kommer igång förrän jag slutat amma.
 

Japp!

Skrivet av  Jessica med Frida
Jag ammar och jag börjar nog tro som du, att mensen inte dyker upp förrän jag slutat med det. Det gör faktiskt ingenting, jag vill gärna ha 3-4 år mellan barnen. Men det vore ju skönt att VETA att den kommer dröja så länge, för det vet man ju aldrig. Den kan ju komma i morgon lika gärna. Det är ju det som är kruxet. :/
 

Inga problem här...

Skrivet av  Siv m. David 030813
jag äter p-piller, samma sort som innan David blev till, tänker göra det tills det är dags för att försöka få till en tvåa.
 

Vad äter du för p-piller?

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Åt Desolett på 80- talet och de var verkligen effektiva preventivmedel eftersom sexlusten försvann helt :/
 

Hehe..

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Skriver totalt under på det! Dessutom fick jag DD-kupa trots att jag bara vägde 50 kilo till mina 168 cm, fatta hur silikonad jag såg ut. *fniss*
 

Jösses! Synd att man missade

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
den biverkan;) min A- kupa har alltid varit stabil :(

 

Jag äter

Skrivet av  Siv m. David 030813
Triordinol (tror jag de stavas...)

Har bara mått illa de första veckorna jag anväder dem, sen inga problem. Sexlusten är OK, så stor som den nu kan vara med alla förkylningar som David släpar hem *s*... fast just nu blir det inget i den vägen eftersom jag äter penicillin också (och det kan ju ta bort effekten) + fått svamp pga penicillinet... *suck*

Sen är man nog olika känslig för biverkningar också.
 

Nja

Skrivet av  Veronica med Saga 3/9-03
Ingen direkt bebisverkstad här inte, men vi kör med avbrutet så man vet ju aldrig =)) Inte mig emot *fniss*
Jag började med minipiller direkt när jag varit på efterkontroll och blödde konstant i 4 mån sen slutade jag med pillren och mensen blev rätt så regelbunden direkt.
 

Låter inge vidare med minipiller då.

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Ja avbrutet tillhör ju inte de mest säkra direkt :O Men för er så gör det ju inget ;)

 

Jag lät sätta in en..

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
..hormonspiral vid efterkontrollen. Mensen behöver inte komma igång för att sätta in den. Jag verkar tillhöra de procent kvinnor som slipper mensen med hormonspiral. I början hade jag mycket så kallade stänkblödningar, men nu händer inte mycket.

 

Å, va skönt! Precis så vill jag ha

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Men nu vågar jag inte sätta in en innan resan, tänk om jag tillhör dem som småblöder i typ tre månader :(
Samtidigt som det vore skönt att ha ett enkelt preventivmedel i Thailand, om vi ska lyckas få till det över huvud taget med tre barn i en bungalow- vid närmare eftertanke så behövs det nog inget preventivmedel på resan just :/
 

Kopparspiral sen ett år tillbaka..

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
..men inte någon tillstymmelse till mens. Alltså har jag varit totalskyddad i ett år kan man väl säga! ;) Inte för att det direkt har behövts... *harklar mig lätt*

Ville ju absolut inte ha någon tätis och skaffade därför säkert skydd så snart som möjligt, och enligt min BM behövde man inte fått tillbaka mensen för kopparspiralen men det tycks vara olika bud där.
 

Varken verkstad eller preventivmedel här! *imt*

Skrivet av  Kicki med Moa 6/7-03
p
 

fick tillbaka

Skrivet av  Maria med Albin - på tillfälligt besök i skolan -
efter ett halvår, och då helammade jag fortfarande. Dock satte jag in kopparspiral redan efter de obilgatoriska 12 veckorna. Sen har jag ju redan hunnit ta ut den igen ;-) men det är en annan historia.

Jag har nog testat alla preventivmedel förutom hosmoner som jag inte alls gillar och kopparspiral är verkligen det bästa jag haft. Men då har jag ju ganska kortvarig mens i normala fall och blir mera normalblödig med sprialen :-)