Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

längre rapport från Lotta:

Skrivet av LottaH med Viggo 0302 och Evelina 041207
Nu sover storebror Viggo - så jag har tid att rapportera lite mer ingående...
Vi blev inskrivna straxt efter 8.00 på tisdags morgonen och efter en koll av läkare tog man hål på hinnorna ca 9.30. Vattnet fullkomligt "sploshade" ut! Likadant som förra gången. Sedan avvaktade personalen en timme för att se om det kom några spontana värkar. Personalen ja, det var en barnmorska som hette Ingrid och en ung kille som presenterade sig som "Martin" och inget mer... Lite lustigt. Efter ett tag spanande jag in hans namnskylt som berättade att han var läkarstuderande. Han var väldigt diskret och trevlig så det besvärade mig inte alls. Ca 10.30 fick jag värkstimulerande dropp så värkarna började komma igång lite smått. Ytterligare en timme senare dubblade de dosen. Framåt 13-tiden började de kännas rejält så jag ville sörpla lite lustgas, men aktade mig för att inte dra in för mycket eftersom jag blev rejält dizzy förra gången. Denna gången ville jag prova EDA igen. Förra gången fick jag den för sent eller nåt, för den tog inte. Nu blev narkosläkaren lite försenad - så jag befarade att det inte skulle hjälpa denna gången heller, men tack och lov så fel jag hade! Kl. 15 var EDA:n satt och det kändes varmt och skönt i benen och värkarna bara tryckte. Kunde lägga bort lustgasen och bara andas. Ganska fort tyckte jag att det började trycka på rejält, men det kändes för tidigt att börja krysta så jag försökte hålla emot och väntade på att bm skulle ge klartecken. Förresten hade jag hunnit få ett nytt skift personal: en bm + en "Peter" som också var läkarstuderande. De konstaterade att jag var fullt öppen och kunde krysta om jag ville. Jag fattade ingenting och tyckte att det nästan gått _för_ fort. Jag hade räknat med flera timmars mer arbete. Jahapp - det var bara att ta i - och nu kompletterade jag med lustgasen. Jag vet inte hur länge jag krystade, tyckte det kändes som 20 minuter, men maken tyckte det var längre. I alla fall komhon raskt ut kl. 16.20 på tisdags eftermiddagen. En kul detalj i sammanhanget är att jag också är född 16.20 en eftermiddag i juni 1972.
Blev ganska förvånad över att det var en liten tjej, kul med en av varje.
Efter förra förlossningen var jag väldigt medtagen och snurrig (förmodligen pga lustgasen) och fick åka rullstol upp till BB, denna gången kunde jag gå själv utan problem.. Jätteskönt. Kändes också skönt att komma upp på avdelningen hyfsat tidigt på kvällen så vi hann installera oss och ringa runt lite.
Jag har ju varit jätteorolig för amningen och hur det skulle bli efteråt eftersom jag bestämt mig för att inte amma. Var lite orolig för att personalen skulle vara besvärlig med detta. Jag ville absolut inte ens försöka amma – hade jag redan bestämt, men väl på förlossningen när allt var klart och Evelina bökade runt för fullt, tyckte jag att hon ändå kunde få smaka lite så vi provade och det kändes ”sådär”. Inte ok, men ganska acceptabelt. Pratade med personalen om att jag kunde tänka mig att testa en gång eller två, men att jag när som helst skulle kunna säga stopp och att jag då skulle få tabletterna mot mjölken. Uppe på avdelningen fick testade jag en gång till. Sammanlagt blev det väl 2 x 15 minuter på varje sida. Sedan började det göra ont i vårtorna och allt hemskt från förra gången kom tillbaka så då slog jag bakut och sa NEJ! Sedan dess har hon fått ersättning och både hon och jag mår bra. Kanske fick hon i sig en droppe eller två att råmjölken åtminstone. Alltid något!
Hade turen att ha eget rum första natten. Andra natten delade jag med en tjej vars pojke skrev _hela_ natten : inte roligt (för nån av oss). Sista natten delade jag igen, men det gick jättebra. Var kvar och gjorde alla läkarbesök och PKU.tester och allt vad det heter – så nu är hon ”besiktigad” och klar. Känns skönt att vara hemma! Storebro är än så länge vänlig och nyfiken. När hon skrek lite förut gav han henne nappen. Sött! Just nu sover båda, så jag ska väl passa på att vila lite jag också. Maken ska åka ut och handla blöjor (som vi ju klantigt nog glömt att köpa!) och så håller vi tummarna för att natten går bra!
Svar på tråden: längre rapport från Lotta:

*G*R*A*T*T*I*S*

Skrivet av  Stina m Oskar -01, Ella -02 & Zumo -12 dagar
Åh vad underbart med en liten lillasyster :-). Och det verkar ju ha varit en jättebra förlossning på alla sätt och vis. Skönt att personalen var lyhörda på dina önskemål om amningen så du inte behövde strida för din sak.

Stort grattis och massa karmar!!
Snacka om att jag hoppas mina resterande 12 dagar går jättefort nu, vill också sniffa bebis :-)!!!
 

GRATTIS!

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
Vilken härlig förlossningsberättelse!
och vad skönt att du slipper amningsångesten den här gången, så ni båda får vara glada o nöjda o mätta.

Hoppas det fortsätter rulla på i samma mysiga stil nu o blöjor - det kan man väl inte hålla på tänka på när man ska föda barn heller *s*
 

Grattis till lilla Evelina!

Skrivet av  Lindha m. Amanda 030219
Vad kul att allt gick så bra på förlossningen och att ni har fått en liten lillasyster till Viggo! :O)

Kramar till hela familjen!
 

Stort grattis

Skrivet av  Emma Med Ronja & bf 3/3
till Evelina. Skönt att allt gick så bra!

Massa kramar från oss
 

Massa grattis!

Skrivet av  Nina med fyran
Vad härligt att lillasyster är här. Låter som att allt gick bra :-)

Kram
 

Oj, grattis!

Skrivet av  loppran med ivar
Så roligt att allt gått bra, och vilket fint namn ni valt. Många grattis till dig och hela familjen. Massor med lyckönskningar från oss!
 

GRATTIS!

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Skönt att höra att allt gick bra. Mysigt med en liten bebbe att snusa på.
 

Grattis!

Skrivet av  åj67 m Hanna-93, Malin-94 Ludvig -03
Härligt att det gick så snabbt och "lätt". Hoppas du fick sova något i natt och att barnen fortsätter vara rara mot varandra.

kram Åse
 

Grattis!!

Skrivet av  Sara m. Viggo
Vad härligt det låter! Stort grattis till dottern med det vackra namnet!
 

Stort grattis

Skrivet av  Ingela med Tilde
Va kul!! Man glömmer så fort hur små och gosiga de är. Snosa nu riktigt ordentligt.

Kram
 

grattis!!!!!

Skrivet av  annjolina m. Isak 030130
Vad roligt med en av varje sort!

skönt att du kände att du fick bestämma om amningen själv också!

Lycka till med allt
kram annjolina
 

Åhhh grattis!!!

Skrivet av  Evie med Minoo & Nemo
Vad härligt med en liten lillasyster och vilket fint namn hon fått. Viggo och Evelina, klingar vackert! Stora grattiskramar till hela utökade familjen, gosa duktiga tag nu med dina två gullisar :-)
 

Artiklar från Familjeliv