Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men hjälp - sjalfunderingar!

Skrivet av Mia med Charlie [aug-03] + bf mars
Jag är sååå förvirrad! Har suttit i flera timmar nu & försökt komma fram till vilken sjal jag ska inköpa till nya bebben. Jag är ute efter (tror jag i alla fall) en liten, troligtvis elastisk, smidig sjal till nya bebisen.

Sedan innan har jag min vävda långsjal, Ella Wro Wrap. Den har jag varit helnöjd med men tror att den kommer att lämpa sig längre fram i tiden då bebisen är äldre.

Just nu funderar jag mellan en Baby Bundler & en Moby Wrap (finns på stellaris.nu). Både verkar vara smidiga & långsjalar samt elastiska dock så kostar Moby Wrapen endast 390 + frakt. Tänkte så småningom inköpa en Ergo då jag tror att jag kommer ha mycket användning för en sådan.

Men så hittade jag ett sjalpaket med en Baby bundler + Nova ringsjal + en Ergo för ca 1500 & började fundera på att köpa ett sådant istället. Funderar dock på om jag förköper mig dvs jag kanske inte kommer att ha en sån användning för 4 sjalar att det är försvarbart i slutändan då det kostar & vi har inte så mycket pengar.

Vad ska jag göra? Ska jag köpa endast en Moby Wrap & sedan komplettera den med en Ergo efter några månader? Jag har ju min långa vävda sjal också.
Eller ska jag satsa på ett sjalpaket & i slutändan sitta med 4 sjalar?
Eller bör jag strunta i ny sjal & endast köpa en Ergo när bebben blir lite äldre? Min "gamla" sjal fungerar ju även på nyfödda...

Tacksam för hjälp om hur ni andra hade tänkt!
Kram Mia
Svar på tråden: Men hjälp - sjalfunderingar!

mina tankar

Skrivet av  Maria med Albin-03 + bf 9/7
vi har ju redan en Ergo och det är ett måste enligt mig.

Sen har jag snöat in lite på Hug-a-bub:en. En elastsik långsjal som smalnar av i ändarna och även på mitten smalare än de andra långsjalarna (i alla fall de jag har sett) Astrid testade en på mässan (Albin sov tyvärr) men det såg jättebra ut så en sån är jag sugen på till nästa barn. Den är ju lite dyrare dock, men finns ibland på rea har jag sett.

Och så tänker jag faktiskt investera i en riktig långsjal, en sån som du har. För vi bär båda i långsjal fortfarande och med några fler kilo bebis/barn så är den mycket skönare än ett vanligt tyg, som vi har nu.

Hjälpte dig inte så mycket kanske... men jag vill definitivt ha en trikå till en början men det behövs ju en vävd till lite tyngre barn.

Kram och lycka till med shoppingen :-)
 

Ja du...

Skrivet av  Mia med Charlie [aug-03] + bf mars
Visst har jag förstått att det är super att ha en Ergo. Därför är det redan bestämt att en sådan ska jag ha. Verkar som du ändå är inne på samma tanke som jag. En vävd långsjal + en trikåsjal + en Ergo.

Blev ju genast nyfiken på Hug-a-Bub så det var jag tvungen att kolla upp ;) Nu har du försvårat mitt val ännu mer, den var ju jättefin!

Tack för ditt svar!
Kram Mia
 

Jag bidrar till förvirringen... :o)

Skrivet av  Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 aug
...genom att säga att JAG snöat in på en Ultimate Baby Wrap (Stellaris) till en absolut nyfödd.
OM det blir en trea, skulle jag hänga på låset till att köpa en sådan, med tanke på vilka "inte-nudda-golvet"-bebisar jag fått hittills!
Jag har ju en BabyBundler på utlåning, vilken är jättebra.
Skaffade den lite sent, bara, i januari eller så, så jag vet inte hur den är med nyfödda - lite mycket tyg, kan jag tro, trots att jag ju också får bautabebisar.

Det vore också min enda reservation mot en UBW: att den inte kan ta så mycket vikt utan att sacka. Men sedan har du ju redan en fullgod efterföljare i så fall. Det första halvåret skulle den säkert funka utan problem, och sedan har man ju en mycket vuxnare och stadigare bebis.

Kram och lycka till!

Ann