Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tårtor räknas väl som pyssel? :)

Skrivet av Genaro
Vad är en god fyllning egentligen? Börjar känna att det är jätteknepigt att hitta fyllningar, och allra helst kombination av fyllningar, som folk uppskattar.
Någon som har förslag?!
Börjar få riktigt dåligt självförtroende på det här med tårtor. Tyvärr tycker jag det är kul att göra dem så jag vill gärna ha en till kalasen.

En fråga till, lite mer relaterad till denna sida.
Hade tänkt att måla två bilder på twinsens födelsedagstårta. Någon som har tips på hur man enkelt målar på sugarpaste? Något man ska tänka på? Provmålade med karamellfärg och det gick bra förutom att färgen flöt ut en smula.

Sen om någon har tips på hur man skulle kunna göra spiralen i ett spiralblock på ett ätbart sätt (ni kan nog gissa hur jag tänkt tårtan...)
Finns det något böjt godis man kan peta dit? Kristyr? Någon som har förslag?

Tack på förhand!!
Svar på tråden: Tårtor räknas väl som pyssel? :)

spiralbitar av choklad kanske??

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
smält choklad och gör halvcirklar på smörpapper...

eller använd lakrits/kola snören??

Kan inget om att måla på tårtor, men oj vad sugen jag blir på att prova!
 

Hmm...

Skrivet av  Genaro
ska fundera vidare på det där. Fick lite nya idéer.

Ja, prova måla. Glöm inte att berätta hur det gick! Och sända länk till bild såklart! :)

1000 tack för svar!!!

 

Måla på tårta

Skrivet av  Git
Jag har provat att måla på olika täcken med karamellfärg-

marcipan (Odenses röda) - fungerade bra, men bakgrunden blir ju inte helt vit.
sugerpaste (Ballina) - fungerade mindre bra, färgen betedde sig som tuschpennor på plast.
sugerpaste (1kg/fp, guldfärgad)- fungerade bäst

Ett tips är att rita upp bilden på ett bakplåtspapper med blyerts (tryck hårt, använd mjuk blyerts). Sedan vänder man blyersen neråt på tårtan och drar med handen över bilden så fastnar det på sugerpasten/marcipanen. Kul då barnen själva kan göra bilden.

I min info finns länk till min sida med lite tårtbilder. Klicka på ätbart - tårtor så kanske du får några tips.

mvh git
 

glömde...

Skrivet av  Git
När man fört över blyertsstrecken fyller man i med karamellfärg på pensel.

En svamp att "dutta" med kan också ge fin effekt.
mvh git
 

Åh, tack!

Skrivet av  Genaro
Vilka bra tips!!
Sugarpasten jag använde var hemmagjord men tänkte prova köpt denna gång (från cakesandcandy).

Ska kolla in hemmisen! *nyfiken*

Tack för svar!!
 

Wow!

Skrivet av  Genaro
Jordgubben och lussebullen var ju helt klart imponerande!!
Vad kul att få se hur andra gjort! En annan är ju dock på första steget...

En fråga till då. Hur fick du pucken svart? Jag har använt sk pastafärg från cakesandcandy och provat färga kakdeg, grädde och sugarpaste/marspian och allt blir grått. Det enda jag inte testat är att ha i hela burken färg. Kanske det som behövs?

1000 tack för titten! :D
 

Spiralen

Skrivet av  Fjella
kan man väl göra av kola/hallon/lakritsremmar? eller hade du tänkt dig på något annat sätt?
 

Remmar är bra!

Skrivet av  Genaro
De kan användas till mycket! Gjorde en tårta med kolarem till en kälke bla.
Tror det kan vara svårt att få remmarna att stå upp, annars är idén bra. De kan som sagt användas till mycket!

Tack!!
 

Spiralen..

Skrivet av  Virre med Alva 23/7
kanske sånna polkagris-spiraler? eller kanske dom blir för stora?
 

Den blir det nog!

Skrivet av  Genaro
Hade tänkt mig något mer hårt. Så det inte riskerar att falla ihop utan kan hållas uppe av sin egen kraft sas.
Tack!
 

Fyllning...

Skrivet av  Pia med *Tim* och Tindra
vi brukar lägga chokladpudding, marsansås och jordgubbsfromage i tårtan. Blir supergott som alla gillar.
 

Låter som..

Skrivet av  Genaro
bra barnfyllningar! Ska ta och skriva upp det där.

1000 tack!!