Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken arbetstid har ni i yrket?

Skrivet av Matilda m. William
Jag går en utbildning som är 3,5 år. Tar examen januari 2006. Jag resonerar så att jag inte ville arbeta fulltid i kommande yrket för att vårat barn inte skall få så långa dagar på förskolan. Hade tänkt mig 80%, *filosoferar*. Min sambo är av en helt annan åsikt. Han har ingen förståelse till mina studier, då han tycker inte att studierna motsvarar ett arbete. Han vill att jag arbetar heltid för ekonomins skull och tycker att jag är lat i mitt resonemang.....Hur har ni som arbetar löst problemet?
Svar på tråden: Vilken arbetstid har ni i yrket?

suck

Skrivet av  Karin
Jag tycker att du gör helt rätt i att börja jobba 80% för att barnet ska slippa långa dagar på förskolan. Jag jobbar 85% och har förlagt arbetstiden från 07-14.15. Då kan jag hämta dottern vid 15-snåret. Min sambo lämnar dottern på dagis vid 8 på morgonen. Jag vill precis som du inte att barnet ska gå så extremt långa dagar på dagis. Känner man så och har möjlighet att jobba lite mindre så tycker jag att man ska göra det. Det är ju absolut inte av någon lathet som du inte vill jobba 100% utan av hänsyn till barnet, dig själv och er familjesituation. Ekonomin kan ni kanske klara ändå ? Personligen drar jag hellre ned på semestrar och nöjen för att jobba mindre och umgås mer med min familj. Det är ju ändå så kort tid barnen är små och jag vill inte känna vid 50-års ålder att jag borde ha varit hemma mer, att jag försummat mina barn när jag kunde ha haft ekonomisk möjlighet att jobba mindre. När jag själv var liten lämnades jag först på dagis och var det sista barnet som hämtades. Både min mamma och pappa jobbade extremt mycket och jag har lovat mig själv att aldrig prioritera karriären före barnen som de gjorde.
 

Vi har löst det såhär

Skrivet av  Helene m. Ellen 29/1
Jag kommer nu i feb när jag börjar jobba att jobba 60%. Detta för att vi har den ekonomiska möjliheten att låta våra barn gå så korta dagar som möjligt. Jag vill absolut inte klanka ned på de som måste jobba heltid för ekonomins skull, men jag tror precis som du att barnen inte ska behöva gå så långa dagar om det är möjligt.









 

För tillfället...

Skrivet av  C M niklas o Viktor
jobbar jag ungf 80%, dvs 8:00-15:00. Pappa har under hösten varit hemma med pojkarna på måndagar.

Under våren kommer jag att jobba 8:00-15:00 på måndag, onsdag och fredagar. Jag kommer dessutom jobba hemifrån dessa dagar så att det endå blir heltid. John kommer jobba 7:00-15:00 på tisdagar och torsdagar dessa dagark kommer jag jobba heltid. Rörigt? Slutsumman blir att killarna kommer gå på dagis 8-15 och vi förlorar totalt två timmar från två heltidstjänster. passar oss och passar killarna.
 

Vi kommer att jobba deltid

Skrivet av  Sara m. Viggo
Nu pluggar jag heltid (+4 timmars pendling om dagen) och maken jobbar 75%. När jag är klar kommer vi att jobba ca 80% var, för att ha mer tid tillsammans och med Viggo. Ekonomin är inte allt, man får ju fundera över vad som är viktigast i livet. Vem kommer tacka en för att man jobbar bort hela sitt liv?

Däremot skulle jag aldrig acceptera att ensam gå ner till deltid, och därmed försämra lön, pension mm.
 

Båda jobbar heltid

Skrivet av  Mia med Emma & Theo
men jag får lov att flexa så jag slutar redan 15 (om jag inte jobbar in tid för läkarbesök osv).
I vår kan det hända att jag jobbar skift istället och då blir arbetstiderna eventuellt 6-12 varannan vecka, annars 12-18. Så då blir dagarna för barnen ännu kortare.
 

Jobbar 74%

Skrivet av  Annelie med Isak 021219
jag har en heltidsvecka på 34 timmar, iom att jag valt att jobba natt. Av dessa 34 timmar jobbar jag lite drygt 25 timmar.
Sambon pluggar på heltid plus att han är hos sin son sedan tidigare cirka 6 timmar i veckan.

Jag önskar att sambon kunde vara hemma mer, han är hemifrån ungefär 50 timmar i veckan.
Men är väldigt glad åt att jag får så mycket tid med Isak, han går på dagis omkring 20 timmar i veckan.
 

men var inte han hos er varannan helg?

Skrivet av  e
 

Jo, alltså

Skrivet av  Annelie med Isak 021219
Min styvson är här varannan helg (ibland 2 helger av 3), men eftersom min sambo självklart vill träffa sin son mer tid, så umgås de en eftermiddag i veckan.

Sambon åker då till ss hemstad och umgås med sin son hemma hos sin mamma (alltså barnens farmor), som bor i den staden.
 

Skulle vara svar till e

Skrivet av  Annelie med Isak 021219


 

aha trodde att x:et trilskades

Skrivet av  e
Vet att hon gjort det förut. Du har ju skrivit det några gånger. Ville inte snoka så ta det inte så : )
 

Så här gör vi:

Skrivet av  Trigger m Evelina-03 + v.20
Sambon tyckte att E var redo att gå längre dagar efter årsskiftet och ville börja arbeta heltid igen (han jobbar 75%), men som tur är (för mig som inte delade åsikten) så är han uppsagd och arbetar t.om april-05 och kan då lika bra fortsätta att arbeta 75% till dess.

Jag arbetar 100%. Dels för att jag varit f-ledig mkt längre än sambon och vi har förlorat _mycket_ ekonomiskt på det (jag har högre lön) + att jag saknat arbetslivet. Den största anledningen är dock att jag har såpass lång resväg (tar 1 timme från dörr t dörr) att det skulle kännas onödigt att jag gick ner i arbetstid. Det tar sambon typ 20 min att komma hem m bil från hans jobb.

Vi resonerar ändå inte ekonomiskt tycker jag (då skulle jag inte varit hemma 1 år och 8 månader m E). Den som kommer hem fortast från jobbet är den som skall gå ner i tid - vi gör det ju för Evelinas skull. Så länge vi klarar oss (kanske har vi inte råd m dyra semestrar o liknande) så är det ju skönt att låta barnen slippa gå långa dagar på fsk. Tillägger också att om E, som redan går 8-16, hade orkat gå längre dagar utan problem kanske jag resonerat annorlunda, men som det är så vill jag att familjen hinner ses, äta middag och umgås lite innan E måste sova.
 

Heltid nu, men sen....

Skrivet av  Suz
...när jag har två barn på dagis, kommer jag att gå ner till 75 eller 80 om det går. Mest för att småbarnsåren flyger förbi fort och jag vill vara med mina barn. Jobba ska jag göra länge till.

Men maken verkar helt främmande för detta.

Vi har råd att jobba mycket mindre än vi gör idag, så den aspekten behvöer vi inte väga in.
 

Mammaledig nu

Skrivet av  Ika m Samuel 03 och Tilda 04
men nar jag borjar jobba igen hade vi tankt att jag jobbar 70% (3 dagar en vecka, 4 nasta) och mannen 90% (4 dagar en vecka, 5 nasta). Da ska barnen ga heltid pa dagis tre dagar i veckan och vara hemma med mamma och/eller pappa fyra dagar.

Har i Holland dar jag bor ar det vanligast att man loser sin deltid pa detta satt (dvs inte forkortad arbetstid per dag utan hela lediga daagr). Om jag forstatt det hela ratt verkar man i Sverige alltid ga ner i tid?
 

Så här gör vi nu

Skrivet av  Mamma till mysig tös 0301
Det handlar ju om några få år då barnen är små. Så för mig är det ok att gå ned i tid några år. För det är inte kul att hämta en av trötthet vrålande liten en som kanske inte ens orkar äta för att de är så trötta... Trots ett fantastiskt dagis så är det en tröttande miljö med mycket barn och stoj!
Men det jag upplvet som jobbigt med deltid är att man inte hinner göra lika mycket som man brukar på jobbet och det krävs mycket diciplin så att man verkligen är klar att gå hem när man ska hämta. (utan att bli stressad). Sen när man har hämtat handlar det ju inte om att softa i soffa utan mat ska lagas och trötta barn sysselsättas.
Jag jobbar 80% som har längre resväg och maken är egenföretagare, och jobbar kortare dagar än vad han gjort förut. Så dottern går 8:45-15:45, det är ok nu. Men det var kanske lite långt ibörjan av hösten när hon var runt 20 mån. Sen är ju barn olika en del orkar längre dagar tidigare..
 

Heltid

Skrivet av  - Maria -
Vi arbetar heltid båda två, än så länge. Nu fungerar det hyfast (mest för att sambon arbetar skift) men vi vill inte ha det såhär i längden så någon av oss lär gå ner och arbeta deltid senare.
 

Jag jobbar 100%

Skrivet av  Lindha m. Amanda 030219
och sambon har eget företag så han kan styra sina tider rätt mycket själv. Amanda går bara från 9:30-15:30 varje dag. Och om jag är ledig från jobbet på vardagarna vilket jag är rätt ofta så brukar hon få stanna hemma från dagis ibland så vi kan ha en heldag tillsammans. Jag jobbar ju två helger per månad och då är hon ju med pappa. Så helt klar ser hon mer av honom än av mig... *trist*

Men vem vet, det kan ju ändra sig åt det andra hållet senare. Jag var ju ändå hemma ett år med henne medan pappan var hemma 6 månader.

Ang. ditt dilemma skulle jag nog säga att du får prata med honom igen och förklara att det är för barnets bästa som du vill jobba mindre. INTE för att du är lat! Stå på dig!

Kram!
 

Är helnöjd med 80%

Skrivet av  Castaneda med Björn 13/12 -02
Jag jobbar olika tider, antingen 06.30 - 13.00 eller 14.30 - 21.30 med lite variationer. Eftersom maken pluggar och har vissa helt schemafria dagar och mycket självstudier, så kan Björn vara hemma med någon av oss någon dag i veckan och övriga dagar går han mellan 3 och 7 timmar om dagen. Det brukar sluta på ca 20 timmar i veckan. Nackdelen är ju att det är ett sånt pusslande med nytt schema varje vecka, fördelen är att vi har gott samvete med att vi tillbringar mycket tid med barnen. Fördelarna väger över, helt klart!
 

Vi jobbar 75% båda två

Skrivet av  Mian och Benjamin
Det är perfekt tycker jag. Vi lämnar vid nio och hämtar vid tre. Den som inte hämtar kommer hem vid sex, så vi får både egentid med Benjamin och tid tillsammans hela familjen, varje dag! Det är lyxigt och jag har full förståelse för att alla inte har de ekonomiska förutsättningarna för det. Men vi är lyckligt lottade och jag värdesätter verkligen att slippa känna att Benjamin tillbringar största delen av sin vakna tid på dagis.
 

Jag jobbar deltid

Skrivet av  Evie med Minoo & Nemo
80% just nu, men funderar så smått på att gå ner i tid eftersom jag har lång restid till o från jobbet. Sambon jobbar 50-75% beroende på hur mycket jobb han har, han är lite halvfrilans. Vi bestämde oss från början att inte jobba heltid under småbarnsåren för att slippa dåligt samvete och stress. Men jag kan förstå att man ibland måste för ekonomins skull, nog skulle vi behöva mer pengar.... Men ekonomin är iaf bättre nu än när nån av oss var föräldraledig.
 

Artiklar från Familjeliv