Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julklapp till 14-årig kille???? OT

Skrivet av melina med neo
Här får man oftast mest respons, och jag vet inte vilket snack detta skulle kunna höra hemma på.. Så det blir här.

Min lillebror är 14 år. Eftersom jag har haft typ noll kontakt med familjen sedan jag var 16, så har jag inte träffat honom heller, men vi stod varandra väldigt nära när jag bodde hemma, och han finns alltid i mitt hjärta. Sedan jag fick Neo, så har jag och min mamma faktiskt träffats några få gånger, och då har Marcus (min lillebror) varit med.
Nu fick jag höra att han har köpt en julklapp till mej, vilket gör mej alldeles varm och glad.

Till frågan: Vad kan jag köpa till honom? Jag har ingen aning om vad killar i den åldern gillar, hur de tänker.

Han är väldigt lugn och hemmakär, gosig, mysig och snäll.

Jag vill köpa något som är personligt, dvs som är "jag", fast som han ändå kan ha glädje av.

En gång när han fyllde år köpte jag ett halsband med ett Om-märke, och det hade han på sej jämt (sa min mamma).

Hjälp mej... Har ni några tips???
Svar på tråden: Julklapp till 14-årig kille???? OT

Inga tips

Skrivet av  Mian och Benjamin
Men vilken solskenshistoria! Vad glad jag blir för dig och din brors skull!

Johan har en bror som är 17, för honom är det bara dataprylar och DVD-filmer som gäller, men det är ju inte så personligt. En herrdoft kanske, kan kanske vara lite roligt för någon som precis håller på att bli vuxen, eller också helt fel. Någon tuff tröja? Någon TeknikMagasinet pryl, typ lavalampa fast inte just en lavalampa? Äsch, bäst att jag inte ger några tips eftersom jag inte har den blekaste.

Men lycka till!
 

Tänkte faktiskt på

Skrivet av  melina med neo
en tröja. Funderade på att köpa en tröja på någon affär som jag gillar (typ Star people design) fast som är ganska diskret, men ändå annorlunda, inte från H&M...

Tack för tipset!
 

Kan inte låta bli att

Skrivet av  L & Lill-Nils
som vanligt föreslå att köpa en bra och personlig bok. Då kan du dessutom skriva ett par personliga rader till honom inuti den. Men det förutsätter förstås att du vet vilken typ av böcker som han skulle gilla. Gillar han en viss typ an genre eller har han kanske något speciellt fritidsintresse som den kan handla om?

Jag brukar att köpa biobiljetter till min sextonåriga lillebror och det brukar vara mycket uppskattat. Men i ditt fall kanske det inte känns tillräckligt personligt? Annars är ju en idé att du ger honom två biobiljetter och att du uttalat lägger beslag på den ena så att ni två hittar på något tillsammans. Teater-eller konsertbiljetter är ju liknande alternativ om du vet vad han gillar. Min lillebror uppskattar att vi två får lite tid ensamma ibland (för det händer ju inte så ofta längre) och då är det bra att göra något som han gillar; tex se en bra film. Annars har jag inga mer förslag men återkommer om jag får en snilleblixt :)
 

Bok är ju

Skrivet av  melina med neo
en jättebra idé. Jag känner liksom att det ligger lite på mitt ansvar att forma honom till en tänkande individ :-) och då skulle ju en bok som jag finner utvecklande vara jättebra.

Bara det att jag har INGEN ANING om ifall han gillar att läsa... Får fråga min mamma.

Men böcker som Tao enligt Puh, Nionde insikten, Elden under snön och så, kanske är lite svårt för en 14-åring..? Eller? Jag läste massor i den åldern, men jag skulle nog inte funnit dem så spännande då...Tror jag... Hjälp!
 

Illusioner...

Skrivet av  Anja m. Neo
av Richard Bach. Den fick jag av min pappa när jag var 15 och den har varit min favoritbok sedan dess. Tror att du skulle gilla den och säkert även din bror. Den är lättläst och tar på ett symboliskt sätt upp livsfilosofi så jag tror att en 14-åring kan ta den till sig.
Va roligt om ni kunde få kontakt igen du och din bror, det är ändå nåt visst med blodsband.

Kram
 

Kommer inte på så många

Skrivet av  L & Lill-Nils
titlar på lämplig skönlitteratur just nu. *skäms eftersom jag är blivande lärare i svenska*! Själv gillar jag Nick Hornbys böcker och de passar även för tonåringar. Även Ondskan av Guilliou är en mycket bra och lämplig bok för hans ålder om han nu inte redan läst den. Min lillebror älskar Fantasy och blev överlycklig över att få Sagan om ringen triologin förra julen.

Men jag ska fundera lite mer och återkommer om jag kommer på fler förslag.
 

mangaböcker kanske?

Skrivet av  emla
de är ju populära här bland kidzen i den åldern.
 

Haha

Skrivet av  melina med neo
Jag tänker bara porr när jag hör ordet Manga! ( En kompis hade massa manga-porrtidningar). Men det var nog inte det du menade...

Är det en ny innegrej eller? Typ som Digimon och sånt för yngre...?
 

Nää..

Skrivet av  Jessica m. Walter 12/11 & Ava 0212
Protesterar min lillsyrra (15 år)
Inte så inne där hon bor, men hon umgås ju med sportfånarna *S*

tycker att det där med bok låter bra, kör på det :-)
 

min bror är oxå 14 år

Skrivet av  ior med Lucas 25/12 oscar 9901
en hemma kille som är lugn å snäll.

Vi brukar ge honom en bio biljett och en dag på stan så han kan kolla butiker käka en bit mat för det tycker de om, i år får han gå på sista delen i triologon han komer bli kanon glad. Så varför inte en hel dag med din bror men mat och bio så du och han får lärakänna varandra.
 

Det är en jäkligt bra idé

Skrivet av  melina med neo
En heldag för oss tillsammans skulle ju vara så bra för båda oss. För jag saknar honom verkligen. Jag tror att han sajknar mej också, det verkar som det de få ggr vi träffats. Bara det är jag är SÅ NERVÖS. Det är läskigt. Vad ska vi prata om? Han är nog ganska blyg. Jag känner ju honom knappt. Fast ändå är det det klart att det ligger hos mej att ta tag i det.
Usch vad svårt.
 

Och min 14-årige bror...

Skrivet av  Hanna m Simone
...ska få en tröja! Han tycker nämligen inte så mycket om att köpa kläder själv även om han gillar att få dem i present!

Värst vad många vi är som har 14-åriga bröder för övrigt!
 

Ja, haha!

Skrivet av  melina med neo
Och vilken tur för mej, så jag får många bra svar från kvalificerade människor :-)
 

Min lillebror

Skrivet av  Sara m. Viggo 030120
är snart 16. Han ska få en tröja. Han är klädintresserad men lägger egna pengarna på annat och blir därför jätteglad när vi köper kläder åt honom.
 

Ja,

Skrivet av  melina med neo
kläder är väl inte det första man vill lägga sina få pengar på i den åldern... Men brukar man inte vara rätt kräsen? Jag vet att jag var det i tonåren, men det kanske är annorlunda för tjejer...?
 

Min 14-årige brorsa

Skrivet av  Annelie med Isak 1 år idag!
får Bilbo. De enda böcker han har läst i i sin helhet hittills är: Harry Potter-böckerna och Sagan om ringen-triologin.

Och så får han en fin mugg med Tigger på (från Duka) att dricka sin O\'boy ur.

Och sist men inte minst har jag tillverkat varsin bok till alla mina syskon. Jag har köpt små fotoalbum, med styva sidor och skrivit in barndomsminnen. Saker som vi har lekt, resor vi har gjort, etc. Har även skrivit in citat av dem: "Du måste ta en viltupp" (lillebror Jacob till storasyster Carro, han tyckte att hon skulle ta en tupplur).
" Oh, stora gula vitsippor" (Lillasyster Carro om påskliljor).
Dessutom har jag satt in foton på oss som barn.
I slutet av boken finns en sida där jag skrivit ner mina förhoppningar kring vår realtion i framtiden och så lite foton på Isak.

Låter kanske lite krångligt och så är det ju lite tight med tid till jul. Jag hade skoj när jag gjorde böckerna, men det krävdes lite hjälp av mor och far.
 

Nä va fint!!!

Skrivet av  melina med neo
Det där med lilla boken med foton å så låter jättefint! Det ska jag göra också! Jag har faktiskt endel kort på han och mej när vi var yngre. Fast jag kommer inte ihåg något speciellt som han sagt eller så... Men någontig kan jag jag nog knåpa ihop. Och det är ju kul att pyssla, dessutom blir det peronligt.

Oj, det blir nog ett gäng julklappar till honom!
 

TACK SNÄLLA NI!!!

Skrivet av  melina med neo
Tusen tack för alla jättebra tips! Det är så många bra, så han kommer nog få ett gäng julklappar!

Nu känner jag mej inte alls lika vilsen och rådlös! Tack!