Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

FP och VAB -fråga (kanske OT)

Skrivet av Elin m Elma
Elma började skolas in på dagis i oktober, som en del kanske minns så blev hon sjuk(beninfektion) efter en vecka och var hemma i en månad på läkarens inrådan. Vi började om inskolningen i november men redan efter tre dagar blev hon sjuk igen. Sen tillbaka för att återigen bli sjuk osv.

Än är inte inskolningen klar vilket i sig känns jobbigt för oss alla. Men min fråga nu är om någon vet hur reglerna ser ut med FP och VAB, för de ringde från FK och sa åt min sambo att man inte kunde vabba från FP, vilket jag kan förstå i vanliga fall. Men eftersom det var beräknat att han skulle återgå till arbete (eget företag) för två månader sedan så borde väl han ha rätt att vabba? Jag tänkte höra mig för vad ni tror eller vet eftersom vi hade räknat med att spara FP-dagar åt mig till sommrarna eftersom jag är studerande. Men de går ju åt eftersom Elma är sjuk så ofta nu (kraftig infektion av något slag pågår och utreds för tillfället och hon är inskriven på sachsska fast vi får vara hemma).

Tack på förhand om någon vet något!
Svar på tråden: FP och VAB -fråga (kanske OT)

Men alltså

Skrivet av  Lena m. Matilda 021223+flingan bf 6/6
hade din man anmält att han skulle ha FP under hösten? För isåfall kan han inte ta ut TFP. Man kan inte byta FP (eftersom man redan skulle varit hemma då) till TFP (och också vara hemma). Om han däremot inte anmält FP är det en annan sak.
 

Tack för svaret

Skrivet av  Elin m Elma
Det verkar som vi hel enkelt gjort fel i att ta ut FP under de dagar hon inskolats (dvs varit friskt) som tyvärr varit några dagar här och där mellan sjukdomsperioderna. Vi skulle helt enkelt stoppat FP efter de två första veckorna på dagis (sjuk eller inte) och tagit inskolningen utan FP för att han skulle kunnat vabba!
 

När barn är inskrivna på sjukhus

Skrivet av  Susanne med Douglas -03 + bf 20/1
Hej!
Tråkigt att Elma är sjuk så mycket. Det har varit samma visa för Douglas del.
Men, en sak som jag tänkte på angående det här med FP och TFP är att om ens barn är inskrivet på sjukhus så behöver man inte plocka ut vanlig föräldrapeng! Tyvärr är inte sjukhuset så snabba med att upplysa om detta. Be sjukhuset om ett läkarintyg så kan ni vara hemma med tillfällig föräldrapeng istället.
Varje gång Douglas varit inskriven på sjukhus så har vi (både mamma och pappa samtidigt) fått intyg och fått vara hemma med tillfällig föräldrapeng även om en av oss egentligen skulle ha varit hemma med vanlig föräldrapeng och den andre jobbade. Detta gäller även om man tillbringar vårdtiden i hemmet. Är barnet inskrivet på sjukhuset så spelar det ingen roll om man är på sjukhuset eller hemma, samma regler gäller.
Hoppas att ni får ordning på det för det är inte alls meningen att man ska ta ut vanlig FP då ens barn är sjukt!
 

En följdfråga

Skrivet av  Elin m Elma
Är det ett speciellt intyg för själva inskrivningen på sjukhus man måste bifoga till FK då? Elma låg bara inne ett par dagar men var "sjukskriven" från dagis sammanlagt en månad vi har intyg för denna månad men inget som intygar inskrivningen på sjukhuset!
 

Intyg om inskrivning

Skrivet av  Susanne med Douglas 030122 + bf 20/1
Ring den avdelning hon var inskriven på och förklara er situation så ska de ordna fram ett intyg på att hon var/är inskriven på avdelningen. Antingen ska en läkare eller kurator skrivaunder intyget! Så länge barnet är inskrivet så har man rätt till tillfällig föräldrapeng oavsett om man hade tänkt ta ut vanlig föräldrapeng eller jobba. Och, barnet behöver inte "bo" på sjukhuset under den perioden. Så länge barnet fortfarande är inskrivet på avd så är det de regler som ska gälla.
Hoppas att det ordna sig för man ska ju inte behöva ta av vanlig föräldrapeng då ens barn är sjuka.