Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

) åj67 m Hanna -93, Malin -94, Ludvig 030203

Skrivet av Annette med Linnéa 030219, Marcus -92 och Therese -90
Du skriver att Ludvig fått eksem i ansiktet. Hur såg utslagen ut?

Linnéas "hormonplitor" blir bara värre och värre. Började lite på kinderna och har nu spritt sig till hela ansiktet (inkl. ögonlock och öron) halsen, nacken, hårbotten och ner lite på axlarna. De känns torra och nariga och är röda (=irriterade) med en liten vit topp.

Vi har varit i valet och kvalet att ringa bvc i flera dagar nu, men eftersom vi ändå har läkartid på tisdag så bestämde vi oss för att avvakta.
Svar på tråden: ) åj67 m Hanna -93, Malin -94, Ludvig 030203

Försök till svar..

Skrivet av  åj67 m Hanna -93, Malin -94, Ludvig 030203
Vi började misstänka att det var något annat när prickarna med den vita toppen försvann men inte rodnaden i huden. Jag hittade en länk som beskriver olika typer av eksem, tyvärr är inte bilderna så bra men det ger i alla fall en uppfattning om skillnaden.

http://www.lung.lu.se/barn/eksem.htm

Ludvig har mycket eksem i hårbotten, ansikte, bröst armar och ljumskar så vi har en del att smörja. Fyra sorters salvor räknade jag till ikväll. Jag vet inte om jag skall hoppas på att det är något han är allergisk emot så att vi kan utesluta det ur kosten eller att det "bara" är eksem i största allmänhet.

Det är inte vårt första eksembarn så man har ju lite rutin i alla fall och det är ju skönt när det börjar så tidigt.

Kram Åse
 

Linnéa ser tyvärr ut som

Skrivet av  Annette med Linnéa 030219, Marcus -92 och Therese -90
bilden med ansiktet. Beskrivningen låter oxå som om det vore eksem hon har. Ska kolla med läkaren på tisdag.
 

Tråkigt!

Skrivet av  åj67 m Hanna -93, Malin -94, Ludvig 030203
Det är aldrig kul när barnen inte är fullt friska men jag upplever ändå eksem som en relativt lindrigt åkomma. Visst måste man vara ihärdig med salvor, men sköter man det bara rätt så kan man hålla det under kontroll.

Oftast växer eksemen bort, jag är själv "atopiker" men har inga besvär längre mer än när jag utsätts för kraftig negativ stress eller när jag är gravid med flickor, jag har fått gå och sola på hudmottagningen när jag väntat Hanna och Malin men den här gången behövdes det inte :-).

Vi har stor erfarenhet från eksem så fråga gärna mer om du vill.

kram Åse