Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lekhage (bra eller dåligt?)

Skrivet av Jenny
Hej alla goa mammor...

Jag har inte skrivit här sen innan förlossningen för min förlossning blev jättejobbig och det har varit en lång väg tillbaka igen... men jag har läst lite av era inlägg iallafall.

Kanske har ni redan pratat om lekhagar, men jag undrar hur ni känner inför dem. När jag var liten hade alla lekhagar, men nu verkar endel känna att de är som små fängelser för barnen. Jag kan tänka mig situationer då en lekhage skulle komma väl till pass, men jag vet inte riktigt vad jag tycker. Vad tycker ni? Det skulle vara roligt att veta.

Ta hand om er alla i det vackra vårvädret!
Svar på tråden: Lekhage (bra eller dåligt?)

Hej!

Skrivet av  Caroline & Cornelia 6/9 -03
Välkommen tillbaka får man väl säga; vad tråkigt att det blev en jobbig förlossning och tid efteråt, men jag hoppas att allt är bra med ditt barn och att det känns bättre nu? Beräta gärna om du känner att du orkar!

Ang lekhage så har vi ingen sådan, och som du säger så fanns det mycket sådant när vi var små. Jag kan nog tycka att det är en bra grej ibland, men inte hela tiden. Jag skulle gärna ha en sådan där stor rund tygpool vad-de-nu-heter (finns bl a på vårt BVC), himla bra uppfinning, och just lekhage kanske skulle vara smart inköp till sommaren att ha i trädgården. Om man inte har ett kläng-och klätterbarn vill säga ;-) Så jaaa, jag kikar vidare vad andra tycker och tänker kring detta!

Kram till dig,
 

Tack...

Skrivet av  Jenny
...för ditt svar! Det är en lång historia (förlossningen och allt menar jag), så jag sparar kanske den till en annan gång, men vi mår bra nu både min son och jag (efter akutsnitt, ambulansfärder och annat...).
 

Förresten...

Skrivet av  Jenny
...vad är en sån där tygpool som du pratade om? Hur ser de ut?
 

De ser ut som

Skrivet av  Caroline & Cornelia 6/9 -03
en stor (ca1,5 m i diameter) rund pool; kanterna är ca 2 dm höga och hela grejen är i tyg med något fluffstadigt innanmäte. Som en jättestor hundkorg kanske. Åh vilken underbar beskrivning *fniss*
Jag har inte sett dem säljas någonstans, kanske någon annan som vet?
 

Bild finns här!!

Skrivet av  Nina med Alice 1/9
Rotade lite bland bilderna på datorn, och visst hittade jag en bild på Alice+ kompisar i en röd mjukispool på babysången! Bilden ligger på www.codered.se/temp
 

Jaaa!

Skrivet av  Caroline & Cornelia 6/9 -03
Precis en sådan jag menade!
 

Tjenixen

Skrivet av  Trixie med Karl 22/9-03,Erik -92+Ellen -90
Trist att höra att din förlossning blev så jobbig men skönt att höra att du kommit igen!

För min del är det nej till lekhage. Tycker att det verkar hämmande, typ fängelsekänsla. Det är säkert bra för en del men jag säger ändå nej. Min största tjej var ett riktigt yrväder och där kunde väl lekhage ha behövts ibland men nej det känns som om man tar bort lekmöjlighet och stimulans. Karl är också väldigt livlig och inte heller honom tänker jag stänga in. Sen kanske jag är konservativ i mitt tänkande för jag gillar inte läragåstolar heller som jag har en känsla av gör precis det motsatta till det dom heter. Tror att barnet måste vilja saker riktigt mycket för att det ska bli nåt. Jag använder däremot spjälsängen om jag måste göra nåt och vill vara säker på att Karl inte kan hitta på nåt som kan skada honom. Typ om jag måste rusa iväg och göra nåt med dom stora barnen, då sätter jag honom i sängen en liten stund.
 

Hej

Skrivet av  Bubili med Måne 24sept03
JAg har haft lekhage när jag var liten och mina föräldrar var nöjda med den, och för mig kändes det bra att köpa en. Jag är jättenöjd med den för det mesta. Jag lämnar inte Luna för länge i den, men en halv timme 45 min är helt OK. Tycker inte att det känns som fängelse för dem korta stunden Luna ligegr inne.Min dotter vill vara i den ibland, ibland inte, men i det stora hela är jag nöjd och rekomenderar den.
 

Folk verkar tycka...

Skrivet av  Jenny
... så olika om lekhagar. Kanske beror det också på vilken \'sorts\' bebis man har. Endel bebisar kanske inte trivs med det och andra kanske inte störs av det alls... eller? Jag satte också ner vår son i spjälsängen när jag var tvungen att springa iväg ett par minuter förut, men nu har jag kommit fram till att det är lättare att få honom att sova i spjälsängen om det är det enda han gör i den (dvs. ingen lek i sängen). Då vet han att han ska sova när jag lägger honom i sängen (annars var ju spjälsängen ett bra alternativ till lekhage).
 

Folk verkar tycka...

Skrivet av  Jenny
... så olika om lekhagar. Kanske beror det också på vilken \'sorts\' bebis man har. Endel bebisar kanske inte trivs med det och andra kanske inte störs av det alls... eller? Jag satte också ner vår son i spjälsängen när jag var tvungen att springa iväg ett par minuter förut, men nu har jag kommit fram till att det är lättare att få honom att sova i spjälsängen om det är det enda han gör i den (dvs. ingen lek i sängen). Då vet han att han ska sova när jag lägger honom i sängen (annars var ju spjälsängen ett bra alternativ till lekhage).
 

Jag tycker nog

Skrivet av  Åsa m A-02 E-03
att en lekhage kan vara både bra och dålig. Det beror på hur man har tänkt att använda den. Om man använder den för att man inte har orkat barnsäkra sin bostad känns det lite som ett fängelse för barnet som inte kan utforska sitt hem på ett naturligt sätt.

Men om man använder den för att skydda barnet från våldsamma syskon eller när man är borta hos främmande så känns det med ens berättigat.

Det var mina tankar och så får jag beklaga att din förlossning inte blev vad du önskat, har själv haft en sådan och det tar lång tid att komma över, som du ju märkt själv!

kram
Åsa
 

Känns inte som något för oss...

Skrivet av  Nina med Alice 1/9
Hej och välkommen tillbaka hit! Så tråkigt att förlossningen osv blev så jobbig, men hoppas att du har fått hjälp och stöd!

Angående din hagfundering så kan jag ju bara svara på hur vi resonerar. När jag var liten hade mina föräldrar en hage till mig. Men jag vill inte ha någon till Alice, för mig känns det lite som att spärra in henne och skärma av henne från vårt hem. Hon har lika stor rätt som någon annan familjemedlem att röra sig fritt i huset (under uppsikt givetvis). Jag vill att hon ska ha sin upptäckarlust kvar och vi får istället flytta undan saker som kan vara farliga för henne. Sen kommer vi visserligen sätta upp en grind till altandörren, men det är för att det är en liten trapp utanför, och jag vet att små barn kan vara jättesnabba.

Jag tror inte att man kan säga att hage är rätt eller fel, men för OSS känns det inte som något vi vill ha. Tror inte att Alice skulle uppskatta det speciellt heller..... ;-)
 

lutar åt att skaffa en

Skrivet av  stina m kasper & minna 030817
speciellt nu när spjälsängarna står 20 trappsteg + en innetrappa upp från barnens vagn (dvs sängen är inte ett alternativ) och jag vägrar att bära bägge i utetrappen (känns för farligt) Än så länge är de dock inte så mobila så jag väntar tills jag känner att det behövs. Men som vanligt har jag väl kankse andra behov än "enlingföräldrar" :-)

Kan förmodligen vara bra när man behöver gå på toa eller liknande också... :-) Däremot bör/behöver de ju inte direkt sitta där i normala fall. Håller med dig om att sängen nog helst skall vara till att sova och inte lek (även om de ligger där och leker lite på morgonen ibland medan vi mornar oss..)
 

Artiklar från Familjeliv