Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lapptäcke för novis? ;-)

Skrivet av Emelie med Gustav, 23mån + v 26
Hej jag älskar att sy men är inte så duktig...
Har försökt mig på lapptäcke ett par ggr men alltid gett upp. Jag syr ihop alla lappar på avigsidan, lägger vadd emellan "lappsidan" och bakstycket och syr ihop i kanterna.
So far so good, men sedan kör det ihop dig.
Hur sjutton syr jag igenom lapparna genom alla lager så att det inte blir jätteknöligt, vridet och fult? Måste jag göra det för hand?! Snälla, kom med tips på hur jag gör ett snyggt lapptäcke!!!
Svar på tråden: Lapptäcke för novis? ;-)

Novis jag med...

Skrivet av  Werna snart aka tvättbrädsmagen
Men du vill alltså quilta varje ruta, så lapptäcket blir "bubbligt"? Jag har bara gjort mindre grejer men då har jag bara sytt igenom allt som en ram runt runtom. Hoppas att du får svar från någon, jag vill också veta.
 

Nåla, nåla, nåla

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
gärna med säkerhetsnålar. Eller tråckla, ganska tätt, så att alla lagren håller ihop bra.

Sen finns det speciellt övermatare till symaskinen som gör att tyget matar från både ovan- och undersidan, vilket gör att det är mindre risk att lagren glider.

Annars kan du göra "knutar" genom alla lagren på utvalda ställen, med något fint snöre eller band.
 

Knutar

Skrivet av  Emelie med Gustav, 23mån + v 26
Jag funderade på det jag också.
Men samtidigt skulle jag verkligen vilja ha det där "riktiga", bubbliga lapptäcket.
De som gör hela överkast, hur gör de?
Jag tyckte jag nålade hur mkt som helst. Men jag tråcklade aldrig. Skulle det hjälpa?
Hoppades på en briljant (och helst idiotsäker ;-)) lösning, men det kanske inte finns..?
 

Hmmm...

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 03
... när jag kviltade mitt stora lapptäcke var övermatare räddningen. Men den är ganska dyr att köpa, så försök att låna en så du får prova om du vill införskaffa en senare.

Tråckling hjälper, om du tråcklar tätt tätt! Och med ganska små stygn, annars fastnar pressarfoten.

Tyvärr har jag inga idiotsäkra lösningar *L*, hoppas att någon annan har det :-). Det där med spraylim låter ju som något värt att prova.

Lycka till!
 

Kanterna sist!!

Skrivet av  Linda
När du sytt klart toppen (lapparna) ska du lägga ihop den med botten och vadd. Jag brukar göra så här:

Lägg ut baksides tyget på golvet och tejpa fast det så att det ej kan skrynkla sig. Lägg på vadden, den brukar inte glida omkring. Lägg sedan på toppen och börja nåla eller tråckla från mitten och utåt. (Man kan även använda spraylim för detta ändamål på mindre projekt). När du sedan börjar quilta gör du lika dant. Börja på mitten och "gå" utåt. Om tyget skulle dra sig så är det lättare att åtgärda efter då. När du quiltat klart skär du rent kanterna så du får ett rakt täcke. Därefter gör du kanten (om du vill ha en sådan kant).
Hoppas du förstår vad jag menar.
Annars finns det ganska bra böcker på bibblan som kan ah bilder på hur du ska gå tillväga.

Lycka till!
 

Tråckla!

Skrivet av  Allis
Du börjar från mitten och tråcklar ett kors. Det är viktigt att samtliga tyglager ligger helt still och det får du dem lättast att göra om du spänner fast dem över tex köksbordet med tvingar eller dylikt.

Ta en ganska lång nål och för att du alls ska få upp den från undersidan kan du ta hjälp av en sked som du för upp nål spetsen på och sedan trycker upp resten av nålen. Sen utgår du från korset och tråcklar med en hands mellanrum (ca 10 cm) i rutmönster över hela täcket.

Att nåla är helvetiskt, då skulle jag nog föredra säkerhetsnålar men inte heller det blir riktigt slätt.

Du kan handkvilta eller maskinkvilta. Det senare har jag aldrig lyckats riktigt bra med, trots långa stygn och frihandskviltning. Jag tycker att det är lättare och roligare att handkvilta. Använd *aldrig* sytråd utan köp riktig vilttråd istället, det blir finare och håller längre. Vill du få tydligare effekter kan du använda broderitråd men det är inte så hållbart.

På många orter kan man gå kurs. Bor du i Skåne kan jag absolut rekommendera www.quilta.nu i Malmö, jag har gått flera av Evas kurser och är jättenöjd.

PÅ nätet kan man också köpa vadd som är fusible, dvs. påstrykbar från båda hållen samtidigt och då behövs vare sig tråckling, nålar eller säkerhetsnålar.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv