Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

På tal om att jag aldrig hinner skriva här

Skrivet av Ingegerd med William 021226 + bf 2/5
Och jag att jag inte tycker att stress är något farligt för mig själv så ...

Är jag precis hemkommen från specialförlossningen där de lade in mig i går med dropp. Hade sådana hemska magsmärtor att de frukatde akut havandeskapsförgiftning, varje gång det krampade så kräktes jag så jag var rätt uttorkad.
Det visade sig att jag hade en grym magkatarr framkallad av stress.

Sedan föreläste 3 barnmorskor och en läkare för mig att om jag inte kan börja prioritera lite i mitt liv så kommer jag få magsår inom en månad eller två och då sättas på Losec, fick någon annan medicin som jag skall äta nu.

Stressar erhört mycket nu men det är svårt att skära ned på skolan, de tyckte jag skulle ta studieuppehåll och sjukskriva mig om jag inte klarar av att stressa ner men de gav mig en chans att försöka först.

Svar på tråden: På tal om att jag aldrig hinner skriva här

Ojojoj!

Skrivet av  Minja + Emma 030129
Tur att allt gick bra. Det låter inte som ett roligt dygn. Tur att kroppen säger ifrån då det blir för mycket. Stress är lurigt, det smyger sig på fast man tycker man hanterar det bra. Lova att ta hand om dig nu och ta det lite lugnt. Minska kraven!
Kram /
 

*kramar om*

Skrivet av  Emma Med Ronja & bf 3/3
Du måste vara rädd om dig gumman! TÄnker på dig!
 

Nu tar du och lugnar ner dig!!!!!

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Lova det! Jag vet att det är svårt men vad är viktigast?
Du, familjen och bebben i magen eller skolan?
Ta det extra lugnt nu i jul, stressa av, mys och skäm bort dig själv.
Vi tänker på dig.
Skickar lite kramar
 

precis så hade jag med i går

Skrivet av  e med bf 12/11
Nåt så fruktansvärt ont. Trodde det var gallan eller nåt. Men inget, det gav sig efter ett par timmar. Antagligen magkatarr. Huja

Sköt om dej nu
 

Jag vet!

Skrivet av  Matilda m. William
William var beräknad den 23 dec. Jag gick i skolan till 18 dec. Födde barn, fixade hemtena och lämnade in den 7 januari i skolan. William föddes 1 januari och efter tentan så tog jag mammaledigt. Visst kände jag mig trött på slutet, men var otroligt "målmedveten" att avsluta terminen. Skillnaden är att min graviditet gick utan problem. Jag tycker att du verkligen skall tänka över din skolsituation, om du skall ta studieuppehåll eller ej. Du kan alltid komma tillbaka till skolan! Det viktiga är att du mår bra, och uppenbarligen gör du det inte just nu. Kan du prata med ansvarig kursledare om problemet och kanske erbjudas en hemtenta som kompensation från uteblivna lektioner? Du kan kanske plugga hemifrån istället. Skickar styrkekramar och hoppas på lugn & ro för din hälsa!!
 

men oj!

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
jag tyckte jag var stressad!
Ta det lungt nu o sjukskriv dig genast om det inte fungerar med skolan o allt!

Koppla av hela julen nu o busa med William!

Kram.
 

Oj Oj

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Snälla Ingegerd försök att hitta prioriteringarna. Magsår och bebbe i magen är nog ingen bra kombination. Lycka till.
 

Tar Ingegerd i örat...

Skrivet av  åj67 m Hanna-93, Malin-94 Ludvig -03
och säger att nu tar hon och lugnar ner sig annars blir det ingen julmat till jul :-)

Försök att ta det lite lugnare (lätt att säga, svårare att göra, jag vet). Skolan finns ju kvar senare men gravid är du just nu och det är faktiskt viktigare att du mår bra med magen än att skolan blir klar för tillfället.

kram Åse
 

Men Ingegerd!

Skrivet av  mia m.noah o jonah + bf 21/4
Så får du ju inte göra, du måste ta det lugnt så du inte blir sjuk!
Haha, vad lätt det är att säga det till alla andra. Tänk om man själv kunde tänka på sånt någongång också.

Jag vet hur lätt det är att stressa, och man tycker inte det är så farligt. Men kroppen tar ändå stryk och är det någongång man märker av det så är det när man är gravid.

Jag borde också ta och lyda mitt eget råd, men det kommer jag väl inte göra....Jag jobbar två jobb just nu, båda två i butik i värsta julruschen och jag är inte ledig en endaste dag innan jul. Jag står upp hela dagarna och när jag kommer hem så bäddar, diskar, städar jag och hämtar barn på dagis och går ut med hunden(visserligen är vi två som delar på det men vi är aldrig hemma samtidigt eftersom vi går om varann hela tiden).
När jag väl hamnar i soffan så kommer jag inte upp igen för jag har sån foglossning och så mycket sammandragningar och förvärkar. Men kan jag varva ner? Nope.

Men nu kom vi från ämnet, det var ju dig det handlade om:)
Lyssna nu på läkarna och försök dra ner på tempot, för magsår är inget man vill ha.

kramar mia
 

Till alla som svarat

Skrivet av  Ingegerd med William 021226 + bf 2/5
Tack för erat engagemang!
Jag kan tyvärr inte svara enskilt men jag blir så rörd av eran omtanke.
Jag vet jag borde stressa ner, det är inte bara skolan utan det har varit extremt mycket av allt denna hösten.

Så fort jag fått det rent och städat i lägenheten och den kommande veckans praktik är över så kan jag slappna av och på allvar gå igenom vilka förändringar jag behöver göra.

Jag trodde faktiskt inte att jag hade ont av stress, men det magonda är faktiskt det andra rent medicinsika symtomet på att det är något som inte står rätt till.

Ha en trevlig advent alla!

 

Artiklar från Familjeliv