Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

någon här som har sytt sin egen brudklänning?

Skrivet av Anonym
Jag är inte så jätteduktig på att sy, men lite barnkläder har jag lyckas göra. Vi pratar om bröllop och min man. Jag har inte sagt något till honom än att jag har en gammal dröm om att själv så min brudklänning,,, men men det är ju bara det att jag inte vet hur jag ska lyckas. Kanske är det för svårt. Skulle bli jätte tacksam om det var någon som kunde berätta lite
Svar på tråden: någon här som har sytt sin egen brudklänning?

fortsättnig

Skrivet av  Mamma
Råkade skicka i väg innan jag skrivit klart.

Skulle bli jätte tacksam om det var någon som kunde berätta lite om egna erfarenheter kring att göra en brudklänning. Och hur lär man sej att sy bättre? Har nog ingen möjlighet att gå på kurs tyvärr. Men om det finns någon bra bok eller så är jag intresserad.

Byter nick, känns så tråkig att använda anonym. Tar mitt mer vanliga mamma i stället även fast det kanske är ungefär lika anonymt det med... men jag tycker det ser trevligare ut ändå.
 

Ja jag gjorde det

Skrivet av  Mamma P
för 24 år sedan. Då var det här med bröllop inte så upphausat, och budgeten var rätt liten. Jag sydde en rätt enkel klänning enligt den tidens mode. Med ett liv i brodyr, ståkrage, lite puffärm osv.Inga släp eller slöjor.
Det mest dramatiska var nog när jag upptäckte dagen innan bröllopet (jag är alltid lite sent ute) att min man hade slängt påsen med knapparna till manschetterna. Och när jag kvällen innan mådde så illa (jag var gravid) att jag inte orkade sy i de nyinköpta knapparna, tänkte att jag gör det i morgon bitti. Jag hade dessutom tillbringat eftermiddagen på en pall när min kompis skulle nåla upp fållen och mått så illa att jag sprang och kräktes var tionde minut. Men när jag vaknade på morgonen hade min kompis både fållat upp klänningen och sytt i knapparna.
Det knepiga tyckte jag var att prova på sig själv, nåla in osv. Man måste nästan ha hjälp med det. Kan du engagera en kompis som assistent, eller anmäla dig till en sömnadskurs?

Lycka till!
 

Stryk kurs

Skrivet av  Mamma P
i mitt inlägg, läste inte ditt tillägg innan jag skrev.
 

Va roligt att höra hur

Skrivet av  Mamma
ni gjorde. Jag är helt klart inponerad över att man ger sej in att börja sin egen brudklänning när man är gravid. Jag gjorde inte mycket under min graviditet, allt var så jobbigt. Nja så jätte lätt är det i och för sej inte med en liten hemma(han är nu fem månader)

En vän har jag som kan hjälpa mej, tyvärr är hon lika mycket nybörjade som jag. Men det är i alla fall en extra par händer och ögon. Och så trevlig sällsak =0) vi brukar träffas några tjejer och hålla på med någon form av handarbete tillsammans.


 

det ska nog gå bra

Skrivet av  makeba
men lej en kompis att göra inprovningarna på dig - att göra på sig själv är INTE lätt...
Är du orlig att du skulle förstöra ett dyrt tyg så kan du alltid sy en provklänning (samma modell, förstås) i ett billigt bomullstyg först :-)
Lycka till!
 

Ja det var en bra idé

Skrivet av  Mamma
Att först göra en provklänning i vanligt tyg, då märker man ju om det är något som jag klarar av att göra eller inte.

=0) Tack för den idén det var hur bra som helst
 

Inte bröllopsklänning,

Skrivet av  Tess
men däremot en balklänning. Jag "fuskade" genom att gå till en syatelje och be dom rita ett mönster utifrån mina mått och hur jag ville att klänningen skulle se ut. Det underlättade rätt mycket att dimensionerna stämde bra med hur jag ser ut! =)

Sen är det som de andra skriver, att det behövs lite hjälp att nåla in osv. Svårt att göra själv, men annars tror jag inte det ska vara några som helst problem. När man syr ihop sömmarna till t.ex livet kan man ju använda sig av LÅNGA stygn (de kallas ju nå´t som jag inte kommer på nu!) så är det enklare att sprätta upp om det blir helt fel. Sen syr man normala stygn när man sett att det är OK.

Lycka till!
 

Tråckla

Skrivet av  Lingling
= långa tillfälliga stygn, innan man syr på riktigt ... :)

Själv gick jag till en sömmerska och fick min uppsydd, kostade inte såvärst mycket, fem provningar ingick. Sytt en del klänningar och annat till mig själv, men att prova in brudklänningen utan hjälp hade jag inte gett mig på.

Tänk på att bestämma vad du ska ha under från början också, prova helst alltid med just de underkläderna - byte av behå kan ge lite luriga effekter, och ännu värre om du tänkt ha en stoppad eller med inlägg i.
 

Det är nog bra

Skrivet av  Mamma
att tänka på det där med underkläder, att det alltid är samma. Ska nog ta någon som jag har flera st som ser exakt lika ut. DÅ gör det inget om en finns i tvätten.

Ska se lite hur jag gör, vi är ju ännu bara inne i att planera för, det är långt tid kvar.
 

Fast :-)

Skrivet av  Lena m Ella
Jag tycker nog du ska unna dig (och blivande maken) lite nya lyxiga underkläder till bröllopet :-)
En torselett (stavning?) eller corsett ger en helt annan hållning också - man liksom måste vara rak i ryggen med en sån på :-)
Köp något på mellandagsrean vettja och så sparar du det till bröllopet (och använder vid provningarna!!)
 

Det är nog en riktigt bra idé *imt

Skrivet av  mamma
=0)
 

Jo

Skrivet av  Mamma
Det är nog bra att göra så, så får man testa sej fram. Jag fick ett annat tipps att jag skulle göra en provklänning i billigt tyg. Jag ska börja med det så får jag se lite hur det blir och om jag klarar av det.
 

Ja

Skrivet av  Maria
Jag sydde min brudklänning för sex år sen. Å andra sidan är jag rätt van vid att sy. Det beror helt på vilken modell du vill ha, om du köper ett mönster brukar det stå om mönstret är enkelt eller svårare. Välj då ett enkelt! Sedan tycker jag att instruktionerna som följer med mönstren brukar vara rätt enkla att följa, men att sy en "provklänning" i bomull är nog smart ändå. Ta hjälp av din kompis för att mäta dig ordentligt så att du syr rätt storlek och vet redan från början om du kanske är en 38 med lite större höfter, eller vad det nu kan vara.

En annan sak att tänka på är att gärna lämna in sin symaskin på service innan man börjar, man vill inte gärna få något fel som har sönder det fina tyget eller så. Och använd silkestråd om du syr i sidentyg.
 

tack för bra tips =0) *imt

Skrivet av  mamma
fd
 

Köp material i en bra affär

Skrivet av  Helen
Jag sydde min kompis brudklänning och vi köpte materialet hos Sidencarlssons och fick en mängd tips om hur man skulle sy (bl a hur sömmar inte ska lysa igenom det benvita tyget - hur kul är det).

Sedan sydde jag upp klänningen i original samt med alla ändringarna i lakansväv, innan jag satte saxen i sidenet (oj, vad nervös jag var).
 

Jo jag kan tänka mej att

Skrivet av  mamma
man är nervös. Ska nog försöka sy något annat också i det tyget, något litet så man får lära sej mer om materialet.

Vi har lyckligtvis länge kvar tills det blir bröllop, så jag har ganska mycket tid på mej att öva.
 

Du vet väl att....

Skrivet av  Ann
om man är lite vidskeplig så sägs det att man får gråta lika många tårar som man sytt stygn om man sytt sin egen brudklänning........=)
 

Andra vidskepligheter...

Skrivet av  Linna
I klänningsfållen ska det finnas en blodsdroppe och ett hårstrå från sömmerskan för ett lyckligt äktenskap.
Jag sydde min egen (och makens sammetskavaj + väst i guldbrokad) när vi gifte oss för 6½ år sedan och jag har inte gråtit så värst mycket...
Lycka till!
 

Man får väll hoppas att det inte stämmer

Skrivet av  mamma
Men det skulle vara intressant om du viste mer om det. Allså inte om det stämmer eller inte, utan hur det kom sej att man kom på en sådan vidskeplighet. Skulle vara intessant att få veta lite mer om. Det brukar oftast ligga någon historia bakom och det brukar vara intressant. (för en som älskar sagor)
=0)
 

Gissar att

Skrivet av  Siv m. David 03
det skrocket kommer från en tid då man sydde de allra flesta kläder själv. Och att man då skulle slippa att sy just sin brudklänning, för att man som brud ska vara speciell.

Annars har jag hört att "det kan ju lika gärna vara tårar av lycka" - de tårar man kommer att fälla.

Jag sydde visserligen intehela min brudklänning själv, men jag köpte en begagnad och sydde om den en hel del - tog in, ändrade ärmar, lade upp osv. Och jag har inte gråtit så mycket ...
 

tack så mycket

Skrivet av  mamma
Ja jag gissade att det var något sådant som låg bakom.

Tack än en gång =0)
 

Artiklar från Familjeliv