Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rapport från dagisinskolning mm - långt

Skrivet av Mia m Ida
Hej på er
Hoppas ni haft en bra helg trots oväder. Vi var utan ström i över ett dygn (vem var det som hittade på att vi skulle flytta ut på landet?). SJutton vad beroende man är av ström...det är nog nyttigt att få känna på nåt annat ibland. Men man tröttnar på att koka vatten på spritkök...

Idag var första inskolningsdagen på Idas nya dagis och det verkar jättebra. Mycket plats, mkt saker och trevlig personal. De har en stor gård och är ute mkt. De sover bla utomhus på vilan. Det enda jag har att invända är att det är en 1-3 grupp. Jag tycker bättre om syskongrupper, med barn upp till 5. Men där är totalt 4 avdelningar och de jobbar ihop 2 och 2 så Ida lär nog få träffa större barn oxå. Ida fann sig tillrätta med en gång så inskolningsfröken sa att detta tar inte många dagar innan hon är inskolad. Skönt att det verkar ok. Vi trivdes så bra med det förra dagiset och man vet ju aldrig när man ska byta. Det blir fyra dagr i veckan nu för lilla damen och jag blir troligen ledig fredagar.

Jag berättade för nån vecka sen att vi slutat med natt/morgonamningen och det har gått jättebra. Nu ammas det bara ett par gånger på kvällen och så ska vi nog ha det ett tag om Ida vill. Välling äts det på natten en gång ovh det är väl inte jättekul att gå upp och göra det men men.

Det blev visst långt idag, men om någon orkat läsa ända hit så kram på dig!
Svar på tråden: Rapport från dagisinskolning mm - långt

Kul

Skrivet av  Anja m H
att det går bra med inskolningen! Mindre kul att vara utan ström, det händer ju i stan men det är så sällan att jag glömt hur många år sen det var... Lite mysigt nästan men det är ju för att man får tända en massa ljus och man vet att strömmen kommer ganska snart. Så värst mysigt när man bor på landet och det kan ta flera dygn innan den återvänder är det väl inte kan jag tro:( Bra att du funkar med amningen:) Kram
 

Nä, det är

Skrivet av  Mia m Ida
inte kul... Man är ju så j-a beroende. Nu kommer den och går med jämna mellanrum, men det ska visst bli storm igen...suck.
Njut av strömmen i stan du :-)
Kram
 

Aha, en till anledning till att

Skrivet av  Miko
jag trivs bäst i stan *är lat OCH mörkrädd* ;-)

Kul att hon trivs, det gjorde F också!
Man fasar ju för gråtande barn eller att de får ringa dit en för att barnet är otröstligt, alltid skönt att det inte blir så!

Fyradagarsvecka borde vara lagreglerat :)
Jag som alltid haft rullande schema blev helt chockskadad när jag började omvårdnadsprogrammet där det var rak vecka *puh* Fredagen, även om den var kortare, var SÅ seg!
Jag tror inte jag skulle trivas med mån-fre fast det är inte kul att jobba helg heller men att ha en ledig vardag är värt ganska mkt!

Fortsatt lycka till med dagis! Kram
 

Jag är nog en

Skrivet av  Mia m Ida
typisk må-fr jobbare. Skulle inte vilja jobba helger, även om jag inser att en vardag då och då är bra att va ledig. MEn som du säger, fyradagarsvecka är kanon!
Kram
 

kram själv!

Skrivet av  Nina & Alice 1/9 -03 +bf 23/6
Klart jag orkade läsa!
Kul att ni gillar nya dagiset så mkt! Låter bra, spec med att vila ute tycker jag. Ang åldersindelningen så är jag lite klyven, Alice går på en småbarnsavdelningen och hon tyr sig mest till de något större barnen, det verkar som att hon identifierar sig mer med dem och gullar lite med de som är jämnåriga med henne ;-) Däremot tycker ajg nog att det är lättare att jobba i en renodlad småbarnsgrupp alt "storbarnsgrupp", eftersom det aldrig räcker med såväl tid osm personal annars för allas behov tycker jag. Men det är min högst personliga åsikt. Däremot låter det väl jättebra att de samarbetar med de andra avdelnignarna!

Grattis till en bra förskola samt att inskolningen verkar flyta på så bra!
Kram!
 

Jag kan tänka

Skrivet av  Mia m Ida
mig att det är bättre för personalen med renodlade grupper. Och i och med samarbetet med de andra avd så får Ida ändå träffa större barn. Det är nog bara en vanesak för mig...

kram
 

Artiklar från Familjeliv