Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sprack ni?

Skrivet av Pia m Isa -03 och lilla X 041229
Hej
Jag har fått en underbar son 29/12.Har en dotter sedan tidigare men hon kom med kejsarsnitt. Under denna förlossning så sprack jag totalt, vilket har varit och är jätte jobbigt. Har jätte ont och kan mest ligga i soffan. Inte så kul när man har en vild 2-åring hemma också. SOm tur är har pappa kunnat vara hemma och ta hand om henne mycket. Fasar för när han måste jobba hela dagar och man själv ska hämta lämna dagis och roa på eftermiddagarna. Mysigt självklart och ha henne hemma men jag har ju så ont.
Ni med "erfarenhet" av att spricka...hur lång tid gick det tills det inte gjorde så ont? När kunde ni sluta med smärtstillande? Sitta ok? Gå på toa ok? mm
Tacksam för svar.

Svar på tråden: Sprack ni?

Oj oj,

Skrivet av  Matilda m. William
tänka tänka....jag sprack nog mycket i mitt tycke (dock "bara" i vagina). Jag födde så fort att det troligen har sin anledning. Det tog väl 2 veckor innan jag blev ganska normal igen. Väntade till 3 månader innan sex för jag var livrädd för mitt underliv. Först efter efterkontrollen kände jag mig säker igen. Ta kontakt med ditt MVC om du är orolig.
 

Hej

Skrivet av  Emma med Axel och Arvid
Jag sprack med både Axel och Arvid men med Axel var det totalt förstört. Jag har fortfarande och kommer nog alltid att ha hårda knölar där alla stygn har varit och det kan göra ont ganska ofta. Det gjorde väldigt ont i stygnen i ca 6 månader. Nu är det lite bättre men jag är ledsen för att det ska bli så av en förlossning.

Jag hoppas att dina stygn kommer att läka finare än mina. Mina var det tal om att göra om så de kanske var lite värre. Jag vill ju inte skrämma dig.

Smörj in med mjukgörande krämer när såren har läkt. Mandelolja och annat. Det var jag dålig på och det behöver nog huden för att bli mer elastisk, speciellt runt var stygnen har varit.

Men bättre blir det iallafall :)

Kram,
 

Emma!

Skrivet av  Anna m Alva 021220 & Elsa 040824
Jag sprack med Alva och jag hade oxå hårda ärrknölar som inte gav med sig.
Det gjorde ont, kunde knappt ha sex, ända fram tills det att jag födde Elsa.
När de skulle sy mig då så broderade de om mig totalt i muffeluringen och nu är den både fin och användbar igen;)
De sade att om det ej blev bättre så skulle jag ta kontakt med sjukvården igen så att de kunde rätta till det i efterhand. Man skall inte gå och ha besvär av det som jag gjorde!
 

Jag sprack men

Skrivet av  Anna m Alva 021220 & Elsa 040824
inte så där mycket.
Jag kommer ej ihåg hur lång tid det tog att läka men jag blev aldrig bra förrän jag födde igen och de sjystade till mig. Får Du problem så är mitt råd att ta kontakt med bm så att Du får hjälp.

Kram
 

Jag sprack

Skrivet av   Bea m. Vincent & Herman
en massa småsprickor i hela underlivet men hade inga problem alls fötutom att det gjorde svinont att kissa men det gick över efter några dagar.
 

Artiklar från Familjeliv