Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu prövar vi att sluta med napp!

Skrivet av Matilda m. William
Igår var jag så trött när William skulle sova. Jag hade vänt upp och ned på hela lägenheten och hittade ändå ingen napp. Tillslut sa jag till honom att det fick duga med snuttefilten (som han alltid har). Han somnade tillslut och idag sa jag till på förskolan att de skulle avvakta med nappen om han inte frågade efter den. Hela dagen har gått och ingen napp har använts! Hade inte en tanke på att sluta med napp, men resonerar så att sugbehovet är borta och nappen är numera bara en vana för honom. Trygghet finner han i oss och sin snuttefilt. Vi får väl se om det hela håller i sig efter helgen. Jag tänker inte vara jättesträng. Vill han/behöver han verkligen nappen så kommer jag ta fram den. Fast nu så är det hur bra som helst!
Svar på tråden: Nu prövar vi att sluta med napp!

Några tips?

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Niklas är fortfarande väldigt fäst vid sina nappar.
Lite försöker jag begränsa hans användande av napp. Bara när man ska sova eller är väldigt ledsen, typ gjort illa sig. På dagis går det bra, då har han den bara när han sover middag. Men vissa dagar är han helt omöjlig då vill han ha i nappen hela tiden.
Har du några tips?
 

Nja,

Skrivet av  Matilda m. William
som det var så körde vi "sluta tvärt" principen. Det har funkat från torsdag tills ikväll! William var inte rolig när vi skulle natta. Både jag o pappa blev så trötta på hans protester att vi gav med oss.... Får se om jag kan gömma nappen imorgon när han inte saknar den. Får börja om helt enkelt! William har alltid haft en snuttefilt brevid nappen, och den får han självklart behålla.

Oftast är det lättare att avstå från napp på förskolan. Där händer så mycket annat hela tiden! Göm napparna när ni kommer hem och förklara för barnet att ni tappat bort dem. En vit lögn? Williams napp som var "borttappad" hittade vi ju igen....
 

Artiklar från Familjeliv