Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är morot stoppande?

Skrivet av Anna-Maria med August 19/8
August ratar blåbärssoppan, men hur är det nu igen? Är morot stoppande? Och hur är det med banan?
Svar på tråden: Är morot stoppande?

Ja!

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Morot är stoppande! Finns ett recept på stoppande morotssoppa på Sempers morotspuréburk, den gillade Celia sådär iaf. Blåbärssoppa gillar hon inte, men jag kokade tjock mannagrynsgröt på vatten och gryn (stoppande i sig) och blandade med soppan - då gick den i! Banan sägs av vissa vara stoppande, av andra lösande, så där vet jag inte riktigt tyvärr..
 

Toppentips!

Skrivet av  Anna-Maria med August 030819
Mannagrynsgröt med blåbärssoppa! Smart! Det ska han få till frukost i morgon!
 

Jag har hört att

Skrivet av  Kicki med Moa 6/7-03
mogna bananer, dem som nästan är övermogna, sätter fart på magen. Och dem som är nästan gröngula är stoppande!
Sant eller falskt vet jag inte säkert! :0)

Kram Kicki
 

Ja,

Skrivet av  Mysmamman m M-01 & Agnes-03
jag kokade morotsslantar till Agnes när hon var magsjuk och de gick ner, provade aldrig göra soppan.

Majsvälling är bra och milt för magen, banan också. Om han inte kräks längre så ge vitt bröd, kokt potatis, kokta grönsaker och "snälla" frukter.

Undvik mjölk, juice och fullkornsprodukter tills tarmarna kommit igång ordentligt.

Krya på honom och hoppas ni andra klarar er!!!
 

Morotsslantar

Skrivet av  Anna-Maria med August 030819
funkar nog bättre an soppa här också. Tack så hjärtligt för dina tips!
 

Morotspuré är stoppande

Skrivet av  Pernillla & Johannes 31/8-03
Det står recept på morotssoppa på burken. Banan är ju stoppande på en frisk mage, men man ska vara lite föriktig med färsk frukt vid magsjuka eftersom det kan vara lite för hårdsmält och då få motsatt effekt.

Annars är det viktigaste förstås att han får i sig vätska, på sked var 5:e minut om han kräks upp det annars.
 

Tack, tack!

Skrivet av  Anna-Maria med August 030819
Ja, det där med vätskan kommer jag ihåg från förra gången. Han har inte haft nåra riktiga kräkperioder, så han har fått behålla amningen emellanåt - och nu kräks han inte längre, tack och lov! Gäller bara att få stopp på "det andra"!
 

Artiklar från Familjeliv