Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snacka om bitkraft!

Skrivet av Carina & Hanna 030811
Äntligen har vi hittat en trolig orsak till mina problem med nacken och axlarna. Jag biter ihop. Hårt. Varje morgon vaknar jag och det känns som om jag tuggat seg kola hela natten. Framåt eftermiddagen/kvällen har jag en fruktansvärd huvudvärk.

Så vad gör man då? Jo, man rensar sparkontot och går till tandläkaren som gör avtryck för att tillverka en bettskena. Igår var det äntligen dags. Bettskenan var klar och den skulle tillpassas. Tro´t eller ej, men jag bet sönder skenan unden tillpassningen!!! "Oj, där lät det som om något kom på plats", sa tandläkaren. Men eftersom jag tyckte det kändes som om något gick sönder så tog hon en närmare titt och upptäckte missödet...

Så det var bara att göra om avtrycket i överkäken. Inte kul. Nu får jag vänta en vecka till på den nya skenan. Det blir en fin julklapp ett par dagar före julafton. Då vet man hur hårt man biter iaf... :) Tänk vad som kan hända med tänderna om jag fortsätter utan skena! Hua!
Svar på tråden: Snacka om bitkraft!

Näää...

Skrivet av  Mia med Charlie + bf 19/3-05
Snacka om att bita hårt! *hihihi*

Även jag låg & "tuggade" på nätterna för några år sedan. Det var under en period då det var mycket jobbiga saker som hände samtidigt (även om det inte behöver vara så för dig ;). Min tandläkare frågade om jag vaknade med huvudvärk etc etc. Jag hade aldrig kopplat ihop det med detta eftersom jag själv inte var medveten om att jag låg & bet ihop käkarna under natten.
Mitt "tuggade" & bitande slutade i och för sig själv men det var nära att även jag behövde en nattskena.

Hoppas att du snart får din vackra skena & med den blir hjälpt!
Kram Mia
 

Jag tror...

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
..att jag är spänd för att jag inte vill tillbaka till jobbet. Visst, det är 3 ½ månader kvar, men ingen på det där j-la bygget kan berätta vad jag ska göra när jag kommer tillbaka. Vill inget hellre än att hitta något nytt, men det verkar hopplöst.

Kram C
 

Oj oj

Skrivet av  Humlan med Elias 18/8
Inte dåligt!

Vad bra att ni kommit på det, och hoppas att du blir hjälpt!

Maria
 

Ja,

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
jag hoppas verkligen att det ska hjälpa med skena! Annars vet jag inte vad jag gör snart. :(

Kram C
 

Oj!

Skrivet av  Astrid med Malin 0308 +bf 1/5
Har själv haft bettskena för många år sedan, men lyckades inte bita sönder den :-) Håller tummar och tår att du mår bättre snart och det hjälper dig att slappna av!

Kram
 

Jag var faktiskt...

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
..lite orolig och hade tänkt att "tänk om jag biter sönder den på natten", men jag slog till och spräckte den redan hos tandläkaren...

Tack för tummar & tår! Kram C
 

Se där ja!

Skrivet av  Kicki med Moa 6/7-03
Jag har oxå haft bettskena en gång i tiden! Konstigt nog låg en borta vid dörren varje morgon när jag vaknade! :0/
Jag tog av mig den i sömnen, den spände för mycket, o kasta iväg den!!
Jag va oxå rätt bra på o "bita ihop" nattetid och till slut så hoppa käken ur led! Jag fick liksom lyfta och lägga underkäken tillrätta igen! *s*
Låter mysigt va!
Tack o lov så försvann problemen till slut, utan bettskena! :0)

Kram på dig! /Kicki
 

Hihi!

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
Jag misstänker att jag kommer att placera den där skenan lite överallt i sömnen. Jag sover alltid med öronproppar och dem hittar jag aldrig på morgonen. De brukar dyka upp när man städar. :)

Usch med käke ur led, det har jag provat. Inte skönt!

Kram C
 

Oj...

Skrivet av  Anna med Isak 29/8-03
ja det kan vara besvärligt och en stor orska till huvuvärk.

Hoppas att det ordnar upp sig snart.

kram
 

Hoppas..

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
..jag med! Kusin Malin berättade att hon bet sönder sin skena, så det kanske är ett släktdrag det här med starka käkar! :)

Kram C
 

oj då

Skrivet av  Maria med Albin - på tillfälligt besök i skolan -
hoppas du kan få ordning på eländet nu då, det är ju skönt att hitta orsaken!
Kram
 

Ja äntligen!

Skrivet av  Carina & Hanna 030811
Trodde aldrig att vi skulle komma på anledningen till mina återkommande problem. Har faktiskt inte varit hos kiropraktorn på 1 ½ månad. Jag går på massage 1 gång i veckan istället och det hjälper mer.

Kram C
 

Oj då

Skrivet av  Vivi med Dennis 27/8
bäst å passa sej för dej då!! =)
Så man inte blir biten alltså....aj aj

Ha de!
 

Artiklar från Familjeliv