Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min duktiga lilla kille! (lite framgångar)

Skrivet av Anna-Maria med August 030819
Lördag: Jag försökte få August att somna utan tutte i omgångar under tre timmar, bla i sjalen, innan jag gav upp och han fick tutte.

Söndag: Försökte först få honom att somna i famnen, bar honom därefter i sjalen. Han sov inom en halvtimme. Han vknade till när jag skulle lägga ner honom, men somnde om i famnen.

Måndag: Försökte först få honom att somna i famnen, bar honom därefter i sjalen. Han sov inom en kvart (halva tiden jämfört med igår). Han vaknade när jag skulle lägga ner honom och gallskrek. Han fick lite tutte, sedan sa jag att jag visste att han kunde somna utan. Han gick med på det och somnde om. Han vaknde dock när jag höll på att dra ner hans pyjamasbyxor som satt uppe vid knäna. Gråt och mera tutte. Sedan började han klättra runt på mig, la sig bredvid mig och somnade en tredje gång utan tutte! Tyvärr vaknade han efter två minuter och fick somna med tutte till sist. Han ska till dagis några timmar i morgon så vi måste sova. Men att han somnde tre gånger utan tutte tycker jag är fantastiskt. Han kommer att få amma i natt och i morgon natt som han vill, pga dagis och sedan ska jag fightas mera. Tackar Josefine för tipset att ge lite tutte och sedan säga att det räcker, att nu får du somna utan. Det funkar inte varje gång, men uppenbarligen ibland och troligen allt oftare! Hoppas nu att jag kan beställa hem en flaska Rioja till födelsedagen nästa vecka!
Svar på tråden: Min duktiga lilla kille! (lite framgångar)

Härligt!

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Vad skönt att det går bättre och bättre!

Precis det där har jag förresten upplevt de senaste dagarna, att de faktiskt somnar utan tutte i munnen. Celia är lite förkyld just nu och tuttigare än vanligt, så inatt fick hon tutta lite mer som hon ville. Men när hon tuttat en kort stund och jag kände att jag inte orkade mer tog jag bort den. Hon tittade på mig och sa "tuttetuttetuttetutte" och somnade. (!) Samma sak igen, igen och igen. Hon fick lite tutte men sen sa jag att det fick räcka och då somnade hon! Häftigt..

Stort lycka till med fortsättningen, och du - klart du ska ha Rioja på födelsedagen! Ett glas kan du ju dricka iaf.. Kram! Och grattis i förskott!
 

Ja!

Skrivet av  Anna-Maria med August 030819
Skönt att det går liite bättre! Ammar inte på dgtid längre - bara i yttersta nödfall i så fall. Det är liksom "bara" nätterna kvar... Men när August är helt fixerad vid att han ska_ha tutte på ntten så är det bättre att ge lite och sen sga att nu räcker det. Det ska bli min strategi närmaste tiden!
 

Härligt 2!

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
Skönt med framsteg, även om det inte funkar varje gång. Man får liksom vara glad åt det lilla, annars skulle man bli tokig :-)

Så gott det låter med rödvin - hur länge har inte jag längtat efter det...?! Klart du ska dricka Rioja på födelsedagen (GRATTIS!), om inte annat så får du ju en anledning till att inte _kunna_ amma just då ;-)

Jag har de senaste dagarna försökt att få Junia att somna om utan tutte, men de gångerna har hon blivit så arg och ledsen att det har varit omöjligt att inte amma. I går kväll hamnade hon i någon sorts affektbubbla; blev nästan hysterisk trots att hon fått tutten igen, vi fick gå in i ett annat rum och tända en liten lampa för att hon skulle lugna sig. INte alls trevligt, så jag avvaktar ett tag - hon verkar definitivt inte redo just nu.

Härligt iaf att läsa om era framsteg, jag håller så klart tummar för fortsatt framgång!
 

Små framsteg

Skrivet av  Anna-Maria med August 030819
är ju också framsteg och skulle jag inte glädjas åt dem så... nej, då skulle jag nog bli tokig, som du säger! Just när de blir så där arga, som du beskriver att Junia blir, då blir de liksom fixerade vid att få tutte och då måste man för att lugna! Har också varit med om att vi måste byta rum och titta på en intressant lampa för att bryta ilskan!
 

Hejja hejja!

Skrivet av  ankan m Isa-01 &Liam-03
Både mor och son gör framsteg!!!!! Alla har sina egna sätt att sluta amma och hade jag haft orken, så hade jag slutat som du nu gör. Men jag slutade tvärt och jag ångrar det än idag. Det kändes inte snällt.
Hoppas att det går bra för er!
Lycka till!!!!!
 

Artiklar från Familjeliv