Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sluta med välling?

Skrivet av Elin m Elma
Är det någon vars barn slutat med välling helt?

Vi har inte gett Elma välling nu på några dagar (då min sambo hade en fånig teori att det var vällingens fel att Elma fick febertoppar) men jag undrar om det är för tidigt? Hon äter inte så bra "vanlig" frukost och i natt verkade hon sova dåligt pga vad jag tolkade som hunger (hon får välling innan sängdags vanligvis).
Svar på tråden: Sluta med välling?

Nix

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
Vi låter Linnéa bestämma när det är dax att sluta. De andra barnen valde att sluta med välling runt 2-2½ år. Eftersom Linnéa äter så dåligt annars är det bra att veta att hon i alla fall får i sig välling på morgonen och på kvällen.
 

Vi har

Skrivet av  Mian och Benjamin
inte gett Benjamin välling på väldigt länge. Jag har glömt bort att välling finns... Benjamin vill alltid äta samma som oss, så han äter fil med müsli och smörgås till frukost, och på kvällen antingen mat eller smörgås och mjölk. Jag ammar i och för sig fortfarande också. Men ibland vill Benjamin inte ha något till kvällen, vi borde kanske börja erbjuda en kopp välling igen.

Det låter lite konstigt att vällingen skulle orsaka feber. Välling är väl rätt ok mat, så jag ser ingen anledning att sluta (såvida hon nu inte blir sjuk av den)?
 

Evelina slutade när hon var

Skrivet av  Trigger m Evelina-03 + v.20
runt året.
En kväll vägrade hon dricka välling och sedan dess har det varit omöjligt att ge henne det oavsett hur lite hon ätit.
Evelina äter bra med mat jämfört m när hon fick välling, men känner du att Elma behöver vällingen så tycker jag du ska fortsätta. Jag tror iaf inte hon får feber av den ;-)
 

kvällstid

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
har vi slutat med välling.
Det var ett tag sen nu. det var inte ens medvetet utan rann bara ut i sanden.
Viktor slutade fråga efter den o jag glömde bort den (slarvi mamma). Men han sov ju lika bra ändå så då kan vi lika gärna vara utan.
Men han vaknar fortfarande runt 6.30-7 varje morgon o skriker "välling! pappa gå ner! Laga välling!"

Sambons välling är tydligen godare än mammas *s*.
(Vi gör egen)
 

Nemo har slutat

Skrivet av  Evie med Minoo & Nemo
Nemo har inte druckit välling sen i somras. Då gick det överstyr med barnens vällingdrickande. De petade i maten till middag för att sen kräva tre flaskor kvällsvälling lite senare. För att få bukt med det slutade vi med välling, och eftersom det gick bra tog vi inte upp den igen. Men om Nemo skulle verkat mer hungrig, vaknat på nätterna och så, skulle jag börjat igen. Istället började han faktiskt sova mycket bättre, trevligt nog. Innan han slutade fick han välling till frukost och kvällsmål.
 

Inte medvetet

Skrivet av  Minja + Emma 030129
Men Emma dricker sällan välling på mornarna längre. På vardagarna försöker vi då hinna till dagis medan det serveras frukost där. Och på helgerna äter hon frukost med oss. På kvällen varierar hon mellan en hel flaska och inget alls. Hon får helt enkelt bestämma sälv än så länge. Märker vi att det blir väldigt sälla så slutar vi nog helt. Men vi har nyligen köpt ett helt ekonomipack att göra åt först =)
/
 

C m Niklas o Viktor

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Viktor äter välling innan han ska sova. Han äter sin flaska och sen det mesta av Niklas flaska eftersom Niklas oftast, antingen inte vill ha alls eller bara äter 10-15ml.
 

Gustav ääälskar välling

Skrivet av  Emelie med Gustav, 22mån + v 24
Här skulle det inte gå. När det är läggdags ställer sig Gustav vid köksbänken med sin gosehund och gormar "Väääälling!!!". Ibland vill han ha mer på natten och han ratar all annan frukost. Välling får han tills han själv avstår.
 

Men titta vad

Skrivet av  Vivi med Dennis 27/8 *på besök*
jag "snubblae" över!!
Hur är läget??
Här i norr alles prima. Vad har du för mailadress förresten? du kan väl slänga iväg ett mail åt mej [email protected]

Tjingeling!!
 

Artiklar från Familjeliv