Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Applikationer på fleece?

Skrivet av Lisa
tänkte köpa färdiga flecce plädar och sy på applikationer i form av tomtar, snögubbar etc, funkar det? Tänkte mest på att fleece är så pass töjbart, kan man få det snyggt?

Svar på tråden: Applikationer på fleece?

Ungefär samma planer...

Skrivet av  Nina med fyran
Om tiden räcker till tänkte jag pyssla ihop julstrumpor till min mamma och svärföräldrarna. Nu har jag grå fleece över, så jag tänkte använda den. Annars har jag använt dubbelhäftande vliseline, men man kan väl inte stryka fleece tillräckligt varmt (ylle)? Tänkte du brodera fast applikationerna eller använda symaskin? Har för mig att i någon pysseltidning för något år sedan broderade de snöstjärnor på fleecefiltar.
 

Jooo....

Skrivet av  Lisa
jag hade tänkt sy fast applikationerna, hade tänkt använda vliselin men som du säger så kan man ju inte stryka det tillräkligt varmt, hade jag inte ens tänkt på :(. Brodera snöstjärnor låter riktigt fint, men jag är urusel på att brodera:(. Äsch nu måste jag nog tänka om.

Tack för ditt svar iallafall och lycka till med julstrumpetillverkningen =).
 

Använd det självhäftande

Skrivet av  Fjella
Vad är det det heter vlisefix eller nåt. Det ska man väl inte stryka alls tror jag (har dock aldrig använt det själv).
 

Vliesofix ska strykas på...

Skrivet av  Linna
Det är dubbelsidigt vlieselin, men kräver ett strykjärn för att fastna... det kan nog funka på fleece, om man har lite mer tålamod när man stryker på det eftersom järnet inte kan vara så varmt.
 

Fungerar

Skrivet av  maria
Jo då det fungerear aldels utmärkt.

Sydde en jätte söt fleece filt med min dotters namn (applikation) på sytt och det gick jätte bra. Satt först fliselin på applikationen så den blir stabilare och sydde sedan fast. Nåla ordentligt bara eller tråkla och sy och se till att du inte sträcker tyget.
Sydde på ett par hängselbyxor också som man sätter ett gose djur i blev hur gulligt som helst (kan maila bild om du vill)
 

Artiklar från Familjeliv