Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilbarnstolsfråga...

Skrivet av Josefine m Junia 12/8-03
Var i bilen har ni stolen?

Vi har hittills haft den (och tidigare babyskyddet) i baksätet, i mitten. "Säkraste stället" alltså. Nu så har vi flyttat den till dörrplats bak, för Junia kräktes varje gånng vi åkte, sedna vi bytt bil (=sämre sikt för henne).

Undrar över om det är många som har den så och om det är många som har den fram?
Svar på tråden: Bilbarnstolsfråga...

Tips

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Säkrast torde som du säger vara mitten bak men detta funkar ju inte alltid.

Fram funkar bara om ni inte har airbag. Även en urkopplad airbag _kan_ vara farlig, bara en helt manuellt borttagen är säker.

Behöver hon dock roas mycket för att inte gallskrika eller ha det hemskt så kan framsätet ändå vara ett alternativ då olyckor kan inträffa om man kör ensam och ska fixa med barnet etc.

Ska stolen vara bak men inte i mitten är säkraste platsen tydligen bakom föraren iom att han/hon automatiskt väljer till egen fördel vid kollision.

En djungel som du hör...

Valter blir inte åksjuk och sitter i mitten bak. Han är ju rätt lång så han ser nog ut bra tror jag.

/mie
 

Men bakom föraren...

Skrivet av  lilla A m Emmy
då får du ju stå och jocka ute i gatan om du har fickparkerat, inte heller trafiksäkert...
Jag har aldrig funderat över att sätta vår enda barnstol bakom föraren just pga det där med lastandet i/ur, men det ligger säkert något i det du säger.
 

Jo förvisso

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Men om en olycka händer i trafiken är det ändå säkrare att ha barnet bakom föraren. Det GÅR ju även att ta ut barnet från andra sidan om det är trångt när man parkerat även om det är lite bök med det.

/mie
 

Har tänkt på det

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
där med bakom föraren, för det måste ju bli den säkraste sidan, per automatik. Nu har vi satt henne bak, fast på den andra sidan för att hon ska kunna hälsa på pappa lite, men med säkerheten i åtanke ska vi naturligtvis flytta på stolen. Så tack för tipset och för att du bekräftade min misstanke där.

Vi har ingen airbag, så vi kan sätta henne fram. Är bak alltid säkrare, även om det inte är i mitten? Nu åker vi oftast allihopa, men det vore ju praktiskt om pappa ska köra själv.
 

Vet inte...

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Är hon sådan att hon söker kontakt och att man får vinka och kika på henne då o då tror jag ändå hon sitter tryggare fram. Har ni ingen airbag är det ju ett bra alternativ iaf.

MEN Valter tex sitter lugnare och verkar trivas bättre om han åker själv bak. Vid ett par tillfällen när vi åkt långt har jag känt mej så taskig för han sitter själv bak men han verkar inte lida av det. Flyttar jag däremot bak börjar han ofta gråta och vill sitta i mitt knä etc. Vilket ju inte går.

Det beror kort sagt på hur Junia är. Kräver hon att någon roar henne - sätt henne fram. Annars sitter hon nog fint bakom föraren.

Vet inte var man kan kolla upp var de sitter säkrast... vägverket? Nån barnsäkerhets sajt?

/mie
 

Hmmm

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
alltså, hon är ju van att jag sitter brevid henne för det mesta, men när hon åkt ensam med pappa så har hon varit knäpptyst... Hon får sitta kvar bak. Kanske jag ska flytta fram, så hon får det lite tråkigt=sover ;-)

Tack för tipset om vägverket. Ska googla lite och se vad jag hittar.
 

Har tänkt på det

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
där med bakom föraren, för det måste ju bli den säkraste sidan, per automatik. Nu har vi satt henne bak, fast på den andra sidan för att hon ska kunna hälsa på pappa lite, men med säkerheten i åtanke ska vi naturligtvis flytta på stolen. Så tack för tipset och för att du bekräftade min misstanke där.

Vi har ingen airbag, så vi kan sätta henne fram. Är bak alltid säkrare, även om det inte är i mitten? Nu åker vi oftast allihopa, men det vore ju praktiskt om pappa ska köra själv.
 

Vi har hela tiden

Skrivet av  Veronica med Saga 3/9-03
haft den i fram. Fram tills för ca 2 mån sen då vi åkte till Arvika och hon satt i bak med mig, sen flyttade vi aldrig fram stolen och saga är mycket lättare att åka med när hon sitter i bak! Det är som om hon fattat att mamma inte kan leka när hon inte ser mig.
 

Vi har

Skrivet av  Lisa m Love
haft stolen både fram och bak, men när man kör mycket själv med barnet tycker vi att det är klart bekvämast att ha stolen fram. Vi har en VW och airbagen är urkopplad (jag har fått en lång skriftlig redogörelse från en anställd hos VW över ur urkopplingen är gjord, så jag känner mig trygg med det).
 

Vi har

Skrivet av  Maria m. Jesper 1/8-03 + bf 10/1-05
Hela tiden så har Jesper suttit bak. Först för att vi hade airbag fram och ville inte koppla ur den. När vi beställde vår nya bil så valde vi utan airbag på passargerarsidan, men han sitter fortfarande bak.
Som det ser ut nu så kommer vi nog att ha bebisen också bak. Det har kännts säkrast så. Då kommer vi att ha Jesper i mitten bak har vi pratat om.
 

Vi har barn

Skrivet av  Natali med Lucas-01 & Sebastian -03
på en dörrplats bak.
 

Vi har stolen fram! :0) *imt*

Skrivet av  Kicki med Moa 6/7-03
c
 

Bak hela tiden

Skrivet av  lilla A m Emmy
Vi har airbag fram och tyckte inte att det kändes helt OK när vi fick reda på hur dom kopplar förbi den. Sedan tyckte vi att det var säkrare bak=mindre glassplitter vid ev. krock etc.
Har dock alltid haft henne på sidoplats, utom när hon satt i babyskyddet och vi var många som skulle åka med, då satte vi henne i mitten.
 

PS vi har en extra backspegel

Skrivet av  lilla A m Emmy
så att man kan slå ett öga i den och se vad hon har för sig därbak. Superbra, man slipper oroa sig och kan titta efter i stället.
 

fram

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Vi har haft stolen fram för dte mesta. Eftersom vi inte har egen bil utan blir sjutsade av andra så känns framsätet enklast. Det har varit lättast att komam åt att sätta dit banden och vi vet att stolen får plats. Nu har vi Tovas stol fram och babyskyddet bak. Såklart skulle stolen vara bak om det fanns airbag fram.
 

Vi har bakåtvända bak

Skrivet av  Jenny m. Tuva-01 & Theo-03
Tuva mitten bak (MYCKET mer benytrymme) & Theo bakom passageraren. Att vi har det så är att vi har airbag fram o inte litar på urkopplingen, sen vill jag gärna att den ska få plats en till bak så då blir det mitten i sidoplats som gäller.
Vi har föresten oxå en "innebackspegel" som vi köpt på liljas. Jätte skönt att kunna se vad de pysslar med bak..
 

bak

Skrivet av  Maria med Albin-03 + bf 9/7
och bakåtvänd, på passagerarsidan. Oftast går det bäst att han sitter själv där bak faktiskt. För oss blev det mycket bättre med den nya bilbarnstolen då Albin ser mycket bättre ut från den.
 

Bak i mitten *imt*

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
 

Jadu...

Skrivet av  Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 aug 2003
Lovisa är ju en "mycket" tjej, så att hon satt fram som liten var ju självklart. (Och vår gamla bil vet INTE hur en airbag ser ut ens på lååångt håll, kan jag säga!)
Vi flyttade henne pedagogiskt nog bakåt ett tag innan Erik föddes, och kikar numera på henne i "dubbel backspegel" där hon sitter vid höger bakdörr.

Erik har tagit över höger fram, och där kommer han väl att få sitta tills Lovisa hunnit ur trotsåldern lite till, så att de inte pucklar på varandra hela vägen när man kör ensam med dem i baksätet! Sedan hamnar han nog i mitten bak, han som är lite lugnare.

Båda sitter bakåt, förresten. Lovisa är ju lång, dryga 106 cm nu, men hon är också överrörlig, så det gör henne inget att sitta med ihopknycklade ben. :o)
Vill inte vända på henne förrän tidigast till sommaren, ifall det är möjligt. Hon har en Britax Twoway Plus, och Erik har en Acta Freeway.

Kram på er!

Ann
 

Akta Freeeway ??

Skrivet av  Jenny m. Tuva-01 & Theo-03
Antinge en akta duoflex eller cosmic eller så har han en britax freeway.. *hihi*

Kramiz
 

Jamen!

Skrivet av  Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 aug
Jag köpte den begagnad, och tänkte att jag skulle vara dutti och skriva ut varumärket för en gångs skull... Men då minns jag inte vilken det är. Bra lås är det på den i alla fall! Och bra lutning, och kanon i stort!

Kram!

Ann, faktiskt inte gravid, bara virrig ändå...
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
 

Artiklar från Familjeliv