Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Födelsedagspresent - Hjääääääälp!!!! *långt*

Skrivet av charlin
Jaha. Då har vi tillbringat två timmar på Sagoland för att köpa födelsedagspresent till lilla M som fyller på torsdag. Vi hade inte med oss en enda pinal ut ur affären... Jag trodde verkligen inte att det skulle vara något problem att komma på vad hon skulle vilja ha när vi väl var där. Ack, vad jag bedrog mig! Vi följde i lilla M\'s ledband runt, runt i affären för att försöka se vad hon verkade mest intresserad av men Lilla M fastnade bara för sådant hon redan har eller som var ämnat för barn över tre år... Det vi själva tycker hon ska ha har vi beställt via nätet till jul. Nu skulle vi "bara" hitta till födelsedagen. Hmpf. Allt som var kul stod det varningar för barn under tre år på. Hon äääälskar fordon som ser ut som riktiga fordon, men ratar plastvarianterna för de mindre barnen. ALLA paket med olika fordon som jag kontrollerade stod det +3 på... Gosedjur, bandspelare och kassetter ska hon få av sina syskon. Bobbycar, trehjuling, spis, brio-järnväg och en hel del Duplo har hon redan. Vi känner verkligen att vi vill köpa henne något som skulle få henne att spärra upp ögonen och bli riktigt glad - men antingen är hon för liten för det, har det redan eller är ointresserad av det! HJÄLP! Kan ni komma med lite tips om hur ni har resonerat? Har ni hållt noga på det där med tre år? Hon är inte den som hela tiden stoppar saker i munnen, men säker kan man ju aldrig vara, eller? Känner mig hjärntorr och desperat - ge mig tips, tips, tips!!!!!
Svar på tråden: Födelsedagspresent - Hjääääääälp!!!! *långt*

Vi väljer noga

Skrivet av  Matilda m. William
bland leksakerna. William har också tröttnat på de flesta baby sakerna och föredrar leksaker som oftast är markerade med varningstext (ej för barn under 3 år). Fast jag blir lite fundersam på denna varningstext. Den hittar jag på vanliga pyzzel och trätågbana! Vi har köpt någon bil med varningstext på. Kollar och känner noga på leksaken innan och givetvis uppmärksamma på William i leken för att se om leksaken (ex. bil med öppningsbara dörrar) är farlig på något sätt.
 

Varningstexterna ja...

Skrivet av  Nina med fyran
Love älskar alla saker som storebröderna har, smålego, playmobil och radiostyrda bilar! När Love fyllde 2 nyss fick han ett polisgarage av trä (från 3 år pga vilka smådelar?). Det gick att anv till mycket! Dockvagnen som han fick förra julen gillar han!
 

Värst är klosspussel

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
ni vet sådana där med bilder påa alla sidorna av klossar så man får 6 olika pussel. De är oxå märkta med ej för barn under 3 år. Frågade en expedit om saken och det enda hon kunde komma på var att om ett litet barn sög på klossarna så kunde pappret på dem lossna och barnet kunde sätta det i halsen. Hon sa också att allt fler väljer att sätta den symbolen på saker och ting istället för att bekosta en säkerhetstestning. Det finns knopppullse med denna märkning och även då blir det lite skrattretande, mina barn har lagt knoppussel kring 1-årsdagen och jag känner inga 3-åringar som lägger sådana längre.

Man får helt enkelt kika på grejerna och se hur mycket småpryttlar det är och satsa på saker av bra kvalitet. Man kan kika efter CE-märkning (läs mer om den på http://www.av.se/amnessidor/marknadskontroll/default.shtm). Är det CE-märkt ej märkt med ej för barn under 3 år, då kan jag vara rätt säker antar jag. Om man skulle gå efter "ej för barn under 3 år, ja då skulle barnen få ha babyleksaker tills de fyller 3".
 

Vi bryr oss inte längre

Skrivet av  Castaneda med Björn 13/12 -02
om vilka saker som är "ej för barn under 3 år". Björn stoppar inte längre grejer i munnen så han får ha det mesta. T om storasysters lego. (Inte spelkulor och andra farligt halkiga småsaker, dock.) Ni kan väl försöka bedöma leksakerna själva och inte gå efter varningstexterna så blir utbudet lite större?
 

Tack ska ni ha!

Skrivet av  charlin
Ja, då ska vi nog investera i några häftiga flygplan, traktorer och bilar - fastän det är varningstext på dem... Om ni ser en tokig tjej stå och försöka dra sönder de snyggt inpackade fordonen på Sagoland nu i veckan så kan det vara jag! *s*
 

Ofta fegmärkning

Skrivet av  Anna
Min 2-åriga son har flera bilar som det står +3 år på och jag vet att han kommer att få ännu fler i julklapp. I leksaksaffären sa de att tillverkarna "fegmärker" leksakerna.
Jag brukar dra och bända i bilarna och är det lösa delar eller gubbar så tar jag helt enkelt bort dem direkt.
 

det är ju ett

Skrivet av  mia m. noah o jonah + bf 21/4
sätt för tillverkarna att skydda sig själva och sina produkter genom att sätta ut varningsmärket. För om det sen skulle hända något så kan dom ju alltid hänvisa till den.

Jag bryr mig inte om det när jag köper leksaker längre. Men nu har jag iofs jobbat med leksaker i tio år och har väl lite koll.
Givetvis köper jag inte sånt som är massor av smådelar på men det är ju ändå för puttigt för Jonah att leka med. Men eftersom storebror och Jonah delar lekrum och alltid leker tillsammans och med samma saker så är det svårt att hålla isär vad han får ha och inte. Vissa saker som kulor och annat farligt får han inte ha men annars leker han med det mesta.
Men nu har jag ingen liten som stoppar saker i munnen heller, hade jag haft det så hade det varit andra bullar som gäller.
 

Artiklar från Familjeliv